Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

skifting av streng på dean razorback v.255


v-amper

Anbefalte innlegg

hei. ja da var eg her igjen . fekk skifta strenga på gitaren. men ett problem. når eg fekk den ned igjen (det va ikkje eg som henta den) så låg ikkje floydrosen likt med kroppen. den var liksom bøgd helt opp. og det va ikkje behagleg å spele på den.

Endret av v-amper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet til tynnere strenger da, sikkert? Virker som det er satt på tjukkere strenger som spenner mer enn tynnere. For det første må du være sikker på at gitaren er stemt riktig slik at spennet blir riktig ifht. hva det var før. Hvis Floyden fortsatt er høy, må du stramme/skru inn fjærfestet på baksiden til du oppnår ønsket høyde/vinkel på Floyd-brua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har satt bort strengeskiftet til noen som ikke kan Floyd Rose. Det beste er om du lærer dette selv først som sist ;)

Som Audun er inne på så krever strengeskift på FR ofte en justering av fjærene - noe du enkelt gjør med en stjerneskrutrekker. Trikset er å justere litt, stemme, justere litt, stemme.... osv.

Det kan være noe mer arbeid med FR en fast bru, men det er ikke vanskelig.

Edit: I disse moderne tider kan man finne mye hjelp på nett - f.eks denne:

Har ikke sett gjennom hele, men den ser grei ut. Søker du på nett/youtube finner du plenty :)

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har satt bort strengeskiftet til noen som ikke kan Floyd Rose. Det beste er om du lærer dette selv først som sist ;)

Som Audun er inne på så krever strengeskift på FR ofte en justering av fjærene - noe du enkelt gjør med en stjerneskrutrekker. Trikset er å justere litt, stemme, justere litt, stemme.... osv.

Det kan være noe mer arbeid med FR en fast bru, men det er ikke vanskelig.

Edit: I disse moderne tider kan man finne mye hjelp på nett - f.eks denne:

Har ikke sett gjennom hele, men den ser grei ut. Søker du på nett/youtube finner du plenty :)

strengene føles ikke tynnere heller sjokkere. eg leverte inn giitaren til den lokale gitarbutikken. eg trur dei veit ka, dei driv med. mor mi som henta gitaren sa at han fyren som hadde skifta , sa ett eller anna om floyd rosen. men ho hugsa ikkje ka det va .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strengene føles ikke tynnere heller sjokkere. eg leverte inn giitaren til den lokale gitarbutikken. eg trur dei veit ka, dei driv med. mor mi som henta gitaren sa at han fyren som hadde skifta , sa ett eller anna om floyd rosen. men ho hugsa ikkje ka det va .

Da foreslår jeg at du tar gitaren tilbake og får dem til å ordne det hvis du ikke greier det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg trur dei veit ka, dei driv med. mor mi som henta gitaren sa at han fyren som hadde skifta , sa ett eller anna om floyd rosen. men ho hugsa ikkje ka det va .

Interessant at dette er konklusjonen din med tanke på problemet du nevner i første innlegg..

Men som det sies - er du ikke villig til å justere selv må du levere gitaren igjen, eller eventuelt få en forklaring på hvorfor gitaren din bør være feil-justert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter litt no. følgte videon. kor mye skal eg skru ut skruene bak inni tremoloen. har løsna locking systeme. men eg ser ikkje noe forskjell når eg skrur på skruene som holder fjerene. . har skrudd skruene helt inn no. den har gått en del ned men den er ikkje parralell.gjør eg noe feil?. takker for svar

EDit: ligger noe lunde parralelt no. måtte skru på di skruene oppå tremoloen og.

eg vet eg forklarer dårleg. men eg veit faktisk ikkje ka eg skal kalle det. skal det ver knirking i fjerene? er det fordi skruene er skrudd helt inn?. prøver meg litt fram

Endret av v-amper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at du får det til, men hvis noen hadde spurt meg om man får justert inn en FR etter "prøver meg fram-metoden", så tror jeg all erfaring viser at det ikke er videre lurt.

Ikke meningen å være lei eller å svartmale, men hvis du ikke vet hvorfor du skal skru på en skrue, så har det liten hensikt å skru på den.

Hva med å gjøre som allerede foreslått, levér inn gitaren til de som skiftet strenger, og få den skikkelig justert. En feiljustert FR gjør gitaren oppunder ubrukelig. Vet du ikke hva du driver med, er det også fullt mulig å ødelegge stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når du strammer fjærene, vil også strengene bli strammere og de går opp i pitch, så stem gitaren ned til riktig pitch!

Og det medfører igjen at brua beveger seg litt opp, så da må man justere igjen, stemme, justere osv. til du oppnår den settingen du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at du får det til, men hvis noen hadde spurt meg om man får justert inn en FR etter "prøver meg fram-metoden", så tror jeg all erfaring viser at det ikke er videre lurt.

Ikke meningen å være lei eller å svartmale, men hvis du ikke vet hvorfor du skal skru på en skrue, så har det liten hensikt å skru på den.

Hva med å gjøre som allerede foreslått, levér inn gitaren til de som skiftet strenger, og få den skikkelig justert. En feiljustert FR gjør gitaren oppunder ubrukelig. Vet du ikke hva du driver med, er det også fullt mulig å ødelegge stolen.

men det er nettop det, eg leverte den inn til den lokale gitarsjappa. og fekk den tilbake slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen forklarer hva man må gjøre på en grei måte ( pussig måte å uttale tremolo...:) )

Hvis du ikke får det til bør du levere den tilbake. Det burde du nesten gjøre uansett. Det er fullstendig uakseptabelt av en gitarforhandler å levere fra seg noe sånt. Helt håpløst egentlig.

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.