Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

220 eller 240 volt?


Arachno

Anbefalte innlegg

Bare lurer på en liten ting her: Bak på ampen min er det en bryter hvor man kan velge mellom 220 og 240 volt. Den sto innstilt på 240 volt da jeg fikk den, men skal den ikke egentlig stå innstilt på 220 volt?

Det er vel faktisk slik at spenninga i stort sett alle hus over hele Norge er nærmere 240 enn 220 volt, etter hva jeg har skjønt, så det er nok helt greit at den står på 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et langt større, og mer intersant spørsmål er hvorfor er denne switchen der i det hele tatt..(?) virket i mitt hode som helt snurrete å ha en switch når diffen er 10%.

Noen som vet..?

Ps: Arachno, sorry men rakk ikke svare deg på PM, da jeg er på reisefot. Siitter på et røtent hotel i tyskland, ser dårlig tysk porr og drikker enda dårligere vin fra en totalt utplyndra minibar.. Schkål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et langt større, og mer intersant spørsmål er hvorfor er denne switchen der i det hele tatt..(?) virket i mitt hode som helt snurrete å ha en switch når diffen er 10%.

Noen som vet?

Godt spørsmål. Eneste jeg kan tenke meg er at land som har en infrastruktur bygget opp med det som kalles TN-anlegg i 220 ( en-fas 400volt med nøytralleder) vil kunne ha ned i 208-209 volt over lange avstander. Da kan man bytte til 220 på bryteren og fortsatt være innenfor 10%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

220/240v bryter har jeg aldri sett på noe apparat, sikker på at det ikke er 120 vs 220/240 volt det står? Hvilken forsterker er det snakk om?

Kan velge mellom 120 volt, 220 volt, OG 240 volt. TRE innstilinger. Ampen er en Marshall 1959 re-issue fra tidlig på nittitallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne tråden dukket op, begynner jeg å minnes at jeg har sett 110/115V switcher på US utstyr før.

Edit: vet det høres helt latterlig ut med en switch for diff på 5V, men er rimelig sikker på at det var på en Hi- end rør amp for Hi-Fi..

Kommer ikke på om det var hifi eller musikkamper i farta.

Kan nevne at jeg i hele fjor vinter hadde all strøm til garasjen koblet til med en 3x1,5 mm2 skjøtekabel, og jeg hadde, når varmeovn ++ stod på, rundt 195-200V i kontaktene til ampene. Og jeg skal love for at det ble lydforskjell når termostaten koblet inn ovnene.. Så det er ikke utenkelig at en slik switch er til for å benyttes på steder med enten høy eller litt lav spenning...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var jo ikke problemet med for høy/lav spenning på strømnettet et ukjent fenomen, og særlig ikke på småsteder med en del strømkrevende industri der maskinene ble skrudd av klokken 16.00. Litt sånn lokalt så var levetiden på TV- apparater ganske lav i Moelv og Brumunddal, for eksempel. Det hadde helt klart sammeneheng med volt man fikk inn på kveldstid. Jeg vil tro, uten at jeg vet, at dette har bedret seg med årene.

Her hjemme har jeg hatt "problemer" på høsten, da alle naboene har kjørt korntørka på full spiker, både med enorme mengder støy på strømnettet, og lav volt. UPS-ene mine reagerer på det og sier jeg har "brownouts", men det er støyen som har fært verst. Motorer lager masse dritt på strømnettet.

Nå har kraftselskapet tatt et ehm- krafttak og byttet ut hele infrastrukturen, og problemet er borte.

Jeg mener også å ha hørt at antall volt i snitt Norge har krabbet oppover, jevnt og trutt, uten at jeg kan huske hvor jeg har det fra. Hvorvidt noen "bokser" er så følsomme at det er behov for en slik bryter har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.