Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Guitar Institute of Technology


MarkusTheRocker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 15 år, går enda på ungdomsskolen, men tenker litt på framtiden. Målet er musikklinja på vgs, og deretter har jeg veldig lyst til å gå på GIT.

Problemet mitt er at GIT koster flesk, er vell snakk om rundt 100 000$ for en bachelor-grad (3 år), + utstyr og losji, og verken jeg eller mine foreldre har nok penger til det. Ser heller ikke ut som skolen er støttet av lånekassen, men er kanskje noen stipender man kan få(?). Det er en mulighet å ta opp studielån, men det vil da etterhvert bli en tung byrde å drasse på.

Så spørsmålene mine er;

Hvordan skal jeg kunne få tak i de pengene på en annen måte enn å rane en bank, eller vinne i lotto?

Er det noen gode alternativer til denne skolen (helst i USA)?

- Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålene mine er;

Hvordan skal jeg kunne få tak i de pengene på en annen måte enn å rane en bank, eller vinne i lotto?

Er det noen gode alternativer til denne skolen (helst i USA)?

- Markus

Da jeg gikk på GIT hadde de ikke no bachelor studie, bare 1 år med spilling så jeg var der bare et år, men de begynner jo å bli en stund siden. Var dog innom for noen år siden og det var stort sett samme greia dem holder på med.

1) Tror ikke jeg ville satset på bankran som studiefinansiering, med mindre du satser på å studere på lukket anstalt. Hvordan folk finansierer studiene sine i utlandet er jo et ganske stort tema. Det er enklere med skoler som er støttet av lånekassen. Det kan være lurt å sper seg opp endel penger å fohånd og jobbe i sommerferien. Hadde medstudenter i England som gjorde det og faktisk kom seg gjennom 3 år uten studielån, selv om det nok er unntaket.

2) Berklee College of Music i Boston is it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på GIT hadde de ikke no bachelor studie, bare 1 år med spilling så jeg var der bare et år, men de begynner jo å bli en stund siden. Var dog innom for noen år siden og det var stort sett samme greia dem holder på med.

1) Tror ikke jeg ville satset på bankran som studiefinansiering, med mindre du satser på å studere på lukket anstalt. Hvordan folk finansierer studiene sine i utlandet er jo et ganske stort tema. Det er enklere med skoler som er støttet av lånekassen. Det kan være lurt å sper seg opp endel penger å fohånd og jobbe i sommerferien. Hadde medstudenter i England som gjorde det og faktisk kom seg gjennom 3 år uten studielån, selv om det nok er unntaket.

2) Berklee College of Music i Boston is it.

Takk for svar! Ja, har hørt litt om den skolen også! Har hørt den i Boston også skal være bra, men har et ganske stort ønske om å få bo i LA ;D Hva heter det studie-programmet du gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke no valg når jeg gikk der, men det jeg gikk heter vel Certificate i dag ser det ut som på websiden.

Ser ikke ut som lånekassen støtter musikk på noen skoler i LA. Nå er det uansett en stund til det blir aktuelt for deg og du sier heller ikke noe om hvorfor du vil til nettopp LA. Hvis jeg skulle tatt en Bachlor grad på gitar hadde jeg ikke nølt et sekund, da hadde jeg dratt til Berklee tvert, men nå har jeg allerede bodd i LA så jeg er jo inhabil allerede. Ville kanskje heller etterhvert fokusert på hva du vil med spillingen og så valgt utifra det. Det er kult i LA men det er ikke så kult at du gidder å bo der bare for å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berklee koster 183 000 pr. år (kun skolepenger), og inkludert andre kostnader blir det på ca. 270 000 i året. En bachelorgrad der er på fire år, ergo har du godt over en million i studielån (fryktelig lite av dette blir godkjent som stipend av Lånekassa, om jeg ikke husker helt feil). Det synes jeg ikke det er verdt.

GIT er noe billigere, basert på det som er skrevet i første post, men jeg er usikker på om det faktisk er verdt det.

Flere og flere som jobber profesjonelt med musikk (i hvertfall av de siste 2 generasjonene) har minimum bachelor i en eller annen form, samt påbygging med pedagogikk og alt mulig annet. Ganske mange har mastergrad også. Ergo vil ikke du skille deg ut på annet en at din bachelor er tatt i utlandet - noe flere og flere gjør.

