Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studere musikk på folkehøyskole


smp

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke meg inn på en musikklinje på en folkehøyskole etter vgs. Har noen alternativer deriblant bandlinja på Manger fhs og rockelinja på Trøndertun. Trøndertun er det som er mest fristende, men i motsetning til Manger skriver de ikke stort om det faglige innholdet. Jeg lurer på om Trøndertun har et like bra faglig innhold som Manger, med teori, lytting, komponering, samspill osv? Hvilke erfaringer har de her på forumet som har gått på en av skolene? Har noen eventuelt forslag til andre skoler? Hvor tidlig er det lurt å begynne å søke?

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt litt info om Manger egentlig, stilles det mye krav til å kunne musikkteori der? Kan spille bra, har godt gehør og og kan teknikk, men er helt blank på teori, kan man starte på "Scratch" der?

Har lest og spurt litt på i de andre trådene om Manger her, og fått til svar at man trenger ikke store forkunnskaper innen teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Manger så kan jeg svare på det meste av spørsmål, siden jeg har gått der :P

Det krever ikke noe spesielt med tanke på teori eller ferdigheter på instrumenter. Var noen som ikke spilte noen instrumenter da de begynte der(på musikkproduksjon, da) .. Men hvis du kommer dit og er nybegynner på instrumentet ditt så er det ingen som kommer til å slakte deg av den grunn. Du får timer både i hovedinstrument og musikkteori! :)

Angående når du burde søke så er det førstemann til mølla prinsippet på Manger.. Så bare søk så fort de åpner for søknader, januar/februar eller noe :)

Endret av Mortenolb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Trøndertun for et år siden. Har litt dårlig tid til å svare nå, men hvis du skriver noen konkrete spørsmål, så kan jeg gi deg masse info:)

Kan du forklare sånn grovt hva undervisningen deres består av? Finner ikke noe om det på hjemmesidene deres. Eventuelt så kan jeg sende en mail til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi hadde av undervisning var; Rockens (eventuelt jazzens, kommer ann på hva du går på) historie. Klasseband, der får du forskjellige låter du skal spille på forskjellige måter. Overraskendes artig hvis du legger litt i det! Også har man en del valgfag å velge mellom. Musikkteori, klassisk/akustisk gitar, automasjon, rytmikk og time osv

Det som gjorde året på Trøndertun bra for meg, var tilgangen på ressurser. Fantastiske lærere som kan omtrent alt du måtte ha lyst til å lære deg. I tillegg kommer du til å gå på skole sammen med andre elever som er vannvittig flinke. Du lærer masse av å spille med flinke musikere. Spill så mye som overhodet mulig når du er der.

Studio kan du også bruke så mye du vil, med noen restriksjoner selvfølgelig. Også er det dritgod mat på Trøndertun, hvis du ser bort ifra den sprøbakte fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt litt info om Manger egentlig, stilles det mye krav til å kunne musikkteori der? Kan spille bra, har godt gehør og og kan teknikk, men er helt blank på teori, kan man starte på "Scratch" der?

Hei,

Det stilles ikke noen krav om forkunnskaper i musikkteori. Visst du har gode basisferdigheter på instrumentet ditt, og er interessert i å jobbe med å utvikle deg innenfor musikk, har du et veldig godt utgangspunkt til å få et lærerikt år på Manger. Det som er av teori undervisning begynner fra "scratch", men så skal det nevnes at vi bruker ikke så veldig mye tid på teori, det er i øvingsrommet/studio med gitaren i fanget ting virkelig skjer!

Kom gjerne med flere spørsmål!

Facebook siden vår: http://www.facebook.com/pages/Manger-Norway/Manger-Folkehogskule/28984824428?v=wall&ref=ts

Der kan du nok komme i kontakt med både årets elever og tidligere elever. I tillegg er det en gjeng av tidligere elever som er her på gitarnorge. De svarer nok på det du måtte ha av spørsmål, sant Morten ?? ;-)

Håvard

Lærer Manger Folkehøgskule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.