Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil med forsterker?


Borge

Anbefalte innlegg

Skulle nå nettopp slå på min Vox Night Train (4mnd gammel), etter den hadde fått varmet seg på standby i 10 minutter.

Volumet var passelig lavt, gain like så. Men i det jeg slo den på Triode (7.5w) mode (samme hendte i Pentode/15w mode også) så framstod det som om det sto "stikkflammer" i det venstre EL84 røret inne i forsterkeren, som pulserte VELDIG kraftig/lyst, samtidig som det smalt i høyttaleren på samme tidspunkt som det pulserte i røret.

Prøvde så å slå den av, sjekket alle kabler, slo den på igjen, samme greia. Det "roet" seg etterhvert, men forsterkeren lager nå betydelig mer "sus" og støy enn den gjorde før. Når jeg "tapper" på forsterkertoppen (rett over det EL84 røret) så kommer det også lyd ut fra høyttaleren. Innimellom kommer det "knitrelyder" som høres veldig rare ut, og som varer i 3-5 sekunder og forsvinner. Det høres ut som en rar form for interferens/støy.

Forsterkeren har stått stort sett fast på samme plass, tilkoblet samme kabinett og strømkilde hele tiden. Det er også brukt en E-Tech Pro EMI-Filter (med overspenningsvern - "Symmetrisk kombinerat filter med dubbelverkande funktion mot både radiofrekventa strømingar og transienter. Demping 50 dB". Sikringen på denne har ikke gått) på strømkontakten til forsterkeren. Alt elektrisk ellers i leiligheten fungerer som tidligere. Samme gitar har blitt brukt hele tiden (Gibson Les Paul Standard). Brukte forsterkeren sist i går kveld og alt fungerte som normalt.

Er det bare røret som har takket for seg? Det er jo "normal" lyd i forsterkeren nå, forutom at den er veldig mikrofonisk og støyer betydelig mer ved bytte mellom pentode/triode og thick/bright setting, og støynivået normalt sett har også økt.

Han jeg snakket med på Riff syntes det hørtes ut som en jordingsfeil, men ba meg komme ned med forsterkeren slik at den blir sendt til serviceverkstedet slik at de får sett på den. Problemet er at jeg har åpnet forsterkeren et par ganger og prøvd diverse 12AX7 rør, og har også klart å ødelegge en av skruene til toppdekselet mens jeg gjorde dette. Bryter dette garantien?

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.... :unsure:

Men i utgangspunktet er det ikke noe "forbud" mot å åpne en vare man har kjøpt. Om det derimot blir tydelig at du har "tuklet" med innmaten, og at dette spores som årsak til et havari, da sliter du nok litt....

Spent på utviklingen på denne saken..., Lykke til :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål.... :unsure:

Men i utgangspunktet er det ikke noe "forbud" mot å åpne en vare man har kjøpt. Om det derimot blir tydelig at du har "tuklet" med innmaten, og at dette spores som årsak til et havari, da sliter du nok litt....

Spent på utviklingen på denne saken..., Lykke til :)

Vel det er jo kun rørene som kan byttes ved å skru av toppdekselet. Selve elektronikken, kretsene og kablene ligger så under et separat deksel i bunn som ikke er rørt.

Får se hva de sier i morgen når jeg tar med forsterkeren til butikken. Jeg har uansett aldri rørt det EL84 røret, kun byttet preamp rørene et par ganger.

Det blir jo som å åpne panseret på en bil og fylle etter spylerveske og olje samt å bytte lyspærer ved behov.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt å bytte på wattstyrken mens forsterkeren er på da? Har hatt et par amper med watt-switch, men har aldri hatt noen problemer, og har alltid passet på å slå den av før jeg bytter. På den ampen jeg har nå (Splawn nitro) er det switch mellom 100 og 50 watt, som selvfølgelig er litt mer enn i din amp, men der må jeg også endre på ohmen ut av ampen når jeg endrer watt, så det er tydeligvis vesentlige endringer som skjer.

Edit: Leste tråden en gang til. Ang. den ulyden når du tapper på forsterkeren skyldes nok et mikrofonisk rør. Har vært borti akkurat det samme selv, og det kommer og går. Har enda ikke skifta røret faktisk =p

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lurt å bytte på wattstyrken mens forsterkeren er på da? Har hatt et par amper med watt-switch, men har aldri hatt noen problemer, og har alltid passet på å slå den av før jeg bytter. På den ampen jeg har nå (Splawn nitro) er det switch mellom 100 og 50 watt, som selvfølgelig er litt mer enn i din amp, men der må jeg også endre på ohmen ut av ampen når jeg endrer watt, så det er tydeligvis vesentlige endringer som skjer.

