Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

RIFF Kåring av verdens beste gitarist


Hans Majestet

Anbefalte innlegg

"Doktorgrad i musikk". Det høres så kjedelig ut.

For meg så er musikk frihet, ikke begrenset til teori og møkk.

Håper, for din skyld, at du en gang ser ironien i det.

Hvis du mener at kunnskaper om teori har har gitt Steve Vai begrensninger, så gjerne for meg.

Men du tar feil.

Jeg tror det heller er Emperoar som lar seg begrense med en slik holdning. Du vet ikke hva du går glipp av! :wink:

Ellers er denne "friheten" du snakker om litt oppskrytt, ettersom vår oppfatning av hva som høres bra ut er styrt av musikken vi hører rundt oss, som til gjengjeld i 99.9% av alle tilfeller er skrevet (bevisst eller ubevisst) etter musikkteoriens prinsipper og regler. Musikk er kulturelt betinget, og teorien ligger bakom enten du vil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Doktorgrad i musikk". Det høres så kjedelig ut.

For meg så er musikk frihet, ikke begrenset til teori og møkk.

Håper, for din skyld, at du en gang ser ironien i det.

Hvis du mener at kunnskaper om teori har har gitt Steve Vai begrensninger, så gjerne for meg.

Men du tar feil.

Heldigvis så tar jeg feil, så da er den ballen død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle heller være "Hvem er din favoritt-gitarist?", det ville vært mer logisk og også mer riktig. Min favoritt er Jimi Hendrix, og jeg mener også at han var den beste på sin tid, og i sin genre.

Av de som enda lever, så blir det nok Ritchie Blackmore som scorer høyest for meg, han lager jo enda kvalitets-musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo. Jeg må si ditt utspill får meg til å undre. For hvis det er som du sier, så spiller alle så fort de klarer. Kan du spille fire toner i sekundet, så briefer du med de fire. Klarer du åtte, så briefer du med åtte. Også videre. Mener du å si at du ofte briefer med å spille så fort du klarer, men bevisst prøver å dempe utviklingen slik at du ikke blir for rask?

Jeg for min del har hørt mange som kan spille fort, men som ikke bryter av ett eneste kjapt løp i løpet av en hel låt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo. Jeg må si ditt utspill får meg til å undre. For hvis det er som du sier, så spiller alle så fort de klarer. Kan du spille fire toner i sekundet, så briefer du med de fire. Klarer du åtte, så briefer du med åtte. Også videre. Mener du å si at du ofte briefer med å spille så fort du klarer, men bevisst prøver å dempe utviklingen slik at du ikke blir for rask?  

Jeg for min del har hørt mange som kan spille fort, men som ikke bryter av ett eneste kjapt løp i løpet av en hel låt.

Hvis det er som jeg sier...? Det er ikke det jeg sier.

Tror ikke at det i alle tilfeller hjelper å lære mest mulig. Mange har problemer med å begrense seg. Derfor mener jeg ikke nødvendigvis at alle verdens kunnskaper og ferdigheter gir mulighet til fri utfoldelse på instrumentet. Man har etter min mening begrensninger den ene eller andre veien uansett hvor mye man kan.

Man får jo tro og håpe at Gilmour ville spilt de samme soloene hvis han hadde hatt de samme kunnskapene og ferdighetene som Steve Vai, men jeg tviler...

Vi har jo de som kan spille fort, men nesten aldri benytter dette. Skal jeg ikke si noe på.

Alt handler vel om å gå sin egen vei slik at man finner en stil, en metode som man føler bringer fram det man har på hjertet. Får jo bare håpe det vekker interesse hos andre mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det i alle tilfeller hjelper å lære mest mulig. Mange har problemer med å begrense seg.

Etter min mening er det dette med å begrense seg man da bør jobbe med. Du innrømmer selv at det finnes de som faktisk er i stand til dette, og spiller smakfullt avhengig av hva som "passer", og derfor synes jeg det er bedre å lære å tøyle evnene sine, istedet for å fornekte dem.

"For mye lærdom" høres ut som et begrep kokt ihop av en eller annen kommuniststat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngtchie sier Hendrix er/var best.. Jeg sier Vai er best...

Jeg mener at han er den beste, akkurat som å si at jeg mener at feks. Christiano Ronaldo er verdens beste fotball spiller.. De er god epå hver sine måter, men jeg mener han er best! Takk..

Det er fremdeles ikke logisk å synes at noen er "best". Kan man synes at et fjell er høyest?

Jeg har ikke lyst til å krangle her, så jeg avslutter med følgende: Er det så @*##! vanskelig å si "min favoritt er ___", når det i bunn og grunn er det du mener uansett? Denne lille nyansen kunne spart gitarmiljøet så mye hodepine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.