Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stål eller nylon til denne gitaren?


Gitartrollet

Anbefalte innlegg

Skal denne gitaren ha stålstrenger eller nylonstrenger? I sommerferien kjøpte jeg en sjekkisk gitar av merket Lignatone på loppemarked. Gitaren er litt mindre enn en vanlig gitar, den er 40 cm. lang fra nut til siste bånd / 94 cm. lang totalt. Jeg vet ikke om det dreier seg om en barnegitar eller om det bare er en liten gitar. De forferdelig slitte og møkkete strengene som satt på var av nylon. Men ettersom stemmeskruene er av metall, og ettersom det er en fure ved bridge som passer til de runde hodene som er i enden på stålstrenger, så mistenker jeg at gitaren kan være konstruert for stålstrenger. Hva tror dere, folkens? Jeg forsøker å legge ved noen bilder.

post-7964-071548600 1286013370_thumb.jpg

post-7964-080053400 1286013386_thumb.jpg

post-7964-051181500 1286013403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du lurer. Dette er en gitartype som nok ikke er så vanlig i dag, stygt kalt en "Prøysengitar", eller "eggedeler". Man kan kanskje også kalle de "parlorgitarer", men det bygges jo veldg bra parlorgitarer. Navnene har jo i og for seg noe med kvalitet å gjøre, men brukes nok litt nedsettende.

Detter er i utgangspunktet billige gitarer av relativt lav kvalitet. Den er trolig ganske gammel.

Får du hånda eller et speil inn i lydhullet? Har gitaren kraftig bracing, altså solide "trepinner" i lokket, så vil den trolig fint tåle stålstrenger. Problemet kan være at denne bracingen kan løsne på grunn av tidens tann. Jeg har fikset opp noen slike, og satt på stålstrenger, til dels fordi de låter så utrolig elendig med nylonstrenger. Da har jeg gjort følgende-

- Sjekket bracing, at den sitter fast

- satt på tynne elgitarstrenger, 09-42. De har lavere press enn akustiske strenger.

- Stemt gitaren en tone lavere enn normalt.

Det har så langt fungert helt fint, og gitarene har blitt spillbare, om enn med lyd og spillbarhet ut fra sine premisser.

Dette så jo ut som en artig gitar i kurant stand. Tør jeg spørre hva du ga for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du lurer. Dette er en gitartype som nok ikke er så vanlig i dag, stygt kalt en "Prøysengitar", eller "eggedeler". Man kan kanskje også kalle de "parlorgitarer", men det bygges jo veldg bra parlorgitarer. Navnene har jo i og for seg noe med kvalitet å gjøre, men brukes nok litt nedsettende.

Detter er i utgangspunktet billige gitarer av relativt lav kvalitet. Den er trolig ganske gammel.

Får du hånda eller et speil inn i lydhullet? Har gitaren kraftig bracing, altså solide "trepinner" i lokket, så vil den trolig fint tåle stålstrenger. Problemet kan være at denne bracingen kan løsne på grunn av tidens tann. Jeg har fikset opp noen slike, og satt på stålstrenger, til dels fordi de låter så utrolig elendig med nylonstrenger. Da har jeg gjort følgende-

- Sjekket bracing, at den sitter fast

- satt på tynne elgitarstrenger, 09-42. De har lavere press enn akustiske strenger.

- Stemt gitaren en tone lavere enn normalt.

Det har så langt fungert helt fint, og gitarene har blitt spillbare, om enn med lyd og spillbarhet ut fra sine premisser.

Dette så jo ut som en artig gitar i kurant stand. Tør jeg spørre hva du ga for den?

Jeg ga 150 kroner. Jeg har gitaren på hytta, men så vidt jeg husker har den avstiving / bracing i lokket. Gitaren er veldig tung, og virker solid. Det som gjorde at jeg kjøpte den var att den - i motsetning til de fleste andre loppemarkedgitarer - hadde rett og fin hals. Stål eller nylon - det blir nok en fin hyttegitar til neste sommer!

Endret av Gitartrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.