Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier Telecaster-oppussing


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble nettopp ferdig med et oppussingsprosjekt jeg har pusla med en stund her. Jeg gikk på en samlemani-smell og kjøpte en Squier Telecaster sånn rundt 2005, men jeg ble aldri helt fornøyd med gitaren. Den holdt aldri stemminga og finishen ble jeg lei av fort. Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det i fjor vinter. Gitaren har vært i deler siden romjula 2009, og den ble endelig ferdig nå i oktober.

Kroppen ble pusset helt matt med 800-1200-papir. Det ble altfor mye jobb for min del å pusse helt ned til treverket, så jeg har heller vært raus med grunninga. Først tre-fire lag med matt hvit akryllakk, så tre lag matt eggehvit akryllakk. Pusset ned mellom hvert strøk. Billiglakk på sprayboks fra Europris. ColorWorks.

Siste finish ble gjort av en billakkerer. Jeg prøvde å gjøre det selv med klarlakk, men det viste seg å være langt utenfor mine evner.

Plekterbrettet er laget av imitasjon parkett gulvbelegg, og var noe av det mest utfordrende å få til godt nok, da det skal passe som hånd i hanske på gitarkroppen.. En periode hadde jeg over fire kvadratmeter oppskjært gulvbelegg slengende i gangen. Prøving og feiling.

Det ble også byttet ut stemmeskruer, noe som gjorde susen for stemmeproblemene.

Mindre pjatt, mere bilder!

40751_l.jpg

Gitaren så en gang i tiden sånn her ut

5073404331_8df20ca643_z.jpg

Det eneste bildet jeg har av den stakkars gitaren etter et harddiskkrasj.

5073363177_8f7e7654b7_z.jpg

5073363203_caea607f00_z.jpg

5073363199_881f3d0a77_z.jpg

5074016608_4b456958e2_z.jpg

Fersk fra lakkeringsverkstedet.

5073995336_e710663478_z.jpg

5073363215_f5dd3225a9_z.jpg

5073363213_fd37fb45ae_z.jpg

5074016612_419fb1c30c_z.jpg

5073391323_5b250d1bf3_z.jpg

Alt i alt er jeg storfornøyd med sluttresultatet. Nå kan Les Paulen ta seg pause en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alle grunder til å være fornøyd! denne blei jo tøff! kunne godt tenke meg en slik.

Eneste jeg kan se anderledes på, er at plekterbrettet ser ut som et matriale som drar til seg mengder med vann ganske fort, og får da merker og ugjevnheter hvis du får svette bortpå den. Men du har kanskje tengt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Du har alle grunder til å være fornøyd! denne blei jo tøff! kunne godt tenke meg en slik.

Eneste jeg kan se anderledes på, er at plekterbrettet ser ut som et matriale som drar til seg mengder med vann ganske fort, og får da merker og ugjevnheter hvis du får svette bortpå den. Men du har kanskje tengt på det?

Jeg vet ikke hvordan det er med gulvbelegg og fuktighet. Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Det er noe slags vinyl på toppen, og tykk, hvit "skumgummi" bak. Time will tell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Jeg vet ikke hvordan det er med gulvbelegg og fuktighet. Det hadde jeg ikke tenkt på faktisk. Det er noe slags vinyl på toppen, og tykk, hvit "skumgummi" bak. Time will tell!

Trodde nemlig at det øverste laget faktisk var tynt tre, mens det under der var plast/ gummi. Men hvis det er dekket i noe over der igjenn så går det fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Closetmonkey! Syns formen aksentuerer (kan man skrive det på norsk?) kroppsfasongen på gitaren veldig fint.

Jeg tok litt inspirasjon fra Thinline-brettene, men gav den noe mer 'dramatiske' kurver, mer i stil med en Danelectro.

La også til plekterbrett på hornet i nedkant for å gi den en mer klassisk standard Tele-schwung.

Thinline:

fen1500502.jpg

Danelectro:

59dc-blk.jpg

GreenMan: Tja, jeg var egentlig innom flere maleforretninger på leting etter et mønstrete belegg til plekterbrett, tanken på treverk hadde ikke helt falt meg inn enda.

Men så fant jeg det belegget der da, og fikk kjøpt rester fra en rull for 50 kroner. Jeg trodde også at det ville være enklest å lage plekterbrett av belegg. Det var det ikke.

Jeg hadde også fylt inn endel av skruehullene før jeg gikk til innkjøp av materiale til brettet, og jeg hadde ikke lyst til å lage nye hull.

Det ville blitt en del av dem da formen er såpass drastisk endret ifht. det originale brettet. Men det er en tanke til evt. fremtidige prosjekter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.