Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få one-man-band-sound fra stålstrenger?


noob1

Anbefalte innlegg

Er ny på gitar og problemet mitt er at når jeg spiller låter det statisk.

Prøver å piffe ting opp med vekselbass og nå også bassoverganger.

Har fått et tips om å forsøke å spille i pubgitarist stil og ser ofte på engelskspråklige forum at de anbefaler låter som er "arranged for guitar". Jeg tolker dette som at man legger inn deler av melodilinjen i låten i kompet. Har sett et par videoer på tuben der de spiller på denne måten og det høres veldig bra ut i forhold til å bare statisk forsøke å spille kun akkordene og det samme kompet gjennom hele låten. Problemet er at jeg ikke finner noen plasser der jeg kan lete etter låter som er "arranged for guitar".

Enten så er det chords eller tabs. Og tabsene er ofte så usansynlige kompliserte at en stakker blir matt. Det jeg jakter på er låter som er ferdig for å spilles av en kassegitar, slik at det låter dynamisk til tross for at det kun er et instrument.

Er det noen som har noen låter som er brukbar for å lære seg å spille slik at det høres ut som mer enn kun en kassegitar?

Altså at bassen høres tydelig og gjerne noen linjer fra melodien også. Er usikker på hvordan jeg skal forklare dette korrekt for jeg er så ny at jeg ikke kan terminologien ennå. Men når jeg alt sitter å øver på gitaren så må jo det beste være å øve på noe som gjør at låtene høres skikkelig fete ut med høy partyfaktor.

Linker eller tips er knall. Om noen har låter de kan dele er jo det kjempefint.

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve her. Er noen få nederst som er "songs arranged for solo guitar", men sjekk ut noen av de andre også! Mye morro der ;)

Edit: Vet ikke hva slags musikk du liker, eller ferdighetsnivå, men f.eks. sjekk f.eks. ut "Harvest" og "The Needle And The Damage Done" av Neil Young, og Wherever You Will Go av The Calling

Endret av Pilean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve her. Er noen få nederst som er "songs arranged for solo guitar", men sjekk ut noen av de andre også! Mye morro der ;)

Edit: Vet ikke hva slags musikk du liker, eller ferdighetsnivå, men f.eks. sjekk f.eks. ut "Harvest" og "The Needle And The Damage Done" av Neil Young, og Wherever You Will Go av The Calling

Ser desverre ut som alle tabsene er forsvunnet grunnet trusler om søksmål. Skal sjekke ut videoene i allefall.

Av musikk liker jeg egentlig alt fra country til klassisk rock, heavy metal til pop så ganske altetende der.

Jeg får lete rundt etter andre kilder til tabs på sanger. Om noen har noen tabs de vil dele er det jo helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje jeg som har introdusert deg til begrepet "pub- gitarist". Synes at jeg bør tilføye at begrepet ikke nødvendigvis har en god klang i alles ører. Det kan tolkes til "råspilling på kassegitar, helt uten detaljer, men harving opp og ned på strengene".

Jeg synes det kanskje er litt snobberi. Det er ikke lett å lage "et helt orkester" som henger sammen med bare en kassegitar og sin egen stemme. I hvertfall ikke i et miljø der folk stort sett ikke vil lytte, men mest bare ha lyd.

Det jeg mener du bør ta til deg av det, er at du bør i første rekke opprettholde en stødig og grei rytme, uten brudd i takten/rytmen. Fikser du ikke forsiringer og lekkerheter i bassen uten at du klarer å holde en skikkelig takt, bør du heller la det være. Takt er viktig.

Veldig mange gitarister slipper unna med enkelt og tildels elendig gitarspill, bare fordi de gjør det med selvtilitt og overbevisning.

Et kroneksempel på "kun stil, og null innhold, kan jo være denne, selv om den ikke er utført på gitar, en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skal jeg vektlegge stødig rytme mest.

Har jo akkordene på plass, barregrep sitter også. Skiftingen mellom akkorder går også stort sett helt uten problemer.

Så da blir hovedfokuset å få på plass rytmen uten avbrudd i takten. Når den biten sitter 100% får jeg fokusere mer på bassoverganger og evt. melodilinjer med venstrehånd.

Til info for alle så øver jeg med mye gammel rock, country, noe folk fordi dette er låter som passer bra på gitar og bra for en som er ny. Om noen har kule tabs de vil dele er jeg game jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et klipp på tuben som illustrer ganske godt hva jeg er på jakt etter.

Se gjennom og kom gjerne med inspill på hvor man kan finne tabs til dette her.

Han spiller både noen kule greier fra bassen og har fått inn en solo eller er det riff det kales? i låten. Det er slik som dette jeg ønsker at det skal låte når jeg spiller :-)

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvespilt taben, men denne ser rimelig riktig ut:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/l/lynyrd_skynyrd/sweet_home_alabama_tab.htm

Denne sangen er jo full av riff, og velegnet til slikt. Legg merke til det, så spiller han bare "vanlige" grep" når han synger, og så kan han konsentrere seg om fingerspillet "i pausene" av syngingen på gitaren. De fleste av oss synes det er vanskeligere det med å synge og spille samtidig enn å gjøre bare en av delene, selvsagt litt avhengig av hvor godt ting er øvd inn.

