Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

scallopert gripebrett


AlexiRocker

Anbefalte innlegg

Eller som Richie Blackmore, men mulig du synes han også spilte så fort at alt låt som spy. :)

Du får bedre kontroll over strengene, synes jeg. Jeg liker det, men det passer ikke til all slags bruk. Du bør ha god kontroll over fingrene for ikke å presse ned for mye, da det gjør at tonene blir for høye. Akkorder kan låte mindre pent med skallopert gripebrett, krever kanskje litt tilvenning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel som euphor sier at du får bedre kontroll. opplevelsen kan vel oppleves som lettere når én er dreven på det!

har lest flere steder at i overgangen til skallopert hals så må mann ta tilbake til de gamle basic disiplin treningsøktene igjen for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 10 årene spilt hovedsaklig på en gitar med høye bånd, og har relativt lett touch over gripebrettet. Jeg foretrekker å spille uten å være nær gripebrettet, for min del er det ikke noen stor omstilling. Det er utelukkende pga spillestil. Er du vant med å bruke krefter så blir det en annen sak. Men igjen, da er kanskje ikke slikt gripebrett noe du har sansen for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man blir til Yngve Malmsteen, da kan man spille så fort at alt høres ut som spy.

Latterligste jeg har hørt.

Det er faktisk vanskligere å spille fortere på scallopert hals enn det er på en vanlig en.

Mange sier og att gitaren ofte høres ustemt ut når de spiller på scallop, men da lurer jeg på hvilken mongo-styrke folk har i fingra sine :P

Scalloped fenderhals (på en yngwie-strat) er den eneste fenderhalsen jeg har likt.

Jeg tror, og føler sjøl att scalloped neck er det beste for bending og vibrato.

Første uka med en scallop kan kansje føles snålt, men seinere føles det rett og slett nesten ubehagelig å gå tilbake til en vanlig hals.

Savner Yngwie-straten nå :P

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er nokk en tilvennings sak :) jeg spiller mest litt hardere metal, så gitaren er vel ikkje så idiell til den typer spilling :)

Men da er vell saken grei, er ikke f.eks en strat for deg, så kjøper du selvfølgelig ikke en da.

Vurdert å scallopere frets på ibanezen min faktisk.. men der er halsen så tynn fra før av att jeg tror det kommer til å gå galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vell saken grei, er ikke f.eks en strat for deg, så kjøper du selvfølgelig ikke en da.

Vurdert å scallopere frets på ibanezen min faktisk.. men der er halsen så tynn fra før av att jeg tror det kommer til å gå galt..

Du har vel ikke tenkt til å scallopere fretsa/bånda ?

Sorry jeg bare måtte :)

ang. første posten min så var den ment som en spøk, og det fungerte jo også ettersom det er det mest latterlige du har hørt :D

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gitarer med skallopert gripebrett.

Den ene er favorittgitaren min, en strat, som jeg skalloperte bare ut av at Blackmore var favorittgitaristen min, det så stilig ut, og jeg hadde gitarer med høyere bånd hvos jeg følte jeg spilte bedre.

Hadde aldri prøvd skallopert fretboard før det, men jeg elsker det.

Den andre er en YJM Fender Strat, den har veldig perfekt skallopering, mens min har en skrå en, sånn at det er mindre skallopert på bass-siden, men dypere på diskant-siden. Trodde det skulle gjøre forskjell med tanke på akkorder, men det spiller ikke så stor rolle.

Det føles litt rart å spille på gitarer uten det nå, men den rare følelsen varer i ti min eller noe sånn, og så spiller i hvert fall jeg som normalt.

Det som er greia med skallopert fretboard er at man får bedre kontroll over strengene, ikke mer, ikke mindre. Med bedre kontroll mener jeg altså bedre kontroll over bends og vibrato.

Å tenke på hvor hardt man presser er egentlig ikke noe problem på enkle noter, men hvis man spiller akkorder må man ikke presse alt for hardt.

Mange sier at akkorder er umulig, det er tull. Mange sier at man må presse løsere, det er også tull hvis du ikke har umennesklig styrke.

Det hjelper ikke en med å spille fortere, tvert om. De jeg har snakket med liker ikke skallopert fretboard fordi det føles som om fingrene setter seg lettere fast.

Men hele greia er en noe man må venne seg til, det blir ikke en fordel før man blir vandt med det.

Så hvis du spiller 10 min på det i en musikkbutikk, eller en time, så blir du ikke vandt til det med en gang.

Du må spille på det en stund før du virkelig får nytte av det.

Men alt er en smaksak.

Håper jeg hjalp deg litt med å skjønne greia med skallopert gripebrett :)

Jeg liker det veldig godt, og det er nok mange som hadde likt det hvis man ikke ble fortalt at akkorder er umulig, og alt det tullet.

(Må beklage for eventuelle skrivefeil, jeg er ikke helt klar i toppen i dag pga. feber :) )

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gitarer med skallopert gripebrett.

Den ene er favorittgitaren min, en strat, som jeg skalloperte bare ut av at Blackmore var favorittgitaristen min, det så stilig ut, og jeg hadde gitarer med høyere bånd hvos jeg følte jeg spilte bedre.

Hadde aldri prøvd skallopert fretboard før det, men jeg elsker det.

Den andre er en YJM Fender Strat, den har veldig perfekt skallopering, mens min har en skrå en, sånn at det er mindre skallopert på bass-siden, men dypere på diskant-siden. Trodde det skulle gjøre forskjell med tanke på akkorder, men det spiller ikke så stor rolle.

Det føles litt rart å spille på gitarer uten det nå, men den rare følelsen varer i ti min eller noe sånn, og så spiller i hvert fall jeg som normalt.

Det som er greia med skallopert fretboard er at man får bedre kontroll over strengene, ikke mer, ikke mindre. Med bedre kontroll mener jeg altså bedre kontroll over bends og vibrato.

Å tenke på hvor hardt man presser er egentlig ikke noe problem på enkle noter, men hvis man spiller akkorder må man ikke presse alt for hardt.

Mange sier at akkorder er umulig, det er tull. Mange sier at man må presse løsere, det er også tull hvis du ikke har umennesklig styrke.

Det hjelper ikke en med å spille fortere, tvert om. De jeg har snakket med liker ikke skallopert fretboard fordi det føles som om fingrene setter seg lettere fast.

Men hele greia er en noe man må venne seg til, det blir ikke en fordel før man blir vandt med det.

Så hvis du spiller 10 min på det i en musikkbutikk, eller en time, så blir du ikke vandt til det med en gang.

Du må spille på det en stund før du virkelig får nytte av det.

Men alt er en smaksak.

Håper jeg hjalp deg litt med å skjønne greia med skallopert gripebrett :)

Jeg liker det veldig godt, og det er nok mange som hadde likt det hvis man ikke ble fortalt at akkorder er umulig, og alt det tullet.

(Må beklage for eventuelle skrivefeil, jeg er ikke helt klar i toppen i dag pga. feber :) )

virker litt kult :) kunne vert hende eg hadde likt det visst eg hadde prøvd i litt mer enn 1 minutt :)

god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.