Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med kjøp av ny el-gitar


Dragon95

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ny gitar, for har en GAMMEL Ibanz Blazer som jeg har arvet etter faren min..

Den er ca 30 år gammel.

Har tenkt på en Gibson Les Paul Studio Ebony, er den bra? Eller er det noen bedre og like fine/finere?

Budsjettet mitt er på max 10.000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Stort sett alle gitarer i prisklassen 5-10 tusen er bra gitarer og det er få som skiller seg ut som spesielt bra eller dårlige kjøp egentlig. Det er mest et spørsmål om å finne en gitar man liker både spillemessig og lydmessig. For å være ærlig er vel Gibson og Fender kanskje de merkene som gir deg minst gitar pr krone nesten, men begge produsentene har i de siste årene begynt å lage også rimeligere gitarer som er helt greie, dessuten er gjensalgsverdien høyere enn for stort sett alt annet av gitarer.

Kjøper du brukt kan du selvsagt få fatt i en bedre gitar enn det budsjettet ditt tillater i utgangspunktet.

Det store spørsmålet er vel hva du har prøvd av gitarer? Har du prøvd en Gibson Les Paul (Studio eller stdandard e.l.)? Har du prøvd en Fender i omtrent samme prisklasse? Har du prøvd en mer moderne gitar fra Ibanez, Jackson, ESP e.l.? Smaken er som baken og man må egentlig bare kjøpe det man finner ut at man liker.

En ting som ER sikkert er at en Gibson Les Paul er en helt annen gitar enn den du har nå i alle fall, så prøv en Les Paul før du spekulerer så mye mer på å kjøpe en (hvis du ikke har prøvd en altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Gibson Les Paul Traditional Heritage Cherry Sunburst, men ikke så mye. Har en kompis som har den, spillte på den i 2 min elns..

Har en annen kompis som har Gibson SG Standard Ebony, den er en drøm å spille på!

Har ikke prøvd å spille på en mer moderne Ibanez nei. Har heller ikke prøvd å spille på Jackson.

Ja, det er helt sikkert kan man si. Men skal antageligvis nedover å prøve spille noen gitarer i morra. Så da skal jeg prøve litt forskjellig..

Kan si ifra etter jeg har vært der hva jeg synes var best å spille på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha forsterker også? Ta det med i betrakning når du skal beregne budsjett på gitar.

Folk som bruker 20k på gitar og 500kr på forsterker får sjeldent fult utbytte av gitaren.. Da er gitaren mer som et symbol enn et instrument etter min mening.. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha forsterker også? Ta det med i betrakning når du skal beregne budsjett på gitar.

Folk som bruker 20k på gitar og 500kr på forsterker får sjeldent fult utbytte av gitaren.. Da er gitaren mer som et symbol enn et instrument etter min mening.. :)

Nei, skal ikke ha forsterker. Har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten spilt på en slik Blazer. KValiteten er som så, men lyden var upåklagelig. + sykt mye forskjellige muligheter for pickupsa pga alle switchene. ta vare på gitaren ;)

Tror ikke den er noe særlig verdt pengemessig, men spillemessig så er det imo en grei gitar å ta vare på.

Har du lyst på LP, så er LP Studio et alternativ. Brukt så er de jo kjempebillig også.

Hvis du vil ha noe mer "eksotisk" av kvalitet, så se etter Burny eller Edwards Les Paul.

Fender har mye bra gitarer til under 10k også, men det er et stort skritt mellom Fender og LP..

Så du må selv avgjøre hva som passer spillestilen og spillemåten din best.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten spilt på en slik Blazer. KValiteten er som så, men lyden var upåklagelig. + sykt mye forskjellige muligheter for pickupsa pga alle switchene. ta vare på gitaren ;)

Tror ikke den er noe særlig verdt pengemessig, men spillemessig så er det imo en grei gitar å ta vare på.

Har du lyst på LP, så er LP Studio et alternativ. Brukt så er de jo kjempebillig også.

Hvis du vil ha noe mer "eksotisk" av kvalitet, så se etter Burny eller Edwards Les Paul.

Fender har mye bra gitarer til under 10k også, men det er et stort skritt mellom Fender og LP..

Så du må selv avgjøre hva som passer spillestilen og spillemåten din best.

Okei, lyden er ikke så værst nei :) Har tenkt til å ta vare på den ja ;) kanskje kjøpe et veggfeste og henge den på veggen.. vet ikke. eller det er kanskje tryggest å ha den i kofferten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.