Web Analytics
Jump to content

Hvilke strenger anbefales?

noob1
 Share

Recommended Posts

Er på tide med strengeskift på gitaren. kikket på nettet og det var en overflod av strenger.

Greit nok at det er utrolig mange merker men det er jo så mange forskjellige tykkelser(?) på strengene også.

0.09-0.10-0.11-0.12-0.13

1. Til en kassegitar hvilken tykkelse bør man velge som noob?

2. Hva er forskjellen på srengene i forhold til klang og evt. spillbarhet?

3. Hva er det som gjør et merke mer populert enn andre? Levetid, pris eller andre kriterier?

4. Er det noen begrensninger på hvor tykke/tynne strenger man kan bruke på en kassegitar?

5. Gir tykkere strenger fyldigere lyd jmfr evne til å sette luft i bevegelse slik som membran på en høytaler?

6. Og er det mye vanskeligere eller tyngre å spille på et sett tykke strenger?

7. Hva med levetid, varer 0.13 sett lengre enn 0.09?

Fingrene er jo ikke skikkelig garvet ennå så er ofte øm på fingertuppene men fingra herdes vel uansett.

Så det som kan være avgjørende nå i læringsfasen er strenger som gjør gitaren mest mulig lettspilt.

1. Personlig liker jeg 0.12, og har alltid likt det. Jeg spiller mye akkorder og bruker mye plekter. Har en kompis som spiller mye fingerspill og klassisk, han bruker 0.10, noe jeg synes blir vel tynt, men for han funker det. Så om du bruker mye plekter og fingerspillet er mest nachspieltype så ville jeg prøvd på et 0.12-sett og heller gått ned en størrelse om det blir altfor tungt.

2. Litt usikker på om du her tenker forskjellige merker eller tykkelser. Se svar i pkt 3 og 5

3. Pris, levetid og tilgang og lyd er de viktigste kriteriene. Det er alltid en fordel at prisen er god og at de holder lengst mulig. Strenger som "alle" har blir mer populære fordi de er lett å få tak i. Lydmessig merker man betydelig større forskjell på strenger på kassegitar enn på elektrisk. Etter at jeg begynte å akkustisk band og bytter ganske hyppig så har jeg prøvd en del forskjellig, og det er merkbar forskjell i lyd på alle strengene. Jeg bruker billigstrenger til 100kr settet hos den lokale pusheren, da jeg ofte er mer fornøyd med de enn de dyrere. Ordentlig dyre strenger (Elixir, Tomastik) har en slags coating som gjør at de føles mykere å spille på og skal ha lenger levetid. Min erfaring er at det er liten forskjell i spillbarhet (de er litt glattere), de har daffere lyd og de ryker fortere. 100kr-setta har jeg ennå ikke røket strenger på, men hver gang jeg kjøper dyrere sett så ryker det strenger med én gang. Sist jeg satt på Tomastik til 200kr så røyk lys E etter 1 time spilling. G-strengen gikk et par timer seinere. Personlige favoritter er Ernie Ball Regular Slinky Acoustic, Rotosound og Martin Clapton's Choice, men her må du nesten bare prøve litt forskjellig og se hva som passer til deg. De fleste her inne vil ha forskjellige preferanser på hva som er best, så du må bare finne din favoritt i strengejungelen.

4. Fiskeline og pianostreng er vel ikke anbefalt, men ellers ikke sånn veldig. Mulig det påvirker spennet i halsen om du går over 13 eller under 9-10, men vet ikke sikkert. Tror ikke du kommer til å føle behov for spille med noe over 13 eller under 10 uansett.

5. Ja. Jeg opplever lyden som betydelig kraftigere og fyldigere for hver tykkelse jeg øker.

6. Tja. Det er jo selvsagt tyngre. Personlig merker jeg ikke veldig stor forskjell på 11 og 12, så her er det lydpreferanser som avgjør for meg. 0.13 synes jeg blir litt voldsomt. Mulig at du merker det bedre. Som sagt, her må du også prøve litt og finne ut hva som funker for deg. Folk foretrekker forskjellig.

7. Ift hvor lett/fort de ryker så vil tykkere strenger holde lenger enn tynne. Ift til klang så er det ikke så stor forskjell. Det er mer/fyldigere klang i tykkere strenger, så den vil jo holde ut lenger før den forsvinner, men ellers er det ikke veldig avgjørende for min del hvertfall. Blir uansett litt søkt å sammenlikne 9 og 13. Vil du ha 9 så funker ikke 13 uansett, og omvendt, så for at det skal være et vurderingsgrunnlag i det hele tatt så bør man ikke sammenlikne noe mer enn én tykkelse fra hverandre.

