Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Div. Gitarprosjekt.


Anbefalte innlegg

Litt oppdatering på disse også.

Lagde meg en mal, som jeg brukte for å frese ut halslommen. Lagde også maler for å frese ut hulrommene til pu switch og potmetere, men klarte på ett eller annet vis å lage dem litt store, så de blir litt romme for de standard dekslene jeg har kjøpt, skruehullene dekkes ikke helt av treverk, de havner liksom på kanten, så jeg får fjuske litt her.

DSC00150.jpg

DSC00151.jpg

Halslommen passer perfekt. Jeg må presse halsen på plass, og når den er på plass kan jeg lett løfte gitaren vannrett etter halsen uten at noe kommer ut av possisjon.

Må bare fintilpasse overgangen mellom halsen og kroppen, for å få bort glippen der.

DSC00161.jpg

Untitled-1.jpg

Har frest hulrom for halsen på denne, og vært ute å fått tak i en bit Fransk lønn til halsen.

Av den biten lager jeg også halsen til den neck-through-gitaren.

DSC00166.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er klar over at du lager halsen fra scratch? kudos! :)

Jepp???

Har nå saget/frest ut halsene av den lønneplanken.. En neckthorugh, og en set-neck.

Så nå står det igjen en god porsjon spikking/filing/pussing for halsprofilen og så må jeg lime på slike "vinger" på hodet på begge, for å få dem breie nok til å lage riktig form.

Pluss å frese spor for truss-roden, må bare lage meg men jig for det først, siden har jeg tenkt å lage dem selv på samme måte som gibson's. Altså kun enveis justering, og varierende dybde på sporet.

DSC00178.jpg

DSC00191.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vert flink og laget meg en jig for å sage spor i gripebrett for fret-wire.

Kjøpte meg ei "japansk sag" på clas ohlson. Den er perfekt til dette formålet. Er akkurat passe tynn, noe som er viktig her.

Men den behøvde noen lette modifikasjoner...

Det er utskiftbart blad på den, noe som er helt ypperlig. Da er det bare å demontere det, og kappe av det litt slik at jeg ikke sager gripebrettet i to når jeg holder på, men stopper når det er igjen ca 2-3 mm.

DSC00197.jpg

Slik.. Ferdig modifisert, og "justert" så den ikke sager helt gjennom gripebrettet.

DSC00198.jpg

Her er jiggen klar til bruk...

DSC00199.jpg

I bruk...

DSC00201.jpg

Og ferdig "slotted" gripebrett..

Perfekt.. :rolleyes:

DSC00202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jamen oppfinnsom, men det er i og for seg ikke noen bombe.. Kjekt å ha litt av hvert av deler liggende, ikke sant?

To spørsmål-

- Hva brukte du til å sage i filler sagen med? Har prøvd med vinkelsliper, og det blir grisete..

- Hvordan får du målt opp så nøyaktig som det trengs for å lage fretslots? Har tenkt litt på å få hentet ned noen maler og skrive ut og lime på, men ser du har brukt en annen metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Til svar på spørsmålene dine:

- Jeg brukte vinkelslper... :)

- For å måle opp possisjoneringene for sporene brukte jeg en Gibson som jeg har som "mal".

Jeg la det nye gripebrettet intill gripebrettet på gitaren, og merket av. Etterpå målte avstanden mellom hvert av båndene med skyvelær, og kontrollerte avstandene på det nye gripebrettet for å få det nøyaktigst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har vært på en liten rundtur for å lete etter treverk for å bruke til gitarbygging, og kom over en plass der de nettop har fått inn ett parti teak. Hvordan er det å bruke teak i gitarer? Tenker på både elektrisk og akustisk gitar.

Fant også en som har en bit flamme-bjørk.. Den hadde det vært kjekt å teste ut som topp på en eller annen gitar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en liten rundtur for å lete etter treverk for å bruke til gitarbygging, og kom over en plass der de nettop har fått inn ett parti teak. Hvordan er det å bruke teak i gitarer? Tenker på både elektrisk og akustisk gitar.

Fant også en som har en bit flamme-bjørk.. Den hadde det vært kjekt å teste ut som topp på en eller annen gitar..

Bjørk er ganske hardt, og som regel tyngre enn de letteste mahogni-emnene, men jeg synes det er et fint treslag å jobbe med. Flammebjørk er jo veldig flott, og jeg er sikker på at det fungerer strålende som gitartopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.