Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få gitt ut et metal-album


Jens1

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har spilt inn et metalalbum. Så snart jeg får ordnet en ordentlig myspace for prosjektet, skal jeg kontakte forskjellige selskap for å få albumet utgitt. Låtene "Connected in Betrayal" og "Probiotic" kan høres på www.myspace.com/aubertmetal (dette er bare en midlertidig myspaceside) Design av cover/booklet gjenstår.

I forbindelse med albumet jeg ønsker å gi ut, er situasjonen litt spesiell:

Jeg har skrevet all musikk og tekst og er med-produsent og har funnet musikere til å utføre hele spetakkelet. Det er iderfor ikke å betrakte som et band, mer som et prosjekt. Hvis skiva blir gitt ut på et stort label og får en viss oppmerksomhet, kunne nok det gi insentiv til musikerne til å øve inn materialet med tanke på livespilling. Men fordi de allerede er ganske opptatte med sine egne band, og fordi materialet er ganske teknisk krevende, så tror jeg ikke de vil prioritere å øve inn materialet sammen uten videre.

Når jeg kontakter selskap, tenker jeg derfor å opplyse om at det er et prosjekt men at det trolig kan gjøres til et turnerende band hvis det gis de rette insentiver. Noen innspill på om dette ville være lurt, eller hvordan jeg best bør presentere prosjektet? Jeg antar at mange selskap er mest opptatt av å signe band som allerede er aktive med livespilling? Samtidig antar jeg at jeg har en stor fordel i forhold til å nå fram, i og med at albumet allerede er innspilt. Ønsket mitt er å få skiva utgitt og en kontrakt som innebærer ca tre ytterligere album. Hadde jeg fått en slik deal i boks, er det stor mulighet for at musikerne også ville være lystne på å spille live. Tror dere en slik deal ville være realistisk? Hvordan bør jeg gå fram for størst mulig suksess med plateselskapene - både den første kontakten, og oppfølging av dialogen? Kult om noen kan høre på låtene og vurdere potensialet for å få dette utgitt på et seriøst selskap, og hva som kunne være "salgsargumenter" fra min side.

Jeg lurer også på hvor viktig utformingen av myspace er. Jeg skal lage en myspaceside, og lurer på om det f. eks er vesentlig å ha en bra header med logo og litt design, eller om dette kan utelates.

Jeg har også vurdert om jeg skal lage booklet selv, søke pengestøtte til distribusjon, og så få en distribusjonsdeal for skiva. Da ville det kanskje være lettere etterpå å kontakte selskaper for en mer omfattende kontrakt (tre skiver eller så), når jeg allerede har et ferdig, utgitt produkt å vise til. Tror dere dette ville være veien å gå, eller er det ihvertfall lurt å gjøre et grundig forsøk på å kontakte selskaper først?

Alle innspill mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første tanker (før jeg leste hele innlegget ditt) gikk i retningen å få i land en distribusjonsavtale og stå for selve utgivelsen selv. Når du allerede har innspilt, mikset og mastret materiale virker det for meg mer sannsynlig å få fikset en distribusjonsavtale enn at et plateselskap kommer på banen og kjøper hele pakka (en mann som står for alt, innleide musikere, allerede innspilt, mikset og mastret plate).

Kanksje slikt er mulig i ekstremmetal-delen av musikkbransjen, men jeg er usikker om det hadde gått hvis du lagde og spilte musikk som var litt mer tilgjengelig for den gjengse nordmann, med mindre du hadde jobbet direkte med en produsent som plateselskapet hadde erfaring med og gikk god for (hvor bare navnet kunne gi mye drahjelp). :)

Min bedre halvdel prøvde seg på noe lignende for noen år siden med sitt electronica/pop-prosjekt (hun var låtskriver, arrangør og produsent/studiotekniker). Låtene fikk hun mastret hos Cutting Room over grensa og det ferdige produktet sendte hun ut til forskjellige plateselskap i håp om at noen ville plukke det opp (primært utenlandske selskaper).

