Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken bass for hvilket grep?


TTD95

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg er veldig ny på gitar nå. Har en del vanskeligheter, men jeg går på kurs og det begynner å komme seg.

Spørsmålet mitt er: Når man spiller gitar så har man tre forskjellige basstrenger. E(mørkeste), A og D. Det jeg ikke skjønner er hvilket bass jeg skal bruke for hvilket grep?

Jeg har også et annet spørsmål: Noen venner av meg som kan om gitar sier at El-gitar og Akustisk/Klassisk gitar er akkurat det samme. Jeg søkte og hørte på hvordan folk spilte på el-gitarer. Altså, det jeg merka var at det var svært forskjellig på spillemåten så jeg lurte på om det er noen som kan forklare meg dette? Spørsmålet var litt uklart men jeg håper dere skjønner for det om.

Takk på forhånd!! :lol:

Endret av TTD95
Fikset topic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tar du feil ved at basstrengene er ikke E, B og G, men E, A og D.

Hvilken bass du skal bruke for hvilket grep må du bare se ut ifra hvilket grep du skal bruke, lær deg akkorder og se på skjemaer hvordan akkordene ser ut på gripebrettet, så forstår du også hvilken basstreng du skal bruke. Jeg kan ikke så mye om akkorder selv, så noe mer enn det kan jeg ikke si.

Når det gjelder el-gitar er det vanlig å bruke power-chords, men man kan selvfølgelig også bruke vanlige akkorder, men når man bruker vreng gjør man som regel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de tre mørkeste strengene på en gitar med vanlig stemming er E,A og D. Vet ikke helt hva du mener med hvilken bass, men basstonen ligger gjerne (med noen unntak)i grepet, så tror ikke du trenger å tenke på "basser" på den måten.

De typer gitarer du nevner, er som regel stemt på samme måten, så man kan i teorien spille det samme på alle. Men samtidig er det gjerne forskjell på strengetykkelse, halstykkelse, lyd og mye mer. Siden man har pickuper på en elgitar og gjerne kjører lyden gjennom en forsterker, kan man gjøre endel ting man ikke kan på akustiske.

At man spiller forskjellig på forskjellige typer gitarer er også gjerne sjangerbestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akuratt det samme, eller, det spørs jo hvordan du tuner den da. Det du spiller på gitar spilles ganske likt på bass, bortsett fra at du somregel bruker en finger for å spille A og ikke 3 fingre for en akord.

Ser ut som du er ny på forumet, velkommen! og det er forresten ikke nødvendig å skrive navnet på tråden i caps, vi ser den på forsiden uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å forklare på, jeg bruker akkorden G som eksempel.

En g- akkord består av tre toner. Det er tonene g, h, og d. Alle disse tre tonene kan du bruke som bass i akkorden når du spiller kassegitar. Det er ikke uvanlig å skifte mellom g og d annenhver gang, for eksempåel, hvis du spiller fingerspill.

Akkurat det samme forholdet vil du få på de andre akkordene. Da må du vite hvilke toner de består av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan i prinsippet spille akkurat det samme på både el-gitar og akkustisk gitar. Likevel har de to instrumentene to forskjellige bruksområder da lyden er forskjellig (enkelt sagt.). Akkordene spilles på samme måte på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tar du feil ved at basstrengene er ikke E, B og G, men E, A og D.

Hvilken bass du skal bruke for hvilket grep må du bare se ut ifra hvilket grep du skal bruke, lær deg akkorder og se på skjemaer hvordan akkordene ser ut på gripebrettet, så forstår du også hvilken basstreng du skal bruke. Jeg kan ikke så mye om akkorder selv, så noe mer enn det kan jeg ikke si.

Når det gjelder el-gitar er det vanlig å bruke power-chords, men man kan selvfølgelig også bruke vanlige akkorder, men når man bruker vreng gjør man som regel ikke det.

Takk for svaret. Ja jeg mente E, A og D. Tenkte litt feil. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder el-gitar er det vanlig å bruke power-chords, men man kan selvfølgelig også bruke vanlige akkorder, men når man bruker vreng gjør man som regel ikke det.

Jeg håper dette utsagnet bare var veldig lite gjennomtenkt, og at du ikke har så lite peil på musikk utenfor metallsjangeren?

edit: beklager off-topic. Jeg måtte bare kommentere det. Burde egentlig gjort det på PM. Ikke start en diskusjon om dette temaet i denne tråden, værsåsnill :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette utsagnet bare var veldig lite gjennomtenkt, og at du ikke har så lite peil på musikk utenfor metallsjangeren?

edit: beklager off-topic. Jeg måtte bare kommentere det. Burde egentlig gjort det på PM. Ikke start en diskusjon om dette temaet i denne tråden, værsåsnill :)

Det er vel ikke noe stort problem at vranglære blir påpekt slik at andre, og ikke minst, de som spør om råd her, blir gjort oppmerksomme på det. Det er selvfølgelig helt feil at man som regel bruker powerchords hvis man har vreng på ampen. Det som sannsynligvis er riktig, er at man i hard metal ofte bruker powerchords.Men der er det igjen ofte riffbaserte/melodibaserte tema som vi kanskje ikke kan legge under kategorien powerchords. Jeg greier faktisk også å spille powerchords på kassegitar. Går faktisk helt fint! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe stort problem at vranglære blir påpekt slik at andre, og ikke minst, de som spør om råd her, blir gjort oppmerksomme på det. Det er selvfølgelig helt feil at man som regel bruker powerchords hvis man har vreng på ampen. Det som sannsynligvis er riktig, er at man i hard metal ofte bruker powerchords.Men der er det igjen ofte riffbaserte/melodibaserte tema som vi kanskje ikke kan legge under kategorien powerchords. Jeg greier faktisk også å spille powerchords på kassegitar. Går faktisk helt fint! ;)

Hei! Hva betyr "vrang på ampen" og i hvilken sammenheng pleier powerchords å bli brukt? Blir det brukt på spesielle sanger eller bruker vi power chords på alle sanger når det gjelder el-gitar? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg regner med at "vreng på ampen" betyr at du har skrudd opp volumet på forsterkeren skikkelig... ;)

(Amp = amplifier = forsterker)

Eller er jeg helt på trynet her? Jeg er en grønnskolling når det gjelder gitar... :blush:

Vreng på/i ampen (forsterkeren): Gain, Distortion, Overdrive, Fuzz... Kjært barn har mange navn. Kan enten oppnås ved at forsterkeren blir blir kjørt hardt slimat lyden blir "forvrengt" Eller man bruker pedalbokser eller andre effekter som simulerer det samme. Avhengig av type forsterker eller effekter kan man lett oppnå forvrengning på lavt volum også. Hvis man bruker mye vreng, kan det være sånn at akkorder med alle seks strengene lett kan høres "sølete" ut. Powerchords består vanligvis av grunntone - kvint eller grunntone - kvint - oktav av grunntone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.