Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Låter du kjenner igjen, bare på bassen


CastorFiber

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

[ironi] Åneiånei, der er da en hel ekstra tone i vaniljeisen sin versjon, og derfor noe helt nytt og nyskapende.. Hurra for samplekameratene! [/ironi]

Ellers er det jo et bra eksempel. Man la oss holde diskusjonene litt nede, gjerne poste poster med link til låta, youtube er vel det enkleste, og hylle bassister som klarer å lage låter der bassgangen faktisk ikke kan skiftes ut til noe annet. Som denne, for eksempel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de to siste innleggene- joda, jeg er helt enig, vanvittig bra bass- spilling, ting jeg kan storkose meg med, men det er likevel bass- spilling helt uten en egen melodi, riff eller noe slikt. Det er vendinger over et kjent akkordskjema, som passer på haugevis av låter. Knallbra, ting jeg kan kose meg med, utførelsen er helt topp, men det er ikke det jeg er ute etter. Isoler bassingen til Dunn, og man kan ikke nødvendigvis kjenne det igjen som et melodisk element i denne sangen. Det er ikke en "bassmelodi", ei heller bassingen i "The Brother", uansett hvor bra det er. Sammenlignet med start- eksemplet mitt, er jo dette bass- heaven, men som sagt- låter der basslinjen er et element som er særpreget på en annen måte enn at det er bra spilt.

Er det så vanskelig å skjønne da? Ikke meningen å surve. Velger en til, og for å illustrere- vedkommende bassist har en rekke meget "flashy" basspartier å vise til. Jeg velger dette sporet, fordi man kjenner igjen sangen uten videre fra det bassen spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.