Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter topp/kabinett til pris av enkel bruk?


RydEN

Anbefalte innlegg

lager en ny tråd etter orange tråden for å utvide søket..

Så jeg ser etter en Topp og et Kabinett, men det jeg tenker på er;

Jeg skal ikke plugge gitaren rett inn i toppen liksom, så trenger ikke noe fancy greier som skal låte bra.

Jeg skal bare bruke et Boss gt-10/diverse andre gjennom en clean channel. Så lurte på om noen vet om noe slikt?

Ser helst etter noe som er bra til Metal og lav tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du klarer deg med en tråd, jeg.. Menmen.

Hvor mye har du tenkt å bruke? Du kan f.eks skaffe deg en billig transistorforsterker og plugge i Boss'n eller kjøpe deg en middels dyr Fender Delux combo for bra clean til Boss'en din.

Men skal du bruke en del penger på en amp ala Orange, så kaster du vekk GT'en din og utnytter det forsterkeren er laget for.

Peavey 6505 er noe av det rimeligeste og beste mtp pris man kan komme inn på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fender FM 212R som liksom har helt grei lyd, helt til den får litt for mye bass og lyd å håndtere. Vil ha noe som tåler det. Boss'n har noen ganske bra greier så den er ikke søppel akkurat selvom man kjøper en bra forsterker:P Men når jeg først kjøper meg en Orange som jeg kanskje gjør etterhvert, så tror jeg nok jeg kanskje går over til enkelt pedaler.

Edit:

Det jeg lurer på er om jeg kan få tak i en topp og et kabinett som kanskje ikke satser på å ha så mye bra distortion i seg selv. Jeg kommer jo liksom bare til å kjøre igjennom Clean settingen på Toppen

Endret av RydEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det spørs hvor mye du vil legge i forsterkeren.

En god high gain forsterker skal gjøre akkurat det du sliter med.. Ha god bassrespons, være tight, ren og tåle nedstemming uten noen form for pedaler.

Jeg har selv spilt på ENGL Og Marshall en stund og har en POD XT ved siden av til sitt bruk, men ikke til å koble inn i forsterkeren.

Så Boss'n din trenger ikke nødvendigvis være søppel ;)

Et billig alternativ kan jo være at du kjøper deg et rimelig brukt kabinett og et billig transistorsluttrinn. Slik kan du bruke Boss GT som preamp - dvs en del av forsterkeren. Mange som har fått til gode resultater slik.. Det er tross alt en reamp.. :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOrt forklart..

En forsterker er bygget opp av en Preamp/forforsterker og et sluttrinn/poweramp.

Vi skiller hovedsakelig mellom to typer forsterkere i gitarverden: Transistorforsterkere og rørforsterkere.

Rørforsterkere har rør i sluttrinnet som gir den karakteristiske rørlyden som alle liker.. Jo mer sluttrinnet/rørene får jobbe jo mer rørlyd får du.

Mens transistorforsterkere er bygget opp av transistorsluttrinn.

Mao: Et transistorsluttrinn er en poweramp/sluttrinn med transistorer, ikke rør. Som oftest mye billigere enn rør. ;)

Sluttrinnet gjør at du kan koble forsterkeren til et kabinett også ettersom det gir strøm til kabinettet (hvis jeg ikke tar feil)

ENGL, Mesa, Marshall, Fender og de fleste av "superforsterkere" er rørforsterkere.

Som oftest er rør dyrere og bedre enn transistor, men det finnes alltid unntak da..

2x12 kabinett skal fint gå an å bruke hjemme hvis sluttrinnet ikke er for kraftig.

Det er btw sluttrinnet som avgjør hvor mye effekt en forsterker leverer fra seg på papiret.

50w sluttrinn vil på papiret gi deg en 50w forsterker.

Til hjemmebruk så ville jeg sett på et billig 50w transistorsluttrinn, eller et veeeldig lavwatts rørsluttrinn, men det finner du ikke mange av..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er topp og kabinett et must?

Har en peavey 6505+ combo ståendes til salgs, funker som gull til metall. den er jo på 60w da så godlyden kommer jo virkelig på et volum som for de meste er litt over hjemmebruk for å si det mildt :lol:

Det er ikke en 6505+ topp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.