Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DITT vs DATT


Arachno

Anbefalte innlegg

Virrer litt rundt i overdrive-jungelen om dagen. Har ganske liten erfaring med overdrive-pedaler egentlig, så jeg lurer på om noen har noen anbefalinger. ER det egentlig noe særlig forskjell på disse bortsett fra PRISEN? Er f.eks en MXR "bedre" enn en Boss-OD2? Har sett at folk skryter fælt av Tubescreamere, hva er det som gjør at disse så ofte anbefales framfor andre typer? Og hvilken av Tubescreamerene er best, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste overdrivepedaler låter ganske så forskjellig, om ikke i type lyd, så i kvalitet. Dette betyr allikevel ikke at dyrest er best. Jeg hadde en Fulltone OCD en stund som jeg syntes virket veldig bra på de fleste amper. Den var veldig åpen og farget ikke lyden så mye, noe som vil si at det låter veldig rent og pent, og tilnærmet slik som ampen ville gjort vrengt. Hvilken pedal som er riktig for deg kommer jo helt an på hva slags lyd du er ute etter, men en tubescreamer er som regel noe de fleste kan like. (Denne er veldig lik OCD'en og) Andre pedaler i samme gate er Mad Professors little green wonder og Marshall BB-2, for å nevne noen. BB-2'en er et veldig godt eksempel på bra og billig. Alle pedalene jeg har nevnt nå er i marshall-land vrengmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste overdrivepedaler låter ganske så forskjellig, om ikke i type lyd, så i kvalitet. Dette betyr allikevel ikke at dyrest er best. Jeg hadde en Fulltone OCD en stund som jeg syntes virket veldig bra på de fleste amper. Den var veldig åpen og farget ikke lyden så mye, noe som vil si at det låter veldig rent og pent, og tilnærmet slik som ampen ville gjort vrengt. Hvilken pedal som er riktig for deg kommer jo helt an på hva slags lyd du er ute etter, men en tubescreamer er som regel noe de fleste kan like. (Denne er veldig lik OCD'en og) Andre pedaler i samme gate er Mad Professors little green wonder og Marshall BB-2, for å nevne noen. BB-2'en er et veldig godt eksempel på bra og billig. Alle pedalene jeg har nevnt nå er i marshall-land vrengmessig.

Mulig jeg ble LITT klokere nå, altså. Takk for gode opplysninger og utfyllende svar, Orsvend! Nå er det slik at jeg muligens kommer til å kjøpe en Marshall 1959 en av de nærmeste dagene. Tenkte at jeg kanskje kunne trengt en skikkelig OD-pedal til å booste den litt sånn innimellom. Har vært på Youtube og tittet litt på OD-pedaler. (Kan jo ikke KJØPE en hel haug med pedale for å teste, akkurat..) Synes det låter stort sett likt, alt sammen. Little green wonder virker jo veldig bra. Men de koster jo skjorta, da.. Gearmanndude sin Lutherdrive virket også veldig ok. Men det gjorde egentlig Boss OD-2 også. Artig å forske litt også, da, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde deg til 80-tallsutstyr, finnes det godbiter som gammel MIJ Boss DS-1, gammel Marshall og DS-1 var kjernen i lyden til Gary Moore rundt Victims of the Future-tiden som et eksempel.

MXR Distrorion+ for Iron Maiden (Dave Murray) Dette er også pedal man kan få tak i forholdsvis rimelig på f.eks eBay. Men det lages så mye bra nå, så å kjøpe gammelt "ræl" er langt i fra et must. :)

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.