Spørsmålet blir da som følger: Er du villig til å sette deg i veldig stor studiegjeld for en utdanning som helt sikkert er topp notch, for all del - men som ikke gir deg noe fortrinn når det kommer til den tida av livet der du skal betale ned gjelda?

Jeg har hatt to lærere, en har gått på Berklee, og den andre på GIT (som en underavdeling av Musicians Institute, vet ikke hvordan det er i dag). Begge to er fryktelig dyktige, og spiller ræva av de fleste, men de jobber i praksis med det samme som meg i dag - undervisning. Nå skal det nevnes at de studerte der for mange år siden, og da var det visstnok mye billigere enn i dag.

Nå er det ikke meningen å diarebæsje på drømmer og slikt, jeg bare spiller djevelens advokat littegrann. Hadde jeg ikke allerede hatt studielån, jobb, og vært fersk fra VGS, hadde jeg nok vurdert det samme. :)

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke helt det regnestykket, men er med på poenget. Der er ofte dyrt å studere i utlandet. Problemet med all utdanning innen kunst er at det er lite sannsynlig at du får en jobb rett etterpå som gjør at du kan betale ned på lånet og det er store sjanser a du ender opp med å undervise for å betale lånet.

En annen ting er at i musikkbransjen er det mye viktigere hvem du kjenner enn hva du kan (gitt at du "kan" spille). Network is everything. Og du får ikke "betalt" for utdanning på samme måte som i næringslivet.

Det viktigste er hva du vil. Jeg ville til Hollywood. Bodde der et år og bare spilte gitar, det var dritfett. Har ikke brukt det til no, så økonomisk var det jo helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så er det Berklee jeg har hørt mest om. Dyktige lærere og godt miljø, men du blir ikke noe annet enn en KOPI av f.eks Pat Metheny hvis du skulle gått jazz der. Gitar = Pat Metheny, Saksofon = Michael Brecker osv... Vil tippe at det gjelder for programmene deres som kanskje er mer rettet mot pop/rock (metal?) Det er jo ikke de verste musikerne man kan sammenligne seg, men som sagt, så blir man ikke noe annet enn en kopi. De har utviklet veldig mange dyktige musikere opp gjennom tidene, men det har stoppet opp nå.

Hahahah, dummeste jeg har hørt... DUMMESTE! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være så krass men jeg har gått på GIT og vært på Berklee det er en altfor drøy generalisering og høres typisk ut som noe som kommer fra folk som ikke har gått eller vært på noen av skolene. Ingen musikkstudier gjør deg til noe annet enn det du vil selv, men for å få mest ut av det er du avhengig å ha et veldig aktivt forhold til hva du vil for du blir eksponert for utrolig masse forskjellig på en gang og det er lett å like alt sammen og rote seg helt bort. I tillegg har de fleste sånne studier såppas med faglig stoff du må lære og ting du må gjøre at det ikke blir så mye tid til å fokusere på egen spillestil.

Hvis du vil utvikle egen spillestil burde du strengt talt styre klar av alt som heter instruktører og musikkskoler for de trøkker deg full av sin ide om hva man "trenger" å kunne.

Er helt enig i at musikkstudienen i norge er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg var på besøk på MI i Los Angeles forrige måned (det er vel det dere mener med GIT?). Virker som en vanvittig kul skole.

Når det gjelder betaling, mente han fyren jeg snakket med at det for eksempel var fullt mulig for en utlending å få seg scholarship (stipend). Ellers jobbet de med en ordning av type lånekassen med Norge, for det hadde de visst allerede fått til med Sverige. Jeg vurderer å ta noen kurs der etterhvert. Det går an å ta ukeskurs, månedskurs, gå et halvt år, eller bare ett år.

Selv studerer jeg til bachelor i musikk på Høgskolen i Staffeldtsgate. Er rimelig fornøyd med det. Du må ha en del (kjedelige) bibelfag i tillegg det første året, men det blir lettere etterhvert. Kan ellers røpe at det er litt lettere å komme inn på HiS enn på Norges Musikkhøgskole. HiS slipper vel inn 40-50 studenter per kull, som er ganske mye i forhold til NMH. Og vi har lærere av samme rang ;)

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers jobbet de med en ordning av type lånekassen med Norge, for det hadde de visst allerede fått til med Sverige.

Da har dem holdt på en stund for alle svenskene jeg gikk sammen med hadde full støtte og det er jo veldig veldig lenge siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.