Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaroppsett!!


Gnome

Anbefalte innlegg

Jeg likte oppsettet til morten best .. det var deilig :P hehe sensuellt oppsett ;) hehe

jeg har

- En gammel med relativt god Ibanez EX 360370 er ikke sikker faktisk

- KoseJammi gitaren Wolfgang Special (usa modell)

- Yamaha Dg-stomp

- Trace Elliot combo Amp

og til slutt har jeg da :

LIte penger ....

Nilesfix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok Sandman, en dyngeferdig gitar på en dyngeferdig tabuamp trenger ikka lyde så bra, personlig har jeg en MEsa Boogie Studio Preamp, men en DS-1 foran, og det lyder dritkult spør du meg. Du må gjerne kalle det dilldall, men du får ikke samma lyden ut av en tjue år gammal Marshallcombo med en strat med løs hals på!!!

Også er det litt teit å kritisere folk med så mange topper og annet dilldall, for så å dra inn ett eksempel som ikke har NOE med det å gjøre, kom igjen'a!

Du må gjerne synes at det er dilldall, men god lyd må du ikke regne med å få ut av en Transtube amp!!

Jeg mener nå ikke å kritisere noen for utstyret de måtte eie og bruke. Jeg mener vel bare å si at det ikke er klærne som skaper mannen når det gjelder lyd ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, men poenget er at men ikke vil ha noe som lyder piss etter sin egen mening, og når du har nok interesse for gitar, og penger nok, synes jeg at det er grunn for må kjøpe gitarutstyr man liker.

Jeg vil ikke si at det er dilldall det folk drasser med på, de må få ha de mulighetene de vil ha for å lage det beste ut av det de har råd til. Som for eksempel meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det er sagt,jeg kjenner mange gitarister med Mesa-amper og flotte effekter,og de har veldig bra lyd. Men jeg kjenner flere gitarister med Mesa-amper og flotte effekter som har jævlig dårlig lyd.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil dra Mesa inn i dette. Anekdoten din om eldgammel Strat inn i en Marshall er grei nok, men egentlig fullstendig irrelevant. Hva er det store poenget ditt oppi det hele? Jeg har fått med meg at du er fornøyd med ditt Maverick/Peavey-oppsett, men så slenger du fra deg dette:

Men for all del,jeg skjønner godt at dere er glade for alt det fine utstyret deres. Jeg kan bare ikke skjønne at det skal være nødvendig...

Det er ikke akkurat rakettvitenskap dette her, da...

1: Jeg vil ha en 3-kanals amp med cleantrinn fra en Fender, crunchtrinn av type "Marshall plexi", og leadkanal type "moddet Marshall"

2: Ideelt sett vil jeg ha effekttrinnet fra en gammel Marshall

3: Jeg vil ta to-stegs mixing så jeg får klang før delay

4: Jeg vil ha chorus

5: Jeg vil ha kobling av alle effekter enkelt tilgjengelig

Du må gjerne liste opp relevante alternativer du kommer på, sånn for å vise at du evner å tenke utenfor boksen og ikke tråkker opp gjengrodde stier og slikt.

Hvorfor klang før delay?

Jeg ville prøvd en DG-1000 foran et Marshall 5050-sluttrinn i et Mesa-4*12 kabinett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, men poenget er at men ikke vil ha noe som lyder piss etter sin egen mening, og når du har nok interesse for gitar, og penger nok, synes jeg at det er grunn for må kjøpe gitarutstyr man liker.

Jeg vil ikke si at det er dilldall det folk drasser med på, de må få ha de mulighetene de vil ha for å lage det beste ut av det de har råd til. Som for eksempel meg.

Nei det er klart,enig der,men for meg vil alt dilldall fortsatt være dilldall.Jeg sier jo ikke at folk er dårlige mennesker av den grunn. Jeg har også hatt flangere og phasere og whammyer og båndekko og rotovibeting,til og med en gammel Leslie fikk jeg tak i en gang. Men kan du ikke formidle sjelen og ræva di gjennom alt dilldallet,så er det forbanna lite verdt.

