Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av EL-gitar


GuitarPro96

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har no en sliten Ibanez gitar,og vill ha noe nytt. Har vært innom Gitarhuset og sett litt og var noen gitarer som fanget interessen min :

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2607 Hvordan er denne?

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2644 Hvordan er denne iforhold til førstenevnet?

http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=3391 Og denne?

Jeg spiller mest soloer,men liker også og spille akkorder,så hvilken av de passer best til meg? Og er det eventuelt andre (fra gitarhuset) som er bedre alternativer? MAKS 10000

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe brukt, da du får mye mer gitar for pengene.

Sjekk feks. Finn.no - gitarutstyr :)

Har du forsterker? Er dumt med kjempegod gitar og en elendig forsterker ;)

Brukt ja,oki :P

Forsterkeren er noe dritt,men skal ha bedre etterhvert. Men er det noen av de Alternativene ovenfor som er gode? Eg er bare 14 og er ikke SUPER god,men kan en del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først- ta en kikk på gitarguiden vår, hvis du ikke har lest den. Nå har du tenkt å bruke mer penger enn guiden egentlig legger opp til, men det er jo bare en fordel.

Når det gjelder de tre du har kikket på, hadde jeg personlig valgt mellom den første Fenderen og Ibanezen. piezopickupene på den første tilfører gitaren et veldig bra lydspekter som du ikke skal kimse av.

Da blir egentlig spørsmålet- skal du ha full flytende bro og strengelås, eller ikke? Det er det bare du som vet svaret på. Begge to er veldig bra gitarer. Du skal ha uflaks hvis du klarer å kjøpe en dårlig gitar i prisklassen åtte tusen og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du vil ha litt problemer med å venne deg til, eller bli venn med det avrundede gripebrettet på Aerodyne modellen. "vintage" gripebrett med 7,25" radius er ikke for alle.

Ellers er det jo noen veldig ulike gitarer du har plukket ut her da - hva med å gjøre en liten testrunde i en lokal butikk og finne ut litt mer om hvilken type gitar du tror du vil like?

I gitarguiden vår finner du forklaringer på ulike begreper, forskjeller på gitarer osv : http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Skal du handle Fender er liksom ikke gitarhuset de med det beste utvalget akkurat - medfører det et problem å handle fra en annen butikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du vil ha litt problemer med å venne deg til, eller bli venn med det avrundede gripebrettet på Aerodyne modellen. "vintage" gripebrett med 7,25" radius er ikke for alle.

Ellers er det jo noen veldig ulike gitarer du har plukket ut her da - hva med å gjøre en liten testrunde i en lokal butikk og finne ut litt mer om hvilken type gitar du tror du vil like?

I gitarguiden vår finner du forklaringer på ulike begreper, forskjeller på gitarer osv : http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Skal du handle Fender er liksom ikke gitarhuset de med det beste utvalget akkurat - medfører det et problem å handle fra en annen butikk ?

Aha, så 7,25 radius er bredere enn normalt? Har tenkt og stikke innom Hagstrom imorgen og teste litt. Jeg har hørt litt med en jeg kjenner og han anbefaler denne: http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=538

Sånn som jeg har forstått det er Telecaster skarp i lyden,Stratocaster mer Blues,SG mer enn allrounder og Les Paul er mer enn rockegitar som er best på soloer og riff? Då passer Les Paul best for meg. Spiller masse soloer og riff,og av og til akkorder. Har sett litt youtube videoer av den Gibson Les Paul Studio,og lest masse positivt om den.

Ja,må helst kjøpe på gitarhuset,grunnet har en kompis som får rabbat der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først- ta en kikk på gitarguiden vår, hvis du ikke har lest den. Nå har du tenkt å bruke mer penger enn guiden egentlig legger opp til, men det er jo bare en fordel.

Når det gjelder de tre du har kikket på, hadde jeg personlig valgt mellom den første Fenderen og Ibanezen. piezopickupene på den første tilfører gitaren et veldig bra lydspekter som du ikke skal kimse av.

Da blir egentlig spørsmålet- skal du ha full flytende bro og strengelås, eller ikke? Det er det bare du som vet svaret på. Begge to er veldig bra gitarer. Du skal ha uflaks hvis du klarer å kjøpe en dårlig gitar i prisklassen åtte tusen og oppover.

Skal sjekke gitarguiden ;)

Fra mener du med full flytende bro og strengelås? (litt nybegynner der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ibanez- gitaren har en flytende bro og strengelås. Det har ikke straten. Det er to helt forskjellige løsningen som gir deg forskjellige muligheter, men som også påvirker spillestil, lyd og vedlikehold på forskjellige måter. Kort sagt kan du på Fenderen bøye tonen littegranne, la oss si maks to toner, men på Ibanezen kan du slakke strengene til de henger som slapp spaghetti på gitarhalsen hvis du ønsker.