Min personlige anbefaling: Ernie Ball Regular Slinky Acoustic .12. 100kr/sett hos 4sound og Riff. Jeg synes de har en utrolig deilig litt gammeldags skrangleklang (hvertfall den første timen), og de har allerede holdt mye lenger enn Tomastik-strengene til 200kr. Ellers er det bare å gå til den lokale pusheren og kjøpe det billigste .12-settet han har. Sjansen for at det er bra nok er meget stor. Så når gitaren har freshe strenger, da kan du bestille litt forskjellig på nett (mye billigere om du har råd til å kjøpe noen sett av gangen) og prøve forskjellig etterhvert som strengeskiftene kommer. Som sagt er dette veldig subjektivt, men når har jeg hvertfall (til de grader) fått frem hva jeg synes :)

Så håper jeg bare dette var til noen hjelp!

Takker for meget utfyllende svar. Tror nok jeg også går for de billige ja.

En ting jeg lurer på er som følger: Har akkurat byttet gitar, fra en normalt stor kasse til en halvakustisk med mikrofon/lyd-ut-kontakt.

Den halvakustiske gitaren har utrolig spinkel lyd i forhold til den gamle washburnen jeg har klimpret på en stund nå.

Regner med at det rett og slett er kassevolumet som gjør dette, iom at denne har veldig slank kasse. Synes lyden var bedre på den andre men nå er byttet gjort og jeg må leve med den en stund nå. Den forrige hadde 0.11 strenger. Om jeg nå går opp til 0.13 på den halvakustiske vil det kunne kompensere for det mindre kassevolumet og dermed gi meg en lyd som er mer i tråd med den gamle washburn gitaren? Eller vil 0.13 strenger kunne bøyed hals eller ha andre uønskede effekter?

Blåser egentlig i om den blir tungspilt nå når jeg ser at levetiden bedres, for fingra MÅ jo bare herdes om jeg nå spiller på ennå tykkere strenger.

Edited by noob1

Det skal mye til å toppe Duckling sitt innlegg, slutter meg til det.

Når det gjelder lyd og dine spekulasjoner, så har du helt rett. Selv om det er veldig grovt sagt, så er det slik at jo mindre kasse, jo mindre lyd, og gjerne lysere klang. man får ikke både i pose og sekk. Den gitaren du bruker np er kanskje ikke beregnet på å brukes helt uten forsterker? Det blir mye bedre lyd i den hvis den får litt "drahjelp", fra for eksempel en liten Cube eller noe. Det trenger ikke låte "elektrisk" av den grunn.

0.13- strenger for en nybegynner, eller en som ikke spiller så mye? Prøv gjerne, men det er utrolig tungt. Jeg tror du gjør det vanskeligere enn nødvendig for deg selv, men det koster jo som sagt en hundrings å teste. Du blir ikke mye mer "herdet" av tykke strenger enn tynne, så sant du ikke er der hvor du kan øve alt du vil, og fortsatt ikke bli sliten/sår. Det er mange andre faktorer som skaper gitarlyden enn tykkelsen på strengene, ikke minst fingrene som spiller på gitaren.

Hmm. Pokker ta tror nesten jeg gjorde noe dumt da jeg byttet gitar.

Likte lyden på den eldgamle så godt. Har ikke forsterker og ingen umiddelbare planer om kjøp heller.

Grunnen til at jeg byttet var at jeg ønsket å koble gitaren til pc for å ta opp lyden. Men det ble nå so som so det.

Fikk et program for behandling av lyd og opptak etc men der må en være ingeniør for å skjønne brukergrensesnittet. Cubase tror jeg det het. Kjenner bare at jeg ikke har orken til å lære et tungt program helt fra grunnen av og bruke timesvis på å utforske alle tusen knappene og spakene. Nei da vil jeg heller spille gitar. Bare så kjipt at gitaren er skivebom nå som det pc opplegget gikk til hundene.

Tror rett og slett jeg selger drittgitaren til en som vil spille i band eller noe slikt også kjøper jeg heller en svær diger akustisk stålstrenger med fet lyd. Men nå skal jeg nå først bytte til 0.12 strenger så kan jeg nå spille i helga.