Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hammer-on / trill-teknikk.


Esa

Anbefalte innlegg

Hei igjen forum!

Nå har jeg leita i nesten 4 år etter en gitarist som kan forklare meg hvordan Petrucci gjør sine hammerons. Jeg har lagt merke til at de går i et salig sykt tempo, som rett og slett ikke lar seg gjøre med den vanligste hammeron-teknikken, at man bare slår med fingeren man skal "hamre" med. Det virker som karen bruker hele håndleddet, og jeg har lagt merke til en likhet mellom dette, og en fiolinists trill-teknikk. Jeg lurer på om noen kan denne teknikken, og kan forklare meg, evt. (veldig gjerne!) vise det i en YouTube-snutt.

Til de av dere som sier det er bare å hente metronomen, man kommer fort opp i hastighet, er svaret enkelt og greit nei. Du når ikke den hastigheten med feil teknikk. Og nei, alt handler ikke om fart, men det er et vanvittig stilig uttrykk når man får det til rett.

Eksempler?

!

0:46 gjør han en liten trill mellom C og D. (13 og 15 på H-strengen.)

1:09-1:12 gjør han det på en god del toner.

Jeg har forsøkt å lære meg samme teknikk ved å studere fiolinisters fremgangsmåte, og spurt noen av dem om hvordan de gjør det, men det er ikke helt sammenlignbart. Jeg får det hvertfall ikke til på min 7-strenger, og jeg har lagt ned en god del timer i det. Er fullstendig mulig jeg ikke har øvd nok, men det jeg frykter her er å øve inn feil teknikk.

Takk på forhånd for svar!:)

- Esa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe flink på det her selv, men som med alt annet på gitar; riktig teknikk er vel å anstrenge seg minst mulig og å bruke så små bevegelser som mulig. Rent teoretisk hvertfall. Det motsatte er jo bevist flere ganger. Men uansett, prøv å minimer bevegelsen til det helt nødvendige, og da kan du øke hastigheten.

Nå skal du sies at John Petrucci er hva man kanskje vil kalle en ekstrem gitarist, hvertfall rent teknisk. For min del var han også det rent melodisk for noen år siden, men det trenger vi ikke å gå innpå her.

Kort fortalt, prøv å fjerne alle unødvendige bevegelser. Gjør bare det som er helt nødvendig. I dette tilfellet så vil jeg tro at det er særdeles lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på lydeksemplene, og alt som trengs å gjøre er å øve. Du får opp farten etterhvert. Prøv oppvarmingsøvelser og massasjer (som vist i Rock Discipline), så kanskje det blir lettere. Eller så kan du jo prøve å bytte på å trille med pekefinger og langefinger, men det teknikken blir ofte upresis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noe som gir utrolig bra effekt er når bruker hammer og pull off sammen. :D

Du kan begynne med en åpen streng og "hamre" den med pekefinger.

Etter at fingeren din, "hammeren" har tru :Dffet strengen og tonen lyder, drar du fingeren en aldri så liten smule ned før du slipper hammeren opp igjen. Med litt øvelse hører man ikke at noten endres selv om strengen strammes. :huh:

Dette kan selvfølgelig også gjøres oppover på brettet ved å holde pekefingeren fast på et fret og så hammre med feks ring finger.

Og det kan gjøres ved å bruke en finger på venstre hånd (dersom du ikke er kjeiv hendt)til å tappe med.

Det brukes på Måna introen, Rjukanfossen. Men der bruker jeg også en annen teknikk i tilegg. B)

Dersom du likte det skal jeg prøve å lage en instruksjon om hvordan det gjøres ;)

Eller du kan sjekke ut rotvelt på youtube

rotvelt

post-8974-048608500 1291217419_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

etter det jeg hørte, så bruker han hammerons etterfulgt av en pulloff

enkelt og greit, du slår strengen en gang med pleteret, hammeron, så bruker du fingeren til og dra litt i strengen så slipper den slik at du får en tone dær igjen, så en hammeron og repeat. gjør man det i fort tempo får du en slik lyd, litt stress i begynnelsen, men teknikken er det bare og trene på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.