Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Det "velkjente" headstock-bruddet på Les Paul


draugen

Anbefalte innlegg

Det er nok mest sannsynlig fordi jeg ikke slakket strengene, og det gjorde jeg ikke pga at jeg har flydd ned til Trondheim uten av å slakke strengene med samme gitar, og den kom tilbake helt fin. Nå reiste jeg bare til Tromsø, som bare tar ca. 30 - 45 minutter.

Den lokale gitarreperatøren sa at det skulle ikke være nødvendig å slakke strengene på en sånn tur, og da tror jeg at det er Widerøe sine folk. Vi sto å så på de når de lastet inn gitarene på tur tilbake fra Tromsø, fordi vi skulle sjekke om de var forsiktig med kassene, og det kan jeg fortelle dere, det var de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet kassa til denne LP Studio'n 2 minutter før lydsjekk, og dette kom fram. Heldigvis fikk jeg lånt meg en LP Studio bare i annen farge. Dette skjedde på fredag.

Dog så er bruddet ditt av den gode typen som tar fem minutter og litt hudlim og et par tvinger og fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest sannsynlig fordi jeg ikke slakket strengene, og det gjorde jeg ikke pga at jeg har flydd ned til Trondheim uten av å slakke strengene med samme gitar, og den kom tilbake helt fin. Nå reiste jeg bare til Tromsø, som bare tar ca. 30 - 45 minutter.

Den lokale gitarreperatøren sa at det skulle ikke være nødvendig å slakke strengene på en sånn tur, og da tror jeg at det er Widerøe sine folk. Vi sto å så på de når de lastet inn gitarene på tur tilbake fra Tromsø, fordi vi skulle sjekke om de var forsiktig med kassene, og det kan jeg fortelle dere, det var de ikke.

Selv om det er Widerøe sin feil at den knakk, er det vel lite sansynlig at du får noe erstatning derifra.

Jeg hadde aldri turt å overlate en Gibson til bagasjemannskapet på en flyplass, en Fender derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designet er kanskje ikke optimalt i forhold til hvordan gitarer ofte blir behandlet. Men å kalle det en feilkonstruksjon er ikke riktig.

Noen ting må man være mer forsiktig med enn andre.

Er en iPhone 4 fullstendig feilkonstruert den også da, siden den er laget i glass, og mister man den på asfalt så vil den med 90% sikkerhet knuses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Les Paul hals knekker selv om den ligger i gitarkassa hvis velter ned på ryggen,

og det er jeg med på å kalle en feilkonstrukson.

Det betyr at det er like risikofylt å sette gitarkasse med gitaren i oppetter veggen,

som det er å sette fra seg bare gitaren på samme måte.

Slik burde det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Les Paul hals knekker selv om den ligger i gitarkassa hvis velter ned på ryggen,

og det er jeg med på å kalle en feilkonstrukson.

Det betyr at det er like risikofylt å sette gitarkasse med gitaren i oppetter veggen,

som det er å sette fra seg bare gitaren på samme måte.

Slik burde det ikke være.

Mye som ikke er som det burde være. Lavprofildekk og feite felger som koster massevis bør tåle en trøkk, enda de blir skjeve av å treffe et asfalthull i passelig fart mens billige stålfelger og ballongdekk ikke gjør det. Osv osv osv.

Det har nå vært sånn siden 50-tallet, og Gibson's Les Paul gitarer har vel aldri solgt så bra som den gjør nå til dags.

Nå har jeg kakket borti mye rart med min egen, veltet koffert som har vært stående, hatt med gitaren ute i minusgrader liggende i bilen over lengre perioder, veltet kofferten den har ligget i, osv.

Gjelder ikke dette alle gitarer som har vinklet hals? Det finnes jo mange elgitarer og kassegitarer som har dette. Det er vel omtrent kun Fender, Ibanez, PRS og TA som har helt rett hals (og sikkert noen til)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par Gibson gitarer sjøl, og er veldig fornøyd med de jeg har hatt.

Har bare knekt halsen på en av de jeg har hatt, og det var den første jeg hadde.

Etter det har jeg passet på å ikke sette gitarene slik at de kan velte og knekke halsen.

Poenget mitt i innlegget over, er at når man konstruerer en gitar med en slik hals,

så burde man sørge for å lage en gitarkasse som i hvertfall beskytter den ømtålige halsen best mulig.

Jeg har sett elendige kasser fra Gibson som ikke egner seg til gitarene de er laget for.

Hadde en 335 som hvilte på halsen mens den lå i kassa. Det førte til sprekkdannelser i overgangen hals/kropp.

Akkurat det samme har jeg sett på SG kasser, og når en LP knekker hvis kassa velter er også det en håpløs konstrukson.

Faktisk har jeg bygd om en Gibsonkasse for at den skulle beskytte gitaren slik den burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Gibson Les Paul er en Gibson Les Paul nettopp pga. hvordan den er konstruert. Å forandre hals og hode på den vil gjøre den til en annen gitar, og i og med at LP er en av de mest populære gitarer i verden, på tross av "feilkonstruert" hals. Vet man om svakheten og tar noen forholdsregler, er sjansen veldig stor for man unngår brudd.

Jeg frakter Fenderne mine rundt i bag, uten å tenke mer på det. Gibboene ligger alltid i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke dette alle gitarer som har vinklet hals? Det finnes jo mange elgitarer og kassegitarer som har dette.

Nei. Dette kan løses ved å lage en hals sammensatt av flere lag/stykker treverk og/eller lage en helt annen sammenføyning ved halsen som tåler langt mer. Du nevner Ibanez o.l, men faktum er at de faktisk har et vinklet hode også på RG modellene osv. Med andre ord ikke en flat hals/hode som på Fender.

http://static.keebali.com/jemsite.com/jem/detail/f_neck1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.