Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer å lære meg Saxophone..


Neros

Anbefalte innlegg

Har alltid synes Sax er et steike rått instrument, og hatt det på "to-do" listen min i mange år..

Men har tidligere avfeid det hele da prisen på instrumenter var ganske høy.. Ser nå at det pøses ut billig utstyr fra østen, og det finnes endel til salgs rundt om til en billig penge..

Noen her inne som har erfaring med, eller spiller Sax.? Hvor vrient er det å få blåst ut noen toner fra en slik sak..?

Jeg har noe basis notelærdom i skallen, så jeg skal klare å lese noter.. Har tidligere forsøkt å blåse i messing utstyr uten hell, men Sax tilhører treblåsere så jeg innbiller meg at det er enklere å komme i gang uten for mye pip og skrål..

Tips og innspill mottas med takk...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

skolekorps ja.. Fa`n å jeg angrer på at jeg ikke hengte meg med på dette i barndommen... Der har jeg igjen for

å være en av de kule Heavy gutta, var ikke tema å henge sammen med korpsnerdene.. Igjen en av mine store livstabber..

Btw, det er alt sax jeg filulerer på om jeg skal prøve meg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolekorps ja.. Fa`n å jeg angrer på at jeg ikke hengte meg med på dette i barndommen... Der har jeg igjen for

å være en av de kule Heavy gutta, var ikke tema å henge sammen med korpsnerdene.. Igjen en av mine store livstabber..

Btw, det er alt sax jeg filulerer på om jeg skal prøve meg på..

hehe :) Ja det er utrolig hva man finner på når man er 11 år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok minst like mye piping med en sax/klarinett som med et messinginstrument, men det er forholdsvis enkelt å få lyd så lenge du begynner med ei tynn flis.

Hmm, har prøvd althorn, trombone og trompet.. Synes det var et helvete å få presset en tone ut av disse, er vel ikke samme

leppe-presse-promp-deg-en-tone måte å blåse i en sax..(?) Trodde det lå mer på kontrollert lufttrykk.. men igjen, har aldri tatt i en klarinett eller sax, så jeg er helt blank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har prøvd althorn, trombone og trompet.. Synes det var et helvete å få presset en tone ut av disse, er vel ikke samme

leppe-presse-promp-deg-en-tone måte å blåse i en sax..(?) Trodde det lå mer på kontrollert lufttrykk.. men igjen, har aldri tatt i en klarinett eller sax, så jeg er helt blank...

Nei det stemmer forsåvidt, det er en annen teknikk. Du trenger ikke å presse og sånt drit på en saks (i teorien ikke på messinginstrumenter heller). Vet ikke om det ene er letterre enn det andre, men du kommer vel forhåpentligvis til å synes det, også har vel motivasjon en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt saksofon i ca 10 år, og syntes ikke det var så veldig vanskelig i starten (ikke etter det jeg klarer å huske i hvert fall). Det handler bare om øving, øving, og øving :)

Spør bare hvis du lurer på noe

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd saksofon (har lyst), men har såvidt vært bortpå mutterns gamle klarinett (siden noen sammenlignet de to over her). Klarte da å spille et par sanger sånn tålelig relativt fort... Tok vel et par timer å få tålelig lyd på alle tonene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt saksofon i ca 10 år, og syntes ikke det var så veldig vanskelig i starten (ikke etter det jeg klarer å huske i hvert fall). Det handler bare om øving, øving, og øving :)

Spør bare hvis du lurer på noe

Øving skal nok gå greit, er ganske motivert for å lære meg dette instrumentet..

Som helt grønnskolling, hva er det jeg bør kikke etter når det gjelder kjøp av Sax, har tenkt å prøve å holde meg til noe rundt 5K.

(Og tenker på brukt) Noen merker man bør ligge unna..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.