Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nitrolakk


Gjest Nisse

Anbefalte innlegg

Neida, det er slettes ikke forbudt, det er bare ingen som bruker det lenger, da det i dag eksisterer langt bedre lakktyper uten så sterke løsemidler. De fleste som driver med billakk, kan nok skaffe det og enkelte kan til og med levere det ferdigblandet etter fargekode på sprayboks. Spørsmålet er vel kanskje heller hvorfor du skal til med dette svineriet? Det er omtrent ikke laget en gitar med ren nitrolakk gjennom tidene, så teorien om at den "puster" og andre flotte ting er rimelig oppskrytt - jeg mener, hvordan "puster" det gjennom det tykke sealer/primer laget som ligger under lakken på alle gitarer? Og ja sealer/primer laget er en moderne plast-lakk, selv på de eldste Fenderne osv.

Hvis det er klar lakk til hals du tenker på, har jeg erstattet nitro med gulvlakk på oljebase med utmerket resultat. Det gir omtrent samme fargetone, gulner som nitro, koster nesten ingenting og du kan jobbe med det uten å forgifte deg selv. Overflaten blir heller ikke halv-sticky som med nitro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"malingsforretninger" har da ikke solgt nitro lakk siden tidlig på 80 tallet, og da stort sett bare som klar-lakk for gulv osv. Men det er mulig enkelte butikker kan skaffe spesial-produkter for restaurering av møbler e.l.

Som nevnt, billakk leverandører med godt utvalg HAR nitro lakk, og når jeg sier at de kan blande det på boks etter fargekode, så sier det seg selv at dette ikker noe de må bestille. Dessuten ER den nitro-lakken som brukes til gitarer altså billakk.

Edit: Billakkspesialisten A/S i Oslo (og sannsynligvis Tiller A/S i Trondheim) leverer etter sigende Nitro blandet etter fargekode på boks for noen hundrelapper. De leverer DuPont i Norge og DuPont lagde den originale lakken til Fender og Gibson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er slettes ikke forbudt, det er bare ingen som bruker det lenger, da det i dag eksisterer langt bedre lakktyper uten så sterke løsemidler. De fleste som driver med billakk, kan nok skaffe det og enkelte kan til og med levere det ferdigblandet etter fargekode på sprayboks. Spørsmålet er vel kanskje heller hvorfor du skal til med dette svineriet? Det er omtrent ikke laget en gitar med ren nitrolakk gjennom tidene, så teorien om at den "puster" og andre flotte ting er rimelig oppskrytt - jeg mener, hvordan "puster" det gjennom det tykke sealer/primer laget som ligger under lakken på alle gitarer? Og ja sealer/primer laget er en moderne plast-lakk, selv på de eldste Fenderne osv.

Hvis det er klar lakk til hals du tenker på, har jeg erstattet nitro med gulvlakk på oljebase med utmerket resultat. Det gir omtrent samme fargetone, gulner som nitro, koster nesten ingenting og du kan jobbe med det uten å forgifte deg selv. Overflaten blir heller ikke halv-sticky som med nitro.

Du snakker litt over deg nå. Hvordan kan man benytte sealer/primer på en trsp. sunburst fra 50 tallet.

At "Dupont" selger nitro i norge vet jeg. De har nitro grunning/sealer, klarlakk og sort i utvalget.

Pussig at PRS har begynt å bruke nitrolakk igjen - hvis det nye er så mye bedre?

Endret av Nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker litt over deg nå. Hvordan kan man benytte sealer/primer på en trsp. sunburst fra 50 tallet.

At "Dupont" selger nitro i norge vet jeg. De har nitro grunning/sealer, klarlakk og sort i utvalget.

Pussig at PRS har begynt å bruke nitrolakk igjen - hvis det nye er så mye bedre?

Hvorfor skulle man ikke benytte det? Det er ikke slik at det ikke eksisterte på 50 tallet om det er det du tenker. Kortversjonen er vel ganske enkelt at det forenkler produksjonen drastisk - sammenføyd treverk er langt mindre tilgivende enn tynnplate med blytinn/spakkel (som på bil) og derfor sparer man seg utrolig mye tid på å bruke produkter med bedre feste-evne, som kan påføres i tykkere lag, som herder fort og som forenkler produksjonen ved å halvere antall operasjoner og ventetid. Det er ikke en tungsolgt idé pr i dag hos verken Fender eller Gibson, og det var neppe det for 50-60 år siden heller..