Edit: Leste tråden en gang til. Ang. den ulyden når du tapper på forsterkeren skyldes nok et mikrofonisk rør. Har vært borti akkurat det samme selv, og det kommer og går. Har enda ikke skifta røret faktisk =p

Ja, en skal bytte wattstyrke mens ampen er på. Det er en 3-veis switch, med 7.5w (triode) nede, standby i midten og 15w (pentode) oppover. En skal la ampen stå 5-10 sec på standby når man bytter mellom 7.5w/15w. Og det har jeg alltid gjort. Det står også i bruksanvisningen :)

Angående røret som så ut som det ble grilla.. Det ble nok det. Åpnet ampen og så på det med lommelykt. Det var sotete/sort innvendig (ikke VELDIG, men betydelig mer enn det andre EL84 røret). Jeg får fortsatt lyd ut av forsterkeren, men merker at lydkvaliteten har sunket ganske mye!

Det er nok bare å bytte rør. Men i og med at dette skjedde så tyder det vel på at røret fikk ALT for mye volt/strøm enn det skulle? Røret var rimelig glødende/blått (i forhold til normalt/alle andre) i en god periode etter ampen ble slått av... Så det ble vel grilla ganske heftig. Men noe galt må det nå være en plass... Dette skal jo ikke skje. Sikringen i ampen gikk heller ikke.

Håper bare det ikke er kabinettet (høyttaleren) som forårsaker den dårligere lyden... Siden det poppa ganske heftig i det når dette skjedde. Noen måte og finne ut av det på? Det er et 12" greenback element på 25w visstnok, hvis jeg husker riktig.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør er jo på en måte en lyspære, og det kan være feil på de. Det skjer jo at en lyspære eksplodere uten at man kan peke på hvorfor, så det virker som om nye rør er medisinen. Det er vel uansett første ledd i feilsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare røret som har takket for seg?

ja, det du skriver tyder veldig på det. rør er gammeldagse og skjøre greier, og den varierende levetiden er en av grunnene til at man bruker halvledere til ca. 100% av dagens elektronikk.

for røret sin del er det ikke store forskjellen på å bruke triode/pentode-bryter og standby-bryteren. avhengig av hvordan triode/pentode-bryteren er designet kan det komme popping og smell når røret opplever brå spenningssprang, noe som kan plage høyttaleren - men ikke rørene. rør trives faktisk veldig godt når de arbeider med sprang og i metning, og dette er måten klasse-D-røramper fungerer.

hvis man slår ampen helt av (på strømbryteren) vil man redusere rørenes levetid siden gløderene slites mer enn nødvendig.

de som er redde for blått lys, tordenvær og gnister inni rørene bør vel egentlig bytte til transistordrift. rutiner og ritualer når man bruker brytere er mindre viktige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel forsterkeren fungerer helt fint nå, men den "hummer" noe mer i triode (7.5w) modus. Forsterkeren var veldig mikrofonisk etter det skjedde, men er nå ikke mikrofonisk i det heletatt. Schnodig.

Det ene EL84 røret er noe sotet innvendig. Det lyste like godt som en lyspære i pulserende (1/2 sekunds) takt, altså langt mer enn det lyser blått/rødt til normalt.

Har lest litt andre steder der det kan tyde på at forsterkeren leverer for høy spenning til dette røret. Veldig vanlig ved "red plating" visstnok. Men nå er det ikke noe BIAS innstilling på denne saken, siden den er katode-basert.

Nesten så jeg vurderer å droppe å levere den inn til Riff, som så må sende den videre, som så skal sjekke den og teste og alt mulig rart, for så å sende den tilbake, så ringer de meg og så må jeg hente den. Dette alene tar jo sikkert over en uke. Å leve uten forsterkeren i en uke blir nok litt trist. Så vurderer å bestille nye rør og bytte selv.

Merker også at jeg har fått en del knitring/popping i det siste. Dette virker det som kommer fra gitaren (det er også tydelig på en annen forsterker). Mulig jordingen begynner å bli dårlig i gitaren? Har prøvd med to forskjellige kabler også. Kan evt. dårlig jording i gitaren forårsake det som skjedde med forsterkeren?

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.