Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Speling og synging på ein gong.


Eddy

Anbefalte innlegg

Er ikkje heilt sikker på kvar den her skal plasserast, så eg satsar på at det her er greit.

Vel, eg har funne ut at eg har lyst til å prøve å lære meg å syngje litt mens eg sjølv speler. Eg har ein heilt okay songstemme, men det her er då altså bare for å utvikle litt rytmesans, har ingen planer om å byrje som nokon vokalist av noko slag. Dette prosjektet har pågått i eit par dagar no, i og med at SGn min er til reperasjon og eg bare har ein akustisk. Så langt har det vore minimalt med framgang. Eg klarer stort sett ikkje meir enn akkordar mens eg syng, viss eg prøver på noko meir avansert blir det bare tøv. Klarer ikkje ein gong å dra plekteret opp og ned strengane når eg spelar akkordar utan at eg kjem heilt ut av rytmen i synginga. Så poenget er vel; er det nokon som har nokre tips? Ser ikkje heilt korleis eg skal få til det her, men har lite lyst til å gi opp.

Edit: takkar for flytting.

Endret av Eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Dette prosjektet har pågått i eit par dagar no,.... Så poenget er vel; er det nokon som har nokre tips? Ser ikkje heilt korleis eg skal få til det her, men har lite lyst til å gi opp.

Eit par dagar ... hmmm ... 'give it a couple of weeks/months' så blir det sikkert bra !

Finn noen "enkel" sang du kan fra tidligere og syng å spill ! :)

F.eks 'Sweet home Alabama' ! D-C-G :||

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg salgmetoden for sangen du skal spille først, øv på den skikkelig mye helt til du kan spille den uten å måtte tenke over det, spill gjerne med sangen du skal lære deg. Etterpå lærer du deg melodien i sangen, syng gjerne med sangen og lær deg ordene utenat, det blir lettere enn å lese dem.

Øv på begge delene og så prøver du å gjøre det samtidig, hvis du fortsatt ikke klarer det må du bare jobbe mer.

Du burde øve mye på å lære deg slagmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fag på studiet hvor vi lærer oss nettopp det å kompe oss selv enten på piano eller gitar mens vi synger. Jeg vil anbefale å heller begynne med det helt grunnleggende enn å nipugge et relativt vanskelig metal-riff eller noe sånt, for så å prøve å synge over det.

Hvis du har tålmodighet (og lyst til å faktisk lære dette), begynn med et par enkle viser, eller beatles-låter slik som vi. Poenget er å ha underdelingen inne i kroppen, og da er enklere å begynne med akkorder enn riff o.l. Start med å spille kun 4-deler, mens du synger over det. Så kan du kanskje oppgradere til å kompe med 8-deler og noen pauser. Vær kreativ, og lag dine egne mønster som setter deg ut, men ikke for mye til at det blir håpløst å øve på det.

Deretter kan du prøve med synkoper, 16-delere, spille dødnoter på 2. og 4. slag for å få det litt mer perkusivt osv... Som sagt vær kreativ, og prøv å sette deg selv litt ut for å få på plass underdelingene.

Det er mitt tips i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips kan være å nynne i stedet for å synge teksten. Alle triks er lov for å "få plass" til all motorikken og slikt i hodet du ikke fikser. Det som du absolutt ikke bør tillate deg, er å variere tempo etter "hvor vanskelig det er". Det blir fort en uvane som er veldig vanskelig å bli kvitt. "Strikkmotorgitarister" finnes det mange av, og det er klin umulig å spille sammen med dem.

Altså- som delvis før nevnt- øv på en av tingene først til det "går på automat", sett ned farten, men hold et stødig tempo, forenkle (fks nynne) Gjør rytmen veldig enkel (fire rasp nedover) til det sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har et fag på studiet hvor vi lærer oss nettopp det å kompe oss selv enten på piano eller gitar mens vi synger. Jeg vil anbefale å heller begynne med det helt grunnleggende enn å nipugge et relativt vanskelig metal-riff eller noe sånt, for så å prøve å synge over det.

Hvis du har tålmodighet (og lyst til å faktisk lære dette), begynn med et par enkle viser, eller beatles-låter slik som vi. Poenget er å ha underdelingen inne i kroppen, og da er enklere å begynne med akkorder enn riff o.l. Start med å spille kun 4-deler, mens du synger over det. Så kan du kanskje oppgradere til å kompe med 8-deler og noen pauser. Vær kreativ, og lag dine egne mønster som setter deg ut, men ikke for mye til at det blir håpløst å øve på det.

Deretter kan du prøve med synkoper, 16-delere, spille dødnoter på 2. og 4. slag for å få det litt mer perkusivt osv... Som sagt vær kreativ, og prøv å sette deg selv litt ut for å få på plass underdelingene.

Det er mitt tips i allefall

Dette syns jeg var et godt svar allefall, det er også en ting en skal huske på, når en synger så er sangen budskapet.. altså det er sangen som er viktig , gitaren er mindre viktig den skal bare hjelpe deg i å formidle budskapet.

om en bommer med anslaget, eller misser et grep .. syng og spill videre, tenk på sangen du skal levere.

gitaren kommer etterhvert når du er så stødig på sangen at du får overskudd til å forbedre gitarspillet ditt når du synger.

ta gjerne kun et eller to slag ned pr takt mens du øver på sangen.

dette hjelper for meg allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.