Produsentene har begynt å bruke Nitro igjen fordi kundene har etterspurt det - "alt vintage er bra" trenden førte mange positive ting med seg, men akkurat dette med Nitro føler jeg er noe oppskrytt. Det er ikke lakk-typen som avgjør i hvilken grad lyden i kroppen påvirkes, men hvor mye finnish man påfører. Det massive plast-skallet f.eks på de fleste Fendere er egentlig helt unødvendig, men det letter produksjonen. Gjør man et godt grunnarbeid og legger moderne lakk-produkter i passelig mengde, ender man opp med en gitar som har langt mindre lyd-påvirkende finish enn det samlebåndsgitarene fra Fender og Gibson har. Og å skyte Nitro på toppen av plastbaserte lakkprodukter slik de fleste gjør, og har gjort, virker enda merkeligere, hvis man ser bort fra aldrings-effekten på Nitro som jo kan være flott hvis man ønsker den.

Hvis du med hånda på hjertet mener at PRS bruker utelukkende nitro produkter på gitarene sine må du forsøke å lage en slik flammet (e.l.) top med litt dybde-effekt i med rene Nitro produkter.. Gjenta så samme operasjon med moderne produkter og tell kroner + medgått tid. Svaret gir seg selv.

Jeg har ingenting i mot Nitro, jeg har selv brukt det, og det har noen egenskaper i forhold til aldring som moderne lakk-typer mangler (det endrer farge over tid, klarlakken har en egenfarge og det krakelerer) men jeg er ikke noe begeistret over å jobbe med slike produkter grunnet den ekstreme helsefaren og det umiddelbare ubehaget ved å jobbe med produktene.

Jeg mener ikke med svare mitt å fortelle deg at du ikke må bruke Nitro-lakk, jeg har jo til og med oppgitt hvem som kan skaffe det.. Jeg prøver bare å si noe om hva jeg synes om denne lakk-typen og hva som er litt av problemet i praksis, i tilfelle du ikke var klar over det. Du skjønner jeg kan ikke vite om du aldri har tatt i en lakkboks, eller om du lakkerer biler til daglig, så lenge første-innlegget ditt er så kort.

Jeg velger å ignorere "du snakker litt over deg nå" siden jeg malte med noe bred pensel i mitt første innlegg, og fordi jeg ikke gidder å la meg irritere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Greener her. Fra og med 1956 begynte Fender med å legge på en primer som kaltes "Fullerplast" på gitarene sine. Det er en primer som letter den videre lakkjobben kraftig, får ned tiden det tar å lakke en gitar, og i det hele tatt. Dette produktet er ikke nitro- basert, og hindrer anne lakk å trenge inn i treverket, slik at man må lakke, pusse, lakke, pusse ad nauseum for å få til et bra resultet. Det er ikke slik at "Fullerplast" er som å tre på gitaren et tykt lag med plastposer, slik enkelte liker å påstå. Det er rett og slett en fargeløs primer. For mer detalj på dette, sjekk ut Gunnarpåmos glimrende link.

Leser du stoffet der, får du avmystifisert en rekke sannheter, og fjernet flere kilo med "mojo" du har pådratt deg fra gitarnettsteder.

Kikker man på historien, ser man gjerne at de som lagde disse ettertraktede "vintage"- instrumentene, hadde helt andre mål med sine valg enn å lage "pustende, velklingende og levende gitarer", både når det gjelder valg av treverk og lakk. Det var snakk om profittmarginer, forenklet industriell produksjon og økt profitt.

Det er det faktisk ikke noe feil med.

For å tilføye, når jeg leser enkelte "nitrofantasters" innlegg på diverse gitarfora, så skulle man tro at en gitar med nitrolakk er til de grader levende og pustende at den helst burde ha en daglig dose med vitamintabletter og en skvett med tran for å overleve. Det eneste som mangler er at gitaren har behov for å søke om oppholdstillatelse.

Slik er det faktisk ikke. Nitrolakk, er ikke bedre enn moderne lakktyper, i beste fall annerledes. Liker man denne annerledesheten, så gjerne for meg, det at det finnes forskjellige alternativer er veldig fint. Men å komme drassende med at det er det eneste rette for gitarer at det er nitrolakk på dem, den kjøper jeg ikke. Og i hvert fall ikke hvis det er snakk om moderne "trendy" retrogitarer, der nitrolakken er lagt på som et tynt lag oppå et par millimeter med akrylprodukter.

