Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Never-Click" amp, finnes den?


Tommern

Anbefalte innlegg

Vet at dette er minst et "tusenkroners"-spørsmål..... og antagelig også ganske hypotetisk.

Men samtidig så tenker jeg at det her på GN finnes en del folk som har gjort seg en masse erfaringer etter å ha drassa rundt på landeveien med amper på tilhengere og bagasjerom i årevis.

Og da lurer jeg altså på om det ut av denne type erfaring er noen amper som peker seg ut i den forstand at det "aldri" er noen problemer med dem..?

Spørsmålet er utløst av en helg med 2 spillejobber og steindau amp, må vite. Ikke lys, ikke lyd, ikke blåst sikring, ikke feil på kabel, bare steindau... Og den kosta i utgangspunktet 28.800,- og er snaue året gammel... :angry:

Men altså, andres erfaringer er det alltid kjekt å vite litt om. :)

Anyone.. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for JCM800!

Har en slik på øvingslokalet/ungdomsskolen og den blir brukt/misbrukt omtrent hver dag hele året.

Den funker som fjell enda, røra kunne trengt en oppfriskning da, men det er jo "slitasjedeler".

Hadde en på gig også en gang, ble slengt litt rundt i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Joda, 2 amper, og en cube på reserven, da står man vel aldri fast :D

Men jeg tenkte liksom litt mer sånn i retning av ; " Jeg har dratt rundt på denna ampen i 13 år, ut og inn av hengere osv, sommer og vinter, ramle ned fra scenen, kjørte utfor fra spilling en kveld, hadde oversvømmelse i kjellern, og det eneste jeg har gjort er å bytte rør hvert år ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du skal lete lenge etter, men det finnes sikkert enkelt- eksemplarer. Det nærmeste jeg har kommet er en Marshall Lead 100 topp som jeg hadde i 10 år. Det var min eneste amp i den perioden, og var med på alle spillejobber. Ampen var til reparasjon en gang i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en '63 Vox AC30 som motsatt av ryktet til gamle Voxer var ekstremt driftsikker.

Hadde den fra '81 til '08, og jeg kjenner godt han som hadde den fra '73. Aldri noe tull med den ampen.

I løpet av alle de åra var den inne til "helsesjekk" hos reparatør en gang og fikk byttet noen kondensatorer.

Til slutt måtte jeg restaurere ampen fordi tolex var borte og kabinettet datt fra hverandre i hjørneskjøtene,

men den virket hele tiden upåklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en '63 Vox AC30 som motsatt av ryktet til gamle Voxer var ekstremt driftsikker.

Hadde den fra '81 til '08, og jeg kjenner godt han som hadde den fra '73. Aldri noe tull med den ampen.

I løpet av alle de åra var den inne til "helsesjekk" hos reparatør en gang og fikk byttet noen kondensatorer.

Til slutt måtte jeg restaurere ampen fordi tolex var borte og kabinettet datt fra hverandre i hjørneskjøtene,

men den virket hele tiden upåklagelig.

Ja... Hadde en AC 30 sjøl jeg, fra 66 til 68.... Men 2 år for 100 år siden er jo ikke noe parameter lenger. Dessuten tror jeg aldri at jeg egentlig likte den spesielt godt... :D

Men, GunnarpåMo, jeg kan snu spørsmålet litt, til "Hvilken av dine nåværende amper stoler du mest på hvis du måtte dra i krigen med en av dem?" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel musicman som reserve i bandet som tåler stort sett alt. Den har gått i bakken så røra har knust og fått en halvliter rett i grillen (combo med lufting på toppen), men den funker enda. Har også en gammel pearl bassamp som ser ut som noen har gått løs på den med balltre. Funker flott allikevel.. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Hadde en AC 30 sjøl jeg, fra 66 til 68.... Men 2 år for 100 år siden er jo ikke noe parameter lenger. Dessuten tror jeg aldri at jeg egentlig likte den spesielt godt... :D

Men, GunnarpåMo, jeg kan snu spørsmålet litt, til "Hvilken av dine nåværende amper stoler du mest på hvis du måtte dra i krigen med en av dem?" ;)

Litt vanskelig å si med vintageamper, men gamle Super Reverbs er jo regna for å være stabile arbeidshester.

Dessuten begynner jo de å brekke rundt volum på 3, og blir derfor ikke kjørt så hardt som Marshall ampene.

Jeg har også hatt en gammal Musicman combo som tålte mye juling. Det var en 410 som er Musicman versonen av Super Reverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uslitelige forsterkere er nok veeeeldig eksemplar-avhengig og jeg tror neppe du finner en bestemt produsent eller modell som oppfyller kriteriet. Sånn generelt vil jo en transistoramp tåle mer juling sammenlignet med en rør-amp, men det blir jo fort en helt annen forsterker også da.

Det enkleste er nok å kjøpe to identiske combo'er eller top'er og helst transportere disse i en flight/rack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk basert på det jeg har hørt fra gutta på HRI som er mye på turne eller jobber med turne utstyr er at absolutt alt går istykker. Så de fleste har en eller annen form for backup. Noen drar jo med seg to komplette oppsett som kan sjaltes med en enkelt bryter. Hvis du vil ha et ordentlig svar ringer du Pete Cornish han har endel erfaring med sånt. Suhr fortalte en gang om noen amper han bygde til Clapton. Han brukte dem helt til den ene røyk et rør, da var de upålitelige så han skifta til noe annet.

Hvis jeg skulle dra frem en amp som er ordentlig bygd må det være Soldano SLO100. Den og et ekstra sett rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.