Og ikke misforstå,jeg mente ikke at Mesa eller andre amper er dilldall,med dilldall mener jeg masse bokser og pedaler og brett og effekter. Og jeg ser at i de fleste tilfeller så mister man mere og mere av uttrykket man prøver å skape jo flere bokser man har. Men det er klart,avhenger jo av spillestil...greitgreit,jeg legger meg skinnflat. Jeg skal aldri mer la meg provosere av folk som sier jeg har dårlig lyd uten å ha hørt den. Dere har rett,jeg tok feil,hurrahurra,og så sier jeg som Malcolm Young: You don't go to the butcher for a brain-surgery,do you?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klang før delay?

Det gir en effekt jeg liker veldig godt. Delay-repetisjonene gjentar også klang-effekten, så du får større romfølelse uten å trenge lang klangtid. Dvs at med en gang du fjerner delay-effekten kan du fint spille videre.

Jeg syns også det gir en bedre effekt på volume swells fordi du også der forlenger klangtiden og derfor øker rom-følelsen og får tonene til å henge lenger.

I all hovedsak er det et resultat av at stort sett alle effekter legges på først, før de mikses sammen og så sendes til delay-enheten.

Jeg ville prøvd en DG-1000 foran et Marshall 5050-sluttrinn i et Mesa-4*12 kabinett.

Interessant valg av preamp. Vanskelig å finne ut noe særlig nevenyttig om ampen, bortsett fra at den ikke selger i det hele tatt. Har heller aldri hørt om noen artister som bruker den. Hadde vært kult om du hadde mer info, helst av den fornuftige sorten (jeg har lest gjennom reviewene på Harmony Central og de er relativt verdiløse), og selvfølgelig gjerne innspillinger.

Marshall 50/50 med EL34-rør er kurant, men jeg vet ikke om Mesa-kabinett ville vært førstevalget mitt. Kan komme an på elementene.

Vel,har ikke stor erfaring med DG-1000,men litt,eide den ikke så lenge.Innspillinger har jeg ikke.Men,den er mono,såvidt jeg husker,og kanskje allerede verdiløs for deg?Uansett,det er altså en ampmodellator,kanskje noen av de første,tror den kom en stund før Line 6 slo igjennom med POD,så du slipper ikke unna dilldallet,unnskyld effektene likevel:)

Jeg synes preampen modellerer clean og crunch best,det er definitivt ingen sinnsyk hi-gain-greie,men nå har jeg aldri vært så inne på hi-gain ting. Men du sa Clean som fender,crunch som marshall plexi,og lead som moddet marshall,og det klarer denne preampen veldig bra,uten å ha spilt på en moddet marshall,men har eid en JCM2000,som visstnok skulle ligge i JCM800 HotRod-land.Lead-kanalene støyer en del,emn du har sikkert noise-gate?

Den er veldig responsiv,mer en marshallen jeg eide,og minst like responsiv som en Silverface Twin-Reverb jeg hadde. Komprimerer overdrive ganske mye,men det kan kanskje ha noe med 2*12-mesa kassen min å gjøre,jeg vet ikke...Tonen forsvinner ikke selv om du skrur ned volumet,så man kan spille lavt med god lyd hvis det(gud forby!)skulle være ønskelig.Så er det et MIDI-interface,jeg har aldri skjønt meg på det opplegget der,mye derfor jeg solgte alt,og kjøpte half-stack istedet.

Jeg vet ikke hvor informativt dette egentlig var,som sagt,jeg hadde ikke ampen så lenge,men tonekvaliteten var det ihvertfall ikke noe iveien med,den modellerte amper som bare pokker.

Har du forresten prøvd å gjøre dette: Gitar-klang-splitt Venstrehøyre-klang&delay til venstre-kun klang til høyre. Svinkort delay,en repetisjon like høyt som originalsignalet,låter svæææææært. Men du må ha to kabinetter,selvsagt,helst med noen meters mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.