Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Æ bli så lei!


Byljer

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvorfor dust???

Jeg skal fortsette regla di.... Goes out of tune like any other guitar i own... it's pretty brand new.... the strings is still get broken in.

Hva er unormalt med det?

Bare måten han sier det og det meste annet på. Det kan fort være bla.a pga. av typer som han at disse gitarene i det hele tatt har et marked her i vesten. Skal ikke forundre meg om han selger fakes. Han lovpriser jo gitaren(e) selv om han påpeker hvordan man kan se at de ikke er ekte vare. Dessuten lager man vel ikke en demonstrasjonsvideo, og langt mindre legger det ut, før man er sikker på at strengene er "broken in"? De fleste ville kanskje til og med ha byttet strenger først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok en overforenkling av dimensjoner. Problemstillingen er langt mer sammensatt. For prisen du betaler for en vare skal ikke kun dekke produksjonskostnader. Det skal dekke lager/logistikk, leie av butikklokaler (+ strøm/oppvarming), lønn til selgere, support/reklamasjon, regnskap/revisjon etc... etc... etc... Og Norge er et høykostland som gjør at disse utgiftene blir MYE dyrere en f.eks Kina. Desuten er det også snakk om kvantumsrabatter og fraktkostnader. Til et så lite marked som Norge er der volum ofte ikke er så stort - så får vi dårligere rabatter, og høyrere frakt pr. enhet pga. at vi ikke kan ta inn så mye i gangen. Jeg vet av erfaring at å prøve å holde prisene på et konkuransedyktig nivå her på berget kan være veldig utfordrende.

Dette gjelder nok ikke alle produkter/bransjer i like stor grad, men å tro at høye priser i Norge kun er grunnet grådighet er naivt.

Vel, jeg tenker på "merketing", som merkeklær, osv. Hvorfor koster en New Era-caps 100 kroner i USA, og 500 kroner her til lands? Hvorfor koster en iPhone 200 dollar i USA, og 5-6 tusen kroner her? Selvfølgelig er det flere ting som spiller inn, men det er vel ikke akkurat naivt å tro at kapitalister er grådige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en kinavariant av en Les Paul Custom her om dagen.

Den kunne lure de fleste, og hadde også lurt en kjent og erfaren gitarhandler til å tro den var ekte.

Disse beste fakegitarene blir påstått å være laget på samme fabrikker som produserer kjente merkevarer.

("Når Epiphone-folka går hjem, så lager vi noen serier med Gibsonlogoer på")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare måten han sier det og det meste annet på. Det kan fort være bla.a pga. av typer som han at disse gitarene i det hele tatt har et marked her i vesten. Skal ikke forundre meg om han selger fakes. Han lovpriser jo gitaren(e) selv om han påpeker hvordan man kan se at de ikke er ekte vare. Dessuten lager man vel ikke en demonstrasjonsvideo, og langt mindre legger det ut, før man er sikker på at strengene er "broken in"? De fleste ville kanskje til og med ha byttet strenger først?

Men hvis det tilfeldigvis er fakta at "the strings is still get broken in", da er det vel ikke unormalt eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jo dette en generell diskusjon om Kina-produserte saker, og etter info jeg har fått er ikke gitarene i annonsen som tråden startet med laget i Kina.

De skal visstnok etter selgers utsagn være håndlaget i Bulgaria... Så vi trenger ikke dra helt til fjerne østen for å finne piratene.

PS: Det bygges for tiden mange oljeplattformer i Kina, også for norske selskaper.... Tør vi stole på dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det tilfeldigvis er fakta at "the strings is still get broken in", da er det vel ikke unormalt eller ?

Nei, det er det vel ikke, men han spilte jo på gitaren innledningsvis uten at noe skjedde. Merkelig at G-strengen plutselig er helt off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom en frekkas hit på GN her om dagen for å selge sin kinesiske JEM. Helt merkelig at folk ikke fatter at disse kopiene må lukes ut av markedet, ikke spres enda mer enn de allerede er.

haha.. Fikk med meg innlegget ditt der, episk :lol:

Skulle vært ulovlig å selge slike kopier ja.. Har ikke Gibson Copyright på merket sitt? Skjønner ikke hvordan det falske Gibson har blitt så stort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris i Norge har ingenting med produksjonskostnader å gjøre. Å tro det er naivt.

Prisene i Norge er lagt tett opp til det man tror markedet er villig til å betale,

og siden vi har så mye penger, så får internasjonale varer verdens høyeste pris i Norge.

Akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det bygges for tiden mange oljeplattformer i Kina, også for norske selskaper.... Tør vi stole på dem??

Vi tør stole på de. Men vi stoler ikke såpass på de at de får bygge overbygget og drill-riggen/produksjonsriggen til plattformen. ^_^

Personlig har jeg store fordommer for alt annet enn Gibson, Fender og Gretsch. Har tilogmed problemer med å se på Greco, Burny og Tokai fra 70 til 90 tallet. Syntes det er en skremmende trend når det dukker opp så mange billige kopier. Er vi riktig uheldige blir disse kopiene tilslutt så bra at vi ikke kan se eller høre forskjell. Hva gjør vi da?

GunnarPåMo virker som en fornuftig kar da han sier "Pris i Norge har ingenting med produksjonskostnader å gjøre. Å tro det er naivt." og jeg tør påta meg ansvaret for å kalle det dagens matnyttige. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det bygges for tiden mange oljeplattformer i Kina, også for norske selskaper.... Tør vi stole på dem??

Ikke akkurat fra kina, men jeg var sveiser på en oljeborrebåt som hadde blitt satt sammen et eller annet sted i østen. Når en viss mengde av sveisene som var gjort der skulle sjekkes, så fant vi at det var tape med maling utpå.

Utrolig at båten holdt hele veien til norge

hehe

Endret av Zakk wannaB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du skal passe deg for å bevege deg innenfor et område du ikke eier en millimeter av erfaring i.. Hvorfor skal ikke Kina ha mahogny? De har da mahogny som bare det, og de tar ikke i nerheten så mye penger for det, som andre plasser. Norge har jo instillingen "Å, noe som ikke er like lett å få tak i som bjørk, ja fa blir det 120% moms"

Enig med deg på det med å lure folk, men ikke kall kinagitarer "Noe piss" fordi det ikke blinker U.S.A, Japan, cannada eller lignende. MYE av produksjonen av deler (Broer, stemmeskruer etc) blir laget i kina. Det er veldig få gitarfabrikker som har en jærnsmeltefabrikk i seg. Bedrifter løser slike problemer ved å anskaffe seg en fabrikk i kina, som kan gjøre slikt.

OK, frem med teskje'n skjønner jeg....

Som jeg sa i forrige post sa jeg "noe piss" med HENVISNING TIL AT DE BRUKER GIBSONLOGOEN FOR Å SELGE FAKE GITARER. Ble det klart nok nå? Jeg sa ikke at alt som kommer fra Kina er "noe piss".

Uansett, at kineserne har tilgang på Mahogny av et eller annet slag er det sikkert ingen tvil om, men tror du virkelig at produsenter av fake Gibson etc. tar seg tid til bl.a. å tørke treet skikkelig før de setter sammen gitaren? Ikke engang Squier gjør det (de er jo forøvrig produsert i Kina). Hvilken elektronikk/ kabling bruker de? Hvilke pots? Hvem lager pupsa? Hvor sterkt er limet de bruker? Hvem lager stemmeskruer? Det er plenty elementer som henger sammen for å skape en god gitar, og du skal poste vel og lenge for å overbevise meg om at Kinafake er noe annet enn "bare piss"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.