Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal bruke 10 lakser på mikrofon og preamp, trenger tips


Sorg

Anbefalte innlegg

har snakket med en god kompis som er ivrig opptatt av studio, osv. Han mente at preampen i lydkortet var ok, dvs verken fargen lyden på en god eller dårlig måte. han anbefalte kjøp av en preamp og en vokalmic. han sa

Micen han anbefalte var AUDIO TECHNICA AT4047/SV/SM og ART MPA 2 preamp. Noen som kjenner til disse?

Tanken bak valgene var at en ikke-tube mic kjøres inn i en tube preamp. Tube inn i tube skal ikke være helt optimalt visstnok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Husk på hva det er du faktisk skal bruke dette til. Mange "studio-geeks" vil nok selvfølgelig anbefale noe "hot", som de vet er in i studioverden akkurat nå, og glemmer kanskje litt at den som spør om råd ikke nødvendigvis skal starte et proft produksjonsselskap. Både mikken og preampen er sikkert helt glimrende, men dere må spørre dere selv om det blir litt "perler for svin" i en preprod-sammenheng. (Misforstå meg rett...) Nå har jo Cubase og de andre store DAWs, plugins om simulerer både rør-preamp og andre ting, så man har mange muligheter der også uten at hardware nødvendigvis trenger å være i eliteklassen. Det er jo også noe med ferdigheter for å kunne utnytte slikt utstyr. Evt. hvordan resten av "produksjonen" blir gjort. (misforstå meg rett her også.)

Jeg sier ikke her at dere ikke skal gå for den preampen og mikken, men tenk over behovet kontra kostnad. Hvis dere er bestemt på at dere skal bruke 10 laken på kun mikk og pre-amp, og ikke noe annet, er vel saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt poenget ditt. Saken er forsatt at vi MÅ bruke 10000 som vi har fått i støtte, og det FØR 1. des faktisk. Vi bestemte oss for å utelukke kjøp av instrumentmicer da det ikke er nødvendig. Oppmikking av trommer, osv er heller ikke noe vi prioriterer i første omgang. Skal man først kjøpe noe er det jo ok å kjøpe noe skikkelig som varer en stund tenker jeg.

Når det er sagt.. hadde vi ikke hatt støttepengene hadde vi nok nøyd oss med en mye billigere vokalmic og sikkert ikke kjøpt noen ny preamp i det hele tatt.

Men pengene må brukes... Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe flere vokalmicer i grunn... og da er vel preamp en god løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt poenget ditt. Saken er forsatt at vi MÅ bruke 10000 som vi har fått i støtte, og det FØR 1. des faktisk. Vi bestemte oss for å utelukke kjøp av instrumentmicer da det ikke er nødvendig. Oppmikking av trommer, osv er heller ikke noe vi prioriterer i første omgang. Skal man først kjøpe noe er det jo ok å kjøpe noe skikkelig som varer en stund tenker jeg.

Når det er sagt.. hadde vi ikke hatt støttepengene hadde vi nok nøyd oss med en mye billigere vokalmic og sikkert ikke kjøpt noen ny preamp i det hele tatt.

Men pengene må brukes... Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe flere vokalmicer i grunn... og da er vel preamp en god løsning?

Joda, kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til intensjonen med posten.. er du enig i disse valg av mic og preamp? bra value for money?

Jeg ville blitt veldig overrasket hvis varene der ikke var bra nok. I den prisklassen bør det også være bra. Hvor bra det er ifht. pris, og om det finnes andre produkter i samme prisklasse som er bedre, vet jeg ærlig talt ikke, og er vel kanskje ikke så veldig interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt veldig overrasket hvis varene der ikke var bra nok. I den prisklassen bør det også være bra. Hvor bra det er ifht. pris, og om det finnes andre produkter i samme prisklasse som er bedre, vet jeg ærlig talt ikke, og er vel kanskje ikke så veldig interessant?

For å være helt ærlig har jeg lite peiling selv. Men ønsker å kvalitetssikre tipset han kom med med hva folk her inne mener. Kunne jo f.eks være noen som sa "for bare 500 mer for du en mic som er mye bedre, etc..."

Nei det børe jo være bra saker dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig har jeg lite peiling selv. Men ønsker å kvalitetssikre tipset han kom med med hva folk her inne mener. Kunne jo f.eks være noen som sa "for bare 500 mer for du en mic som er mye bedre, etc..."

Nei det børe jo være bra saker dette :)

I den prisklassen ligger vel forskjellene mer i karakteristikker enn kvalitet skulle jeg tro. Og vi snakker da trolig om minimale forskjeller. For å gjenta meg selv: Til den bruken dere skal ha det til, vil det være MER enn bra nok, så da vil det vel heller være resten av innspillingsutstyr og deres evner som lydprodusenter som setter begrensningene. (Uten og ha sagt noe som helst om evnene dere måtte ha i så måte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen ligger vel forskjellene mer i karakteristikker enn kvalitet skulle jeg tro. Og vi snakker da trolig om minimale forskjeller. For å gjenta meg selv: Til den bruken dere skal ha det til, vil det være MER enn bra nok, så da vil det vel heller være resten av innspillingsutstyr og deres evner som lydprodusenter som setter begrensningene. (Uten og ha sagt noe som helst om evnene dere måtte ha i så måte...)

Det er sant. Nå det er sant kjenner vi jo folk som kan hjelpe oss. Men er enig i hva du sier, utstyret er mer enn godt nok.. Men hva er alternativet? Noe annet vi kunne kjøpt? Kunne jo kjøpt litt billigere og slengt på et headset kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Nå det er sant kjenner vi jo folk som kan hjelpe oss. Men er enig i hva du sier, utstyret er mer enn godt nok.. Men hva er alternativet? Noe annet vi kunne kjøpt? Kunne jo kjøpt litt billigere og slengt på et headset kanskje..

Det finnes mange alternativer. Hvilke råd man får avhenger veldig ofte av personlige preferanser eller erfaringer de folka du spør om råd har. Når det gjelder headset, er det helt klart greit å ha. Vil tro at hvis man kjøper denne "pakken" hos en forhandler, vil man kunne prute med seg et brukbart headset i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.