Når det gjelder planen om kontrakt på 3 plater så er jeg redd det kanskje er litt ambisiøst i forhold til å gå i dialog med mulige fremtidige samarbeidspartnere. Mulig det bare er jeg som er negativ, men det var ihvertfall det jeg tenkte umiddelbart etter jeg leste innlegget...

Lykke til uansett hva du prøver deg på. :) Det skal en del guts til for å gå ut og våge å satse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; er nok litt ambisiøst å håpe på kontrakt på 3 plater til før den første er utgitt. Om du får gitt ut den, enten med plateselskap eller selv, og den blir en stor suksess, da er det nok større håp, men en umiddelbar deal om 4 plater uten å vite noe om publikumsrespons er jeg skeptisk til.

Ønsker deg uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første tanker (før jeg leste hele innlegget ditt) gikk i retningen å få i land en distribusjonsavtale og stå for selve utgivelsen selv.

Det vil i praksis si at jeg selv ordner og betaler design av booklet, opptrykk av cd-er etc? Eller kan kostnader for opptrykk av cd-er være noe som dekkes av distribusjonsselskapet? Vil jeg med en distribusjonsavtale sitte med de fulle rettighetene til materialet?

Når du allerede har innspilt, mikset og mastret materiale virker det for meg mer sannsynlig å få fikset en distribusjonsavtale enn at et plateselskap kommer på banen og kjøper hele pakka (en mann som står for alt, innleide musikere, allerede innspilt, mikset og mastret plate).

Litt usikker på hva du mente med å kjøpe hele pakka...?

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; er nok litt ambisiøst å håpe på kontrakt på 3 plater til før den første er utgitt. Om du får gitt ut den, enten med plateselskap eller selv, og den blir en stor suksess, da er det nok større håp, men en umiddelbar deal om 4 plater uten å vite noe om publikumsrespons er jeg skeptisk til.

Hva kunne være de forskjellige scenariene/mulighetene i forhold til å gi ut selv, og hva vil du anslå at det ville koste? Å gi ut selv ville i de fleste tilfeller inkludere en distribusjonsavtale? Kostnadene ville kanskje avhenge en del av hva slags type distribusjonsavtale det er snakk om?

Ønsker deg uansett lykke til!

takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil i praksis si at jeg selv ordner og betaler design av booklet, opptrykk av cd-er etc? Eller kan kostnader for opptrykk av cd-er være noe som dekkes av distribusjonsselskapet? Vil jeg med en distribusjonsavtale sitte med de fulle rettighetene til materialet?

Når det gjelder 'hardware' så vet jeg ikke så veldig mye, men om du gir ut plata digitalt (let's face it, cd-formatet er i ganske mange kretser nær sagt dødt) så er det en relativt enkel jobb. Vi (Kongurei, bandet jeg spiller i) gav ut en 3-spors EP/demo i mai måned og fikk den distribuert ut til de fleste store nettbutikker med hjelp fra RecordUnion, som ja er ett digitalt distribusjonselskap. Jeg husker ikke i farta hvor mange prosenter av salget som RecordUnion skulle ha..., men det er en del mindre enn om et plateselskap skulle sitte bak utgivelsen. Går du kun for distribusjon så er det du alene som sitter på rettighetene på låtene (og husk å registrere alt du lager (og spiller live) hos Tono).

CD vs MP3 så er MP3 en mye lettere vei å gå og du sikrer deg at musikken din faktisk har mulighet til å nå ut til flere. 'Baksiden' er jo at folk da kan nøye seg med å kjøpe enkeltlåter og ikke hele skiva, men men... I tillegg vet jo alle at en CD i hånda er hundre ganger kulere enn ti på iPoden.

Min erfaring er ihvertfall at jeg er mye mer 'trigger happy' når det kommer til å trykke på 'kjøp/buy it now' enn jeg er til å trekke kortet i kortterminalen på Platekompaniet eller lignende. Pengene sitter løst når man er på nett.

Litt usikker på hva du mente med å kjøpe hele pakka...?

Med 'hele pakka' mener jeg allerede innspilt og mastret plate. Med plateselskap så følger det jo ganske ofte med en produsent på kjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.