Web Analytics
Jump to content

Få gitt ut et metal-album


Jens1
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg har spilt inn et metalalbum. Så snart jeg får ordnet en ordentlig myspace for prosjektet, skal jeg kontakte forskjellige selskap for å få albumet utgitt. Låtene "Connected in Betrayal" og "Probiotic" kan høres på www.myspace.com/aubertmetal (dette er bare en midlertidig myspaceside) Design av cover/booklet gjenstår.

I forbindelse med albumet jeg ønsker å gi ut, er situasjonen litt spesiell:

Jeg har skrevet all musikk og tekst og er med-produsent og har funnet musikere til å utføre hele spetakkelet. Det er iderfor ikke å betrakte som et band, mer som et prosjekt. Hvis skiva blir gitt ut på et stort label og får en viss oppmerksomhet, kunne nok det gi insentiv til musikerne til å øve inn materialet med tanke på livespilling. Men fordi de allerede er ganske opptatte med sine egne band, og fordi materialet er ganske teknisk krevende, så tror jeg ikke de vil prioritere å øve inn materialet sammen uten videre.

Når jeg kontakter selskap, tenker jeg derfor å opplyse om at det er et prosjekt men at det trolig kan gjøres til et turnerende band hvis det gis de rette insentiver. Noen innspill på om dette ville være lurt, eller hvordan jeg best bør presentere prosjektet? Jeg antar at mange selskap er mest opptatt av å signe band som allerede er aktive med livespilling? Samtidig antar jeg at jeg har en stor fordel i forhold til å nå fram, i og med at albumet allerede er innspilt. Ønsket mitt er å få skiva utgitt og en kontrakt som innebærer ca tre ytterligere album. Hadde jeg fått en slik deal i boks, er det stor mulighet for at musikerne også ville være lystne på å spille live. Tror dere en slik deal ville være realistisk? Hvordan bør jeg gå fram for størst mulig suksess med plateselskapene - både den første kontakten, og oppfølging av dialogen? Kult om noen kan høre på låtene og vurdere potensialet for å få dette utgitt på et seriøst selskap, og hva som kunne være "salgsargumenter" fra min side.

Jeg lurer også på hvor viktig utformingen av myspace er. Jeg skal lage en myspaceside, og lurer på om det f. eks er vesentlig å ha en bra header med logo og litt design, eller om dette kan utelates.

Jeg har også vurdert om jeg skal lage booklet selv, søke pengestøtte til distribusjon, og så få en distribusjonsdeal for skiva. Da ville det kanskje være lettere etterpå å kontakte selskaper for en mer omfattende kontrakt (tre skiver eller så), når jeg allerede har et ferdig, utgitt produkt å vise til. Tror dere dette ville være veien å gå, eller er det ihvertfall lurt å gjøre et grundig forsøk på å kontakte selskaper først?

Alle innspill mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Mine første tanker (før jeg leste hele innlegget ditt) gikk i retningen å få i land en distribusjonsavtale og stå for selve utgivelsen selv. Når du allerede har innspilt, mikset og mastret materiale virker det for meg mer sannsynlig å få fikset en distribusjonsavtale enn at et plateselskap kommer på banen og kjøper hele pakka (en mann som står for alt, innleide musikere, allerede innspilt, mikset og mastret plate).

Kanksje slikt er mulig i ekstremmetal-delen av musikkbransjen, men jeg er usikker om det hadde gått hvis du lagde og spilte musikk som var litt mer tilgjengelig for den gjengse nordmann, med mindre du hadde jobbet direkte med en produsent som plateselskapet hadde erfaring med og gikk god for (hvor bare navnet kunne gi mye drahjelp). :)

Min bedre halvdel prøvde seg på noe lignende for noen år siden med sitt electronica/pop-prosjekt (hun var låtskriver, arrangør og produsent/studiotekniker). Låtene fikk hun mastret hos Cutting Room over grensa og det ferdige produktet sendte hun ut til forskjellige plateselskap i håp om at noen ville plukke det opp (primært utenlandske selskaper).

Når det gjelder planen om kontrakt på 3 plater så er jeg redd det kanskje er litt ambisiøst i forhold til å gå i dialog med mulige fremtidige samarbeidspartnere. Mulig det bare er jeg som er negativ, men det var ihvertfall det jeg tenkte umiddelbart etter jeg leste innlegget...

Lykke til uansett hva du prøver deg på. :) Det skal en del guts til for å gå ut og våge å satse.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; er nok litt ambisiøst å håpe på kontrakt på 3 plater til før den første er utgitt. Om du får gitt ut den, enten med plateselskap eller selv, og den blir en stor suksess, da er det nok større håp, men en umiddelbar deal om 4 plater uten å vite noe om publikumsrespons er jeg skeptisk til.

Ønsker deg uansett lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Gjøre sjøl. Sett opp konserter, så mange som mulig, trykk t-skjorter og plater, selg dem der og på nett. Dersom dere gjør det bra får dere en platekontrakt, og dere har fått det ved å gjøre det på den gode måten.

