Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte "patch" med Korg nanoPad?


ofulm

Anbefalte innlegg

Fikset skrivefeil i tittelen ved å klikke på "avansert redigering", og redigere.. CF

Hei! Jeg har et M-Audio KeyRig 49 MIDI-keyboard og en Korg nanoPad som jeg bruker sammen med Cubase SX3. Dette oppsettet kunne jeg tenke meg å bruke live, og da må jeg kunne bytte "patchen" jeg har på MIDI-keyboardet fort. Nå gjør jeg det slik at jeg har ett MIDI-spor for hver lyd i cubase, og jeg bytter altså "patchen" med å bytte MIDI-spor. Det jeg lurer på, er om jeg kan bruke Korg nanoPad til å bytte MIDI-spor med? Altså, ett MIDI-spor på hver trigger på nanoPad'en. Lar dette seg gjøre, og i så fall, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er en knapp på KeyRigen jeg ikke vet hva skal brukes til (har ikke hatt bruk for noe annet før nå :P). Den heter "Edit Mode". Har ikke lest bruksanvisningen enndå (tåpelig, I know, men vis meg et mannfolk som ikke hater bruksanvisninger), så jeg inner kanskje noe der. Og nano- og Kaosspad er to ganske vidt forskjellige ting. nanoPad er en MIDI-triggerpad, så ja, den kan absolutt styre MIDI. Det er kun det den kan. Jeg lurer egentlig på hvordan jeg skal gjøre dette i Cubase. Peiling?

Takk for svar, forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at dette ikke er "noe du gjør i cubase". Det eneste du trenger å gjøre i Cubase er å be Cubase ta imot ting og tang på rett kanal til rett spor.

Derimot- du kan ha et et program på PCen din der du kan be nanopaden om å utføre diverse CC (control change) - kommandoer ved å trykke på knappene. Alternativt, med et dårligere grensesnitt, at du kan be nanopaden din om å gjøre det ved å legge inn parametre på den. Fra editor- programmet kan du overføreoppsettet med sysex- meldinger i MIDI til nanopaden. jeg vet ikke om en slik editor finnes til nanopad. Edit- joda, står om det her: http://www.korg.co.uk/products/software_controllers/nano/sc_nano.asp

Legg merke til til at jeg har null peiling med nanopad, men jeg har da fått forskjellige duppeditter som kan motta sysex-meldinger til å styre cubase, både Behringer- miksere, og Kaosspaden, som har slike muligheter. Den styrer kanalvalg, puncher ut og inn, justerer volum, starter og stopper opptak og i det hele tatt. Samtidig som den filtrerer og herjer og sampler og jeg vet ikke hva. Vanskelig var det heller ikke, etter det jeg kan huske. Det å lage gode lyder på en DX7, det var mye verre. For ikke snakke om å i det hele tatt få lyd i en Minimoog. Den har jeg forresten solgt.

Bruker du PC, er MIDI- OX et glimrende og gratis program som blant annet kan overføre sysex til MIDI- kompatible enheter. Last ned ferdige sysex- pakker, eller programer dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å rekke dette i løpet av helgen. Kanskje til og med (gisp) med skjermdump. Lover ikkenoe, og håper du skjønner at "tingogtang"- avsnittet er en veldig kraftig forenkling. Hovedpoenget er at du må opp enheten din som et midi device i cubase. Sjekk den gamle siten til googlevideo, den som var aktiv før de kjøpte youtube. Der ligger det haugevis med meget bra instruksjonsvideoer på cubase 3.

Edit- ser ut som om den er nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.