Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Monitorstøy med laptop


H Smith

Anbefalte innlegg

Hva slags kabel bruker du mellom lydkortet og monitorene?

Monitorene er skjermet og lydkortet har balanserte utganger, så det eneste jeg kan komme på er leddet mellom monitoren og lydkortet.

Hvis du bruker jack<->jack eller jack<->xlr, så sørg for at det er stereo jack-kabel/stereoplugg på jacken til hver monitor.

Har du monotilkoblinger, vil ikke kabelen kunne bære et balansert signal og signalet blir nedgradert til ubalansert og du vil være utsatt for støy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kabel bruker du mellom lydkortet og monitorene?

Monitorene er skjermet og lydkortet har balanserte utganger, så det eneste jeg kan komme på er leddet mellom monitoren og lydkortet.

Hvis du bruker jack<->jack eller jack<->xlr, så sørg for at det er stereo jack-kabel/stereoplugg på jacken til hver monitor.

Har du monotilkoblinger, vil ikke kabelen kunne bære et balansert signal og signalet blir nedgradert til ubalansert og du vil være utsatt for støy :)

Jeg bruker en y kabel (en til 2), en fra lydutgangen på pc til to monitorer

Når jeg kobler strøkabel til pc, kommer støyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket audiofire kort har du?

Hvorfor bruker du en y-kabel? Alle audiofire-kortene har balanserte stereo(2xmono) utganger.

Hvis du har en y-kabel så er det mest sannsynligvis stereo miniplugg<->2x mono 1/4". Da vil jeg satse penger på at det er kabelen som er problemet, for du får et ubalansert signal med en slik kabel og da er du utsatt for jordingsstøy, slik som kan oppstå når du koblertil strømforsyningen f.eks.

Hvis du kjører den type kabel som jeg nevnte over, så må du ha brukt phones-utgangen på lydkortet ditt istedet for de balanserte utgangene på baksiden?

Du har et kurant lydkort, men hvis dette er tilfellet, så kjører du lydkortet ditt i revers :P

Rett meg gjerne hvis antagelsene mine er feilaktige.

Hvis jeg har antatt riktig så tror jeg du vil kunne løse problemet ved å kjøpe to stereo 1/4" jack <-> XLR-kabler og bruke disse for å koble mellom lydkortet og monitorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket audiofire kort har du?

Hvorfor bruker du en y-kabel? Alle audiofire-kortene har balanserte stereo(2xmono) utganger.

Hvis du har en y-kabel så er det mest sannsynligvis stereo miniplugg<->2x mono 1/4". Da vil jeg satse penger på at det er kabelen som er problemet, for du får et ubalansert signal med en slik kabel og da er du utsatt for jordingsstøy, slik som kan oppstå når du koblertil strømforsyningen f.eks.

Hvis du kjører den type kabel som jeg nevnte over, så må du ha brukt phones-utgangen på lydkortet ditt istedet for de balanserte utgangene på baksiden?

Du har et kurant lydkort, men hvis dette er tilfellet, så kjører du lydkortet ditt i revers :P

Rett meg gjerne hvis antagelsene mine er feilaktige.

Hvