Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Div. Gitarprosjekt.


Anbefalte innlegg

Som jeg nevnte i tråden om bass-prosjektet mitt, har jeg for en tid siden fått fatt i litt mahogny, som jeg har en del planer for. Har nå begynt å bygge noen gitarer av de plankene jeg kjøpte.

Her er stabelen med plank, og jeg vil av dette få til 4 gitarkropper, og 4 halser.

IMG_0105.jpg

Og her ett bilde hvor jeg har tegnet på to av kroppene.

IMG_0106.jpg

Det blir i første omgang en kropp der jeg har tatt litt inspirasjon fra Zakk Wylde's SG-V gitarer, men gjort min egen vri på den med at jeg lager den som en "razorback". Kaller den da for en SG-V Razorback. Den bl.a. vil få Floyd rose og ZW-EMG micker, hals og gripebrett i lønn, og headstock og inlays i eget design. Inlays hadde jeg tenkt å lage i sort MOP siden det blir ett lyst lønn gripebrett. Lakk har jeg ikke helt klart å bestemme meg for, men jeg har ennå litt tid på meg til å bestemme meg for det :)

Den er her bare grovsaget med båndsag. (som egentlig er litt for liten for å sage såpass tykkt treverk, så det blir veldig grovt, og myyyye sliping/pussing/filing)

DSC00055.jpg

Takke faen for han som har funnet opp båndsliperen :)

DSC00060.jpg

Så blir det en litt i samme stilen hvor jeg bruker en lik V som på den SG-V'en, men den andre halvdelen blir lik en Warlock... Så den kaller jeg WL-V Razorback :) Her blir det lønn hals, i "neck through" utførelse og eget design på hodet og inlays, og lønn gripebrett her også. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal bruke av micker og hardware på denne ennå.

DSC00057.jpg

Og så blir det en kropp med SG "form", og mahogny hals, men det blir langt i fra noen kopi av en standard SG.

Laget meg først en mal, tegnet ut ifra noen bilder jeg fant på nettet.

DSC00062.jpg

Og saget så ut kroppen.

DSC00074.jpg

Sier ikke mere om hvordan denne blir ennå, men kommer tilbake etter hvert som prosjektet går fremover.

Her er planken jeg sager ut halsene fra. Jeg tenkte å lage dem i en bit, men fant ut at jeg måtte gjøre det på samme vis som Gibson (lime på to små biter oppe på hodet) for å få plass til å sage ut 4 halser.

DSC00056.jpg

DSC00063.jpg

DSC00070.jpg

DSC00071.jpg

Jeg har også planer for en til, som blir en WL-V, uten razorback. Med 5-lags binding på kropp og hode, og litt annet forskjellig "snacs" som jeg ikke har helt bestemt meg for. Men har ikke startet med den ennå. Venter litt til jeg får unna litt av disse tre først.

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort litt mere på ett par av disse nå...

Laget meg en jigg for å frese b.la riktig tykkelse på kroppen til SG'en. (skal også montere hengsler på den ene siden så jeg kan frese riktig vinkel i halslommen).

DSC00084.jpg

Her er halvdelene til SG'en limt sammen, og frest i riktig tykkelse.

DSC00089.jpg

På SG-V'en har jeg slipt litt på sidene, og frest litt på vinklingen på sidene. Resten på den halvdelen må gjøres for hånd med fil, treskjærerjern, sandpapir, så det er en del spikking og pussing som står igjen ennå før det er bra.

DSC00094.jpg

Har også fres ut hulrommene for pot'ene og pu-switchen, og borret hull for ledninger.

DSC00100.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag lekt meg litt med fresen igjen.

Freste skråen på hjørnene på den andre halvdelen av denne, og limte de to dlene sammen.

DSC00106.jpg

Har også gjort en del på halsen til SG'en.

Har frest riktige dimensjoner og vinkler på den, samt frest til hælen. Så de står det igjen en del filing og pussing på halsprofilen + å gjøre ferdig hodet.

DSC00110.jpg

DSC00112.jpg

Hl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo så lett ut.. :)

Et lite spørsmål- er det virkelig verdt å frese ned tykkelsen på en hel kropp på den måten du har gjort det her? Er det ikke i utgangspunktet lettere å høvle, for eksempel? De gangene jeg freser, har jeg en tendens til å fjerne så mye tre som mulig på andre måter, med forstnerbor, høvel og slikt fordi jeg synes det går så tregt å frese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes det er mye greiere å frese... Da blir den helt jevn og flat. Om jeg høvler vil det bli vanskelig å få den heeeeelt flat (nøyaktig samme tykkelsen over det hele), også vil det nok ta en del lengre tid å høvle ned 14mm.. :P

Med en slik jigg tar det ca 15 min. å frese..

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å gjøre noe mere på disse i det siste, men jeg har tegnet mal til en gitar til.

Jeg synes Gretsch's Billy-Bo gitarer er drit-tøffe, men jeg mener den vil bli seende bedre ut med dobbel cut-away, så jeg lager min egen vri på denne også. Og så vil det bli en annen form på hodet enn på Gretsch sine utgaver.

DSC00125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å gjøre noe mere på disse i det siste, men jeg har tegnet mal til en gitar til.

Jeg synes Gretsch's Billy-Bo gitarer er drit-tøffe, men jeg mener den vil bli seende bedre ut med dobbel cut-away, så jeg lager min egen vri på denne også. Og så vil det bli en annen form på hodet enn på Gretsch sine utgaver.

*fjernet bilde, for å ikke lage tråden kjempelang*

Heh, minner meg en smule om en guitarhero kontroll, har ikke sett en lignende form på en ordentlig gitar før (Men det er vell muligens meg det er noe feil med :blush: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Heh, minner meg en smule om en guitarhero kontroll, har ikke sett en lignende form på en ordentlig gitar før (Men det er vell muligens meg det er noe feil med :blush: )

http://forum.gitarnorge.no/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=reply_post&f=22&t=34343&qpid=467627

Er ikke no ZZ TOP fan du da!!??

Billy Gibbons Gretsch Billy Bo

stl0303.jpg

(som er Billy's versjon av gitarene Bo Diddley lagde:) )

bo.jpg

Jeg gjør noen modifikasjoner, som jeg mener ser bedre ut. Bla. blir det dobbel cutaway på min, samt noen andre små forandringer.

Har nå saget ut kroppen, og pusset det meste av kanter. Har også frest/borret hull for føring av kabler, og frest ut hulrommene til pu'ene.

IMG_0210.jpg

Jeg har i dag også pusset en del på sidene på en av de andre gitarkroppene, og frest kantene skrå.

Kommer ikke veldig mye lengre på denne før jeg fåt fatt i litt lønn, som skal brukes til halsen.

IMG_0208.jpg

SG'en har jeg ikke gjort noe mere på ennå. Venter på noe treverk, som jeg håper kommer en av de nermeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.