Link to comment
Share on other sites

Mine første tanker (før jeg leste hele innlegget ditt) gikk i retningen å få i land en distribusjonsavtale og stå for selve utgivelsen selv.

Det vil i praksis si at jeg selv ordner og betaler design av booklet, opptrykk av cd-er etc? Eller kan kostnader for opptrykk av cd-er være noe som dekkes av distribusjonsselskapet? Vil jeg med en distribusjonsavtale sitte med de fulle rettighetene til materialet?

Når du allerede har innspilt, mikset og mastret materiale virker det for meg mer sannsynlig å få fikset en distribusjonsavtale enn at et plateselskap kommer på banen og kjøper hele pakka (en mann som står for alt, innleide musikere, allerede innspilt, mikset og mastret plate).

Litt usikker på hva du mente med å kjøpe hele pakka...?

Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; er nok litt ambisiøst å håpe på kontrakt på 3 plater til før den første er utgitt. Om du får gitt ut den, enten med plateselskap eller selv, og den blir en stor suksess, da er det nok større håp, men en umiddelbar deal om 4 plater uten å vite noe om publikumsrespons er jeg skeptisk til.

Hva kunne være de forskjellige scenariene/mulighetene i forhold til å gi ut selv, og hva vil du anslå at det ville koste? Å gi ut selv ville i de fleste tilfeller inkludere en distribusjonsavtale? Kostnadene ville kanskje avhenge en del av hva slags type distribusjonsavtale det er snakk om?

Ønsker deg uansett lykke til!

takk!

Link to comment
Share on other sites

Det vil i praksis si at jeg selv ordner og betaler design av booklet, opptrykk av cd-er etc? Eller kan kostnader for opptrykk av cd-er være noe som dekkes av distribusjonsselskapet? Vil jeg med en distribusjonsavtale sitte med de fulle rettighetene til materialet?

Når det gjelder 'hardware' så vet jeg ikke så veldig mye, men om du gir ut plata digitalt (let's face it, cd-formatet er i ganske mange kretser nær sagt dødt) så er det en relativt enkel jobb. Vi (Kongurei, bandet jeg spiller i) gav ut en 3-spors EP/demo i mai måned og fikk den distribuert ut til de fleste store nettbutikker med hjelp fra RecordUnion, som ja er ett digitalt distribusjonselskap. Jeg husker ikke i farta hvor mange prosenter av salget som RecordUnion skulle ha..., men det er en del mindre enn om et plateselskap skulle sitte bak utgivelsen. Går du kun for distribusjon så er det du alene som sitter på rettighetene på låtene (og husk å registrere alt du lager (og spiller live) hos Tono).

CD vs MP3 så er MP3 en mye lettere vei å gå og du sikrer deg at musikken din faktisk har mulighet til å nå ut til flere. 'Baksiden' er jo at folk da kan nøye seg med å kjøpe enkeltlåter og ikke hele skiva, men men... I tillegg vet jo alle at en CD i hånda er hundre ganger kulere enn ti på iPoden.

Min erfaring er ihvertfall at jeg er mye mer 'trigger happy' når det kommer til å trykke på 'kjøp/buy it now' enn jeg er til å trekke kortet i kortterminalen på Platekompaniet eller lignende. Pengene sitter løst når man er på nett.

Litt usikker på hva du mente med å kjøpe hele pakka...?

Med 'hele pakka' mener jeg allerede innspilt og mastret plate. Med plateselskap så følger det jo ganske ofte med en produsent på kjøpet...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har sendt og mottatt et lass med gitarer og basser, pleier ikke være noe problem. Det beste er selvsagt å sende i koffert, men så lenge man har en passelig stiv pappeske og polstrer gitaren godt slik at den ikke ligger og slenger inne i esken så går det bra. Kan være lurt å bekrefte med selger at han vet hvordan han pakker en gitar for sending, og om han f.eks. har en gitar-eske liggende. Hvis ikke kan man ofte få tak i det hos en gitarbutikk; de har pappesker i hopetall som de bare leverer til gjenvinning og er glad for å bli kvitt. Har også mottatt gitarer som kun har vært send i en dvask gitarbag med adresselapp klistret på. Anbefales ikke, men heldigvis har det gått bra de gangene det har skjedd med meg. Antar at postmennene ofte er litt ekstra forsiktige når de ser slike pakker, men det er jo ingen garanti.
    • Nå ser jeg på brukte gitarer. Men, er det mulig/litt å sende elgitarer med posten? Hvordan gjøres det på en trygg måte for gitaren i så fall? Noen som har erfaringer her? Eller bør en kun gå for gitarer en kan hente selv?
    • jepp. eller en sg-type eller en explorer-type
    • Takk folkens, da har jeg noen ting å teste når jeg får den med meg hjem etter neste øving!
    • Jeg er nære på å si at en Les Paul-type gitar kanskje kunne vært noe? (F.eks. en brukt Epiphone Les Paul eller LTD EC 256.) Fast stol og de er jo innafor både på metal og snillere, og det burde kanskje være mulig å finne noe brukt sånn omtrent i prisleiet det her er snakk om.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.