Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterker


Bjarne

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har for ein liten stund tilbake kjøpt ein Peavey Classic 30. For 2 dager sidan fekk eg 4 stk nye 12ax7

rør som eg skiftet ut. Det som har skjedd er at eg glemte å slå av forsterkeren over natten. Gitaren var

koblet til heile tida. I dag skulle eg spille litt gitar og då kom det ikkje noko lyd ut. Eg har målt

sikringene og dei er ok og målt på sekundær sida av strømforsyninga Då får eg kun ut 1,5 Vac.

Er det kun denne som har tatt kvelden?? og kor går det ann å bestille ny strømforsyning frå??

Det einaste som står på strømforsyninga er:

705-29339

Basler electric co

p 0502

Håper om nåken kom med gode forslag på løsning av utfordringen.

Mvh Bjarne

Endret av Bjarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Eg har for ein liten stund tilbake kjøpt ein Peavey Classic 30. For 2 dager sidan fekk eg 4 stk nye 12ax7

rør som eg skiftet ut. Det som har skjedd er at eg glemte å slå av forsterkeren over natten. Gitaren var

koblet til heile tida. I dag skulle eg spille litt gitar og då kom det ikkje noko lyd ut. Eg har målt

sikringene og dei er ok og målt på sekundær sida av strømforsyninga Då får eg kun ut 1,5 Vac.

Er det kun denne som har tatt kvelden?? og kor går det ann å bestille ny strømforsyning frå??

Det einaste som står på strømforsyninga er:

705-29339

Basler electric co

p 0502

Håper om nåken kom med gode forslag på løsning av utfordringen.

Mvh Bjarne

Når du skriver strømforskyninga, tenker du da på transformatoren?

Hvis det er det du tenker på har den flere utganger. Hva skjer her?

Det sitter ikke noen sikringer inne i forsterkern, da?

Trafoene i en amp skal tåle å stå på over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver strømforskyninga, tenker du da på transformatoren?

Hvis det er det du tenker på har den flere utganger. Hva skjer her?

Det sitter ikke noen sikringer inne i forsterkern, da?

Trafoene i en amp skal tåle å stå på over natten.

Stemmer.. Det er transformatoren... Den har fleire utganger. Dvs den har 2 røde med hyr og 2 gule ledninger som er ferdigkoblet på hurtigklemmer som kan stikkes rett inn på kretskortet. (1 hurtigkobling på rød og ein hutigkobling på gul)

Her får eg kun 1,5 volt ut.. uansett kor eg måler fra gul til rød)

Eg har då sjekka alle sikringer. på lyset virker siden den er koblet før transformatoren.

Med dei gamle rørene i var det ikke noe problem at ampen stod på over natta.

Kan det henda at strømforsyninga tok kveld fordi varmetrådene i ampen lyste skikkelig opp og gav varme?? Tenker på då om dei trekte meir strøm, men forlite strøm til at sikringane gjekk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du måler ampen i fart er det god praksis å krokodilleklemme jord på meteret til jord i ampen, og så bruke en hånd på den røde pinnen for å måle spenninger rundtomkring. jord er referansepunktet for kretsens verden, dessuten er det vanskeligere å dø av støt i en hånd enn om det går strøm fra en hånd til den andre gjennom hjertet.

http://img831.imageshack.us/img831/7631/c30schem.gif

begynn med diodetest/piping eller motstandsmåling på sikringene uten strøm på kretsen. hvis alt er ok kan du sjekke de oppgitte spenningene i testpunktene på skjemaet (PLATE 332VDC, V1a anode 160VDC, osv).

hvis det også er ok kan du måle spenningen på hver pinne på alle rørene og poste resultatene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.