Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille inn gitar på pc, med amp


Philz

Anbefalte innlegg

Remser opp deler jeg har erfaringer med:

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=7923&artno=250478 Utrolig brukervenlig, og akuratt det man trenger hvis man ikke skal ta opp flere spor samtidig.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=6489&artno=88720 Liker denne veldig godt for opmikking av kabinetter og skarptrommer

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=9182&artno=213803 veldig basic, fra micen til lydkortet.

Og et mikrofonstativ til å sette den i. Ganske teit å få unødventig støy fra mikken fordi den gnikker på ampen..

Hvis du ikke har veldig lyst til å bruke mye penger, så er audacity [http://audacity.sourceforge.net/] et ok programm for inspilling fra lydkort.

Takk takk :)

Skal spille inn demo med bandet ser du, så trenger noe enkelt og greit som gir god kvalitet :P

Forresten, du har ikke vært ute for noe som man kan koble bare amp headen inn i? og så videre til pcen?

Endret av Philz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken amp du har. Noen har en lineout der signalet tappes før effektforsterkeren, men når det er sagt, er det veldig sjelden det låter bra. Har du rør-amp. må du også huske på at utgangen må ha last uansett. Dvs. at et kabinett må være påkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For best mulig kvalitet gitar-wise - på en demo, som skal være billigst mulig - støtter jeg forslaget til Mr. CastorFiber. Jeg har selv programvaren, og anbefaler den på den varmeste.

Har et par låter du kan høre på, så hører du hvor fet lyd Guitar Rig har å by på:

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal la være å uttale meg hva jeg synes om ditt innlegg, selv om du har karakterisert mitt.

Les de første postene på nytt, og sjekk om tråden handler om å lære seg å mikke opp en amp, eller om innspilling av gitar.

Hvis målet til trådstarter er å lære seg oppmikking av forsterker, så har du helt rett. Hvis målet er å spille inn gitarlyd, så er guitarrig et alternativ, særlig siden han ikke er opptatt av å få med lyden fra kassen i det hele tatt.

For øvrig er jeg ganske beæret over å være medlem av samme forum som den som bestemmer at man ikke kan spille inn plater med guitarrig. Ikke verst. Kan jeg få autografen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet til trådstarter er å lære seg oppmikking av forsterker, så har du helt rett. Hvis målet er å spille inn gitarlyd, så er guitarrig et alternativ, særlig siden han ikke er opptatt av å få med lyden fra kassen i det hele tatt.

Målet med innspillinga er at jeg vil ha så lik mulig lyd som kommer ut av forsterkeren min. Til en billig penge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete.. Guitar Rig er mere en "Spare plass og begrense lyd i hybelen" løsning en en studioløsning. Man spiller ikke inn noen plate med guitar rig.

Edit: Sier ikke at Guitar rig er dårlig, men det er en jukseløsning.. man får ikke noen erfaring med hvordan man skal mice opp ting for å få god lyd etc.

Det hender de bruker GuitarRig i Nidaros studio (sikkert ikke på de mest påkostde produksjonene, men jeg vet de har det...), så da skulle det vel være greit nok til hjemmebruk. Hør på låtene til ErlendB f.eks. og i og for seg de som ligger i min signatur også. Det hadde nok vært mulig å få til bedre gitarlyd, men hjemme på gutterommet eller i øvingslokalet? Neppe. Det krever som du faktisk er inne på, god peiling på hvordan man mikker en amp, hvordan man skal skru gitarlyd for at den skal låte best mulig sammen med helheten i ei låt, i tillegg til gode mikker. Disse kriteriene er det få av oss "hobby-teknikkere" som har. Og det tar tid å lære seg det. En annen fordel med GR (og andre VST-plug-ins) er at hvis man hører at gitarlyden ikke er helt som den skulle vært i miksen, kan man bare skifte lydsettinger på det samme sporet. Har man spilt inn med amp, må man spille inn alt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

Skal spille inn demo med bandet ser du, så trenger noe enkelt og greit som gir god kvalitet :P

Forresten, du har ikke vært ute for noe som man kan koble bare amp headen inn i? og så videre til pcen?

Så lenge det ikke er en studio gitar preamp tror jeg det blir litt vanskelig.. Du kan jo selgølgelig bruke hodetelefonutgangen på ampen da, og bruke samme lydkortet men droppe mikrofonen (Hvis det er muligheter for bruk at hodetelefoner på ampen din da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere innlegg slettet.

Jeg minner nok en gang på at reaksjoner på moderering skal tas på PM. Det var jeg som ryddet her, ta det med meg.

Det er slik at noen ganger forsvinner innlegg det ikke er noe i veien med på grunn av den sammenhengen de står i. Slikt er beklagelig, men ikke stort å gjøre med. I dette tilfellet går det jo an å skrive innlegget på nytt, hvis det er veldig oppklarende i sakens anledning.

Rukola og jeg har gjort opp. Ingen sure miner der eller her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.