På Ibanezen bruker man strengeskruene til å grovstemme gitaren. Finstemming foregår med noen små stemmeskruer på selve stolen.

En gitar med flytende stol passer ikke for de som oppfyller en av disse kravene

- Ikke gidder å lære seg hvordan den skal justeres. Tilfeldig skruing i hytt og pine uten mål og mening løser ikke problemer.

- Liker å eksperimentere med forskjellige stemminger

- Liker å eksperimentere med forskjellige typer strenger

- Liker å eksperimentere med forskjellige typer strengetykkelser.

Korrekt justert, og med det samme strengesettet på gitaren hver gang, er en god flytende stol null problem. Gitaren holder seg faktisk bedre stemt enn en "vanlig" gitar, generelt sett.

Vil du ha flytende stol og er litt ukjent med dette, vil jeg anbefalse deg å handle en Ibanez- modell med en stol som heter ZR2. S470 og et par GR- modeller kommer med den stolen.

Eller kanksje droppe det helt, hvis du ikke har bruk for det. Mange nybegynnere sliter veldig med de flytende stolene. Som regel er det pga at de holder på med aktiviteter som listet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ibanez- gitaren har en flytende bro og strengelås. Det har ikke straten. Det er to helt forskjellige løsningen som gir deg forskjellige muligheter, men som også påvirker spillestil, lyd og vedlikehold på forskjellige måter. Kort sagt kan du på Fenderen bøye tonen littegranne, la oss si maks to toner, men på Ibanezen kan du slakke strengene til de henger som slapp spaghetti på gitarhalsen hvis du ønsker.

På Ibanezen bruker man strengeskruene til å grovstemme gitaren. Finstemming foregår med noen små stemmeskruer på selve stolen.

En gitar med flytende stol passer ikke for de som oppfyller en av disse kravene

- Ikke gidder å lære seg hvordan den skal justeres

- Liker å eksperimentere med forskjellige stemminger

- Liker å eksperimentere med forskjellige typer strenger

- Liker å eksperimentere med forskjellige typer strengetykkelser.

Korrekt justert, og med det samme strengesettet på gitaren hver gang, er en god flytende stol null problem. Gitaren holder seg faktisk bedre stemt enn en "vanlig" gitar, generelt sett.

Aha,oki :) Kompliserte greier :P Men hvordan er den Les Paul`en som jeg linket til? Jeg heller mest mot den,siden synst den er tøffest og har lest mye bra om den..Og har den flytende stol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg trolig godt for en Stratocaster :) Prøv å finn en USA Standard brukt på finn, eller vent til en dukker opp. Kanskje med humbucker i stol posisjon for ekstra punch, hvis du vil ha det!

Er Strato bedre enn Les Paul på rock da? Trodde Strato hadde litt mørkere litt,som passer best til Blues? Eller tar jeg helt feil..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Les Paul har en fast stol, men har også flere andre forskjeller fra en Stratocaster. Les i gitarguiden, der er dette meget grundig beskrevet.

Kort sagt, en LP har humbuckers, vinklet hals og kortere skala enn en strat. Det gjør at den låter litt annerledes, og er de er ganske forskjellige å spille på. Det betyr ikke at den ene konstruksjonen er bedre enn den andre, de er bare forskjellige.

Ut over det- i grove trekk, glem den ideen om at en gitar "passer best til".. Det som er viktigst, er at du prøver de forskjellige typene selv, og finner ut hva du er mest komfortabel med.

Det finnes ikke noen fast "oppskrift" på hvilken gitar som passer best til hvilken musikkstil. Det er ikke helt sant, fordi de fleste gitarer har særpreg og er laget slik at de kanskje passer bedre til enkelte ting, men det er mye mer sant enn diverse tvilsomme utsagn om at "en Strat passer bare til den eller den musikkstilen", eller "Skal man spille det og det, så må du har en gitar av merke XXXX".

Jeg har for eksempel en Telecaster som er adskillig sintere enn den mest piggete og sinte black metalgitar, uansett hvor mange oppnedkors og dødningehoder det er på de.

Skal man finne en gitar som passer til en så stor sjanger som "rock", kan man bruke nesten alle gitar som finnes. For å gjenta- du må like gitaren, det er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så 7,25 radius er bredere enn normalt?

Det har ingenting med bredden på gripebrettet å gjøre. Radiusen beskriver hvor flatt gripebrettet er, jo høyere radius dess flatere gripebrett.

En radius på 7,25" er ganske lite og gripebrettet er ganske buet. De fleste Ibanez gitarer (og Gibson så vidt jeg vet) har en radius på 12", mens enkelte Jackson f.eks har en radius på 15" (som er ganske flatt).

Radiusen på gripebrettet påvirker først og fremst bending av strengene, det er generelt "lettere" jo flatere gripebrettet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.