Hvis jeg hadde eid en skikkelig gammel veteranbil, lakkert originalt med nitrolakk, ville jeg ha brukt det på den. Rett og slett fordi det er tidstypisk, og den litt matte finishen man får, og gulfargen som tilkommer, blir korrekt. Kjøper jeg en 2010 Golf, ville jeg ikke valgt den samme lakken. Nitrolakk er gammel og avdanket teknologi.

Nå har jeg ikke engang gått innpå hvor vanskelig svineriet er å jobbe med, og hvor vondt i hodet man får av det, selv om man har skikkelig verneutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen klassiske misforståelser rundt det med "Fullerplast" .

De blir forklart i linken. En av dem er at bruken av den starta i 1956.

Fullerplast is a clear, sprayed chemically curing sealer, unaffected by solvents after it dries. It is made by Fuller O'Brien (1-800-368-2068), hence the name "Fullerplast" (and all this time you though it was named after the city of Fullerton, the home of Fender). Fullerplast soaks into the wood and creates a seal that prevents following coats from soaking into the wood like a sponge. This means spraying the color coats is easier and the coats can be applied thinner (saving material, money and dry time). Even though alder is a "closed pore" wood, the first few coats of lacquer will soak in like a sponge without some type of sealer coat. Fullerplast dries in 15 minutes, and is paintable in one hour. It is also applied very thin.

Most experts agree the actual product "Fullerplast" (as made by Fuller O'Brien) actually started to be used around 1963 at Fender. Prior to that, Fender used other products as their sealer coat, but they did the same thing. The sealer allowed any color coat (be it sunburst or a custom color) to not soak into the wood. Since the sealer is essentially a clear inexpensive primer, less color would be needed (and color costs a lot more money than a cheap sealer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I utgangspunktet etterlyste jeg om noen hadde kunnskap om hvor man solgte nitro i Norge. Jeg ba ikke om råd og tips for hvor hype nitro er

2. PRS benytter ikke nitro på alle sine produksjoner, men de bruker nitro på to av de dyreste

3. Hvis man vil ha en tråd om hvor hype nitro eller andre coatinger er, så er det vel slik her på forumet at det er bare å starte en ny tråd.

4. Hva slags erfaring har Greener og CastorF med Nitrolakka gitarer? Hatt mange??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I utgangspunktet etterlyste jeg om noen hadde kunnskap om hvor man solgte nitro i Norge. Jeg ba ikke om råd og tips for hvor hype nitro er

2. PRS benytter ikke nitro på alle sine produksjoner, men de bruker nitro på to av de dyreste

3. Hvis man vil ha en tråd om hvor hype nitro eller andre coatinger er, så er det vel slik her på forumet at det er bare å starte en ny tråd.

4. Hva slags erfaring har Greener og CastorF med Nitrolakka gitarer? Hatt mange??

Når man starter en tråd om et tema på et diskusjonsforum, kan man vel forvente diskusjon, eller? Jeg vil vel også si at du har fått svar på hvor man kan få tak i nitrolakk.

Jeg, og sannsynligvis flere med meg synes det kommer fram en del interessant stoff her, og det er vel også litt av vitsen med forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I utgangspunktet etterlyste jeg om noen hadde kunnskap om hvor man solgte nitro i Norge. Jeg ba ikke om råd og tips for hvor hype nitro er

Fikk du ikke svar på spørsmålet? Jeg beklager at vi belemret deg med all denne ekstra-informasjonen og våre meninger om saken, men dette er et diskusjonsforum, slikt hender. Spesielt hvis du responderer på den måte du gjorde..

4. Hva slags erfaring har Greener og CastorF med Nitrolakka gitarer? Hatt mange??

Jeg har eid, eier og har bygget gitarer med Nitrolakk - fikk du inntrykk av at jeg ikke hadde noen erfaring med dette lakkproduktet i innleggene mine? Kanskje jeg burde vært tydeligere?

Hvis du har så vid erfaring med Nitrolakk hadde det jo vært av interesse om du delte av dette i denne tråden? Hvorfor mener du det er verdt pengene og bryet å benytte den, hva du skal lakkere osv? Alltid artig å vite hvorfor folk spør om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.