Nå har jo du et "fast" oppsett med sanger som du skal spille, så da blir det litt verre å arrangere det på denne måten, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo du et "fast" oppsett med sanger som du skal spille, så da blir det litt verre å arrangere det på denne måten, egentlig.

akkurat det veddemålet er jeg faktisk ikke så opphengt i lengere. For jeg ser jo at jeg har progresjon på gitaren og det gjør at det ikke lenger øvingen ikke lenger føles som "pes for å vinne et veddemål" men heller som konstruktiv bruk av fritid. Og jo mer jeg spiller jo mer fasinert blir jeg av gitarspilling. Men når det er sagt så skal jeg klare å vinne til jul om jeg fortsetter fremgangen i dette tempoet og da har jeg jo fått betaling i begge ender. Vinner veddemålet og har lært meg det grunnleggende om gitaren noe som vil gi meg år med glede.

Jeg skal teste ut den linken umiddelbart.

så da er gangbar mynt å gjøre noe tilsvarende i andre sanger når enn øver? Fokusere på rytme/akkorder der det er sang også klinker jeg til med riffs/solo mellom vers eller refreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er moro med ting man får til! ;)

Bare for å ha lagt det til, så ligger den sangen der ute på den siden jeg linket til tidligere her. Ser at tabsa er borte som du sa, men han viser ganske grundig hva han gjør, så bør være mulig å finne ut av! :) Ikke helt likt som han på videoen din riktignok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forslaget ditt er bra, det. Må si du er modig. Jeg har spilt litt i noen år, og jeg har vel aldri "klinket til" med en solo på kassegitar, helt alene, uten komp og greier. Det er avslørende greier...

Vil du øve på den stilen der, er jo "Sweet home" en glimrende låt å bruke som øvingsmateriale.

Forresten hvorfor er det skrevet slik: 3 (0) 3 på E strengen, og 0/2 på A streng?


|-------------------------------|-------------------------------|
|--------3---------------3------|-------------------------------|
|----------2---------------0----|--------0--0----------------2/0|
|--0--0------0---------------0--|-------------------0-2/0-------|
|--------------3(0)3------------|--------------0/2--------2-----|
|-------------------------------|-3(0)3-------------------------|

Ja jo det blir jo ikke som på elgitar med masse vreng og bokser av alle slag og reverb og what not, men

det var jo rett grymt den måten sweet home ble spilt på. Så jeg skal øve det jeg er mann for slik at jeg lærer meg den der.

Og det er jo mange låter som en spille på samme måte. Kom til å tenke på feks en pink floyd låt wih u where here, der er jo også noen fete bassgreier. Tror jeg skal lete etter noen videoer med den nå for nå trenger jeg litt pause her. Er mør i fingra.

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3(0)3 betyr her at du slipper opp strengen litt, sånn at den mutes (blir stille) før du slår på den en gang til.

0/2 blir her "hammer on" slå på løs streng og slå på 2. bånd med venstre finger. Litt dårlig forklart kanskje, men poenget er å få to noter med bare ett annslag med høyre hånd. Går det andre veien (2/0) blir det "flick off" som klanskje er litt mer vrient. slå på strengen mens du holder nede i 2. bånd, før du "flicker" med venstre fingeren, så du slår strengen på nytt. Igjen dårlig forklart ;)

Ligger videoer både om de to teknikkene, og også "pink floyd - so you wish you were here" på justinguitar :)

Edit: Mør i fingra er et godt tegn ;)

Endret av Pilean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3(0)3 betyr her at du slipper opp strengen litt, sånn at den mutes (blir stille) før du slår på den en gang til.

0/2 blir her "hammer on" slå på løs streng og slå på 2. bånd med venstre finger. Litt dårlig forklart kanskje, men poenget er å få to noter med bare ett annslag med høyre hånd. Går det andre veien (2/0) blir det "flick off" som klanskje er litt mer vrient. slå på strengen mens du holder nede i 2. bånd, før du "flicker" med venstre fingeren, så du slår strengen på nytt. Igjen dårlig forklart ;)

Ligger videoer både om de to teknikkene, og også "pink floyd - so you wish you were here" på justinguitar :)

Edit: Mør i fingra er et godt tegn ;)

3 (0) 3 hmm har forsøkt å dempe strengene med høyrehånd slik som de sier på tuben så skjønte ikke dette. Trodde hammeron ble skrevet slik: 0h2 og ikke 0/2. Flick off er det likt pull-off?

Hmm ikke bare er det pes å lære seg å lese tabs men om tabsene ikke er konsekvente blir jo ting fullstendig rør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 (0) 3 hmm har forsøkt å dempe strengene med høyrehånd slik som de sier på tuben så skjønte ikke dette. Trodde hammeron ble skrevet slik: 0h2 og ikke 0/2. Flick off er det likt pull-off?

Hmm ikke bare er det pes å lære seg å lese tabs men om tabsene ikke er konsekvente blir jo ting fullstendig rør :-)

Hehe, stemmer at hammeron vanligvis skrives 0h2, men sånn jeg spiller den sangen skal det være hammer on der ihvertfall ;)

Og flick off er det samme som pull-off ja! Så da er du jo godt i gang :P Helt enig i at det blir mye surr med tabs på nett. Prøv å bruke tabs som utganspunkt og hør på sangen for å få en ide om hva de som skrev tabsa tenkte!

Du trenger ikke dempe med høyre hånd i denne sangen! Holder å slippe opp trykke med venstre hånd! Ikke løft fingeren helt fra strengen, bare slipp opp så mye trykk at strengen ikke lenger lager lyd. Prøv sakte noen ganger først på kun akkurat det, så bør det funke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.