Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt prosjekt - bjørkegitar


Anbefalte innlegg

Så har jeg satt i gang nok et prosjekt, som om jeg ikke hadde nok fra før. Som vanlig er det "saving money by spending more"-prinsippet som gjelder, dette startet på grunn av en fullt brukbar hals uten gitar. Jeg har gått ut fra en Gibson RD, en offset nesten-Firebird-aktig sak. Som nevnt blir det kropp av bjørk (benkeplate - gratis) med nevnte hals av mahogny. Hardware blir Gotoh TOM og Schaller skruer. GFS pickups, Mean90 i hals og Fat Pat i stol, begge i black nickel finish.

Jeg begynte med å finne et bilde av RD-en i høy oppløsning og tracet det i Illustrator. Så skalerte jeg til korrekt høyde/bredde som jeg fant på nettet. Jeg printet ut bildet på 6 A4-ark og teipet dem sammen:

IMG_1653.jpg

Visualisering er alltid gøy:

IMG_1655.jpg

Jeg tegnet inn halslomma og modifiserte kroppen litt pga. litt forskjellige dimensjoner på min hals:

IMG_1658.jpg

Så var det bare å klippe ut formen og tegne over på plata:

IMG_1659.jpg

En stikksag og noen minutter senere:

IMG_1661.jpg

Halsen er pusset ned og relativt klar til bruk:

IMG_1800.jpg

Jeg har pussa vekk sagmerker osv. langs kanten av kroppen, men det gjenstår noe arbeid der. I dag fant jeg fram god gammeldags rasp og fikk dette resultatet:

IMG_1805.jpg

Og her ser vi flott mønster i treverket:

IMG_1804.jpg

:D

Nå har jeg fått lånt meg overfres, så da blir det forhåpentligvis gjort noe de nærmeste dagene.

Edit: fikset linker

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Moro at det er flere som baserer seg på bjørkeplater fra IKEA. Gleder meg til å se hvordan dette blir videre. :)

Forresten: Hvordan skal du feste gitarreima? Jeg frykter at du kanskje får en "halstung" gitar, altså at halsen med stemmeskruene blir så tung at den siger mot gulvet og at du må bruke krefter på å holde den oppe...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kjapp tur ned i kjelleren i dag også :) Fikk pusset litt mer på kanten av kroppen og jevnet ut noen "bulker". Freste opp halslomma og begynte så smått på "kontrollrommet". Halslomma må tilpasses mer, men det er jo ganske gøy å se at det begynner å ligne på noe:

IMG_1829.jpg

Skal prøve å huske å ta med kamera ned i "verkstedet" til neste runde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kjapp tur ned i kjelleren i dag også :) Fikk pusset litt mer på kanten av kroppen og jevnet ut noen "bulker". Freste opp halslomma og begynte så smått på "kontrollrommet". Halslomma må tilpasses mer, men det er jo ganske gøy å se at det begynner å ligne på noe:

IMG_1829.jpg

Skal prøve å huske å ta med kamera ned i "verkstedet" til neste runde :)

Hadde gjort seg med en Tobacco sunburst. Men blir kanskje litt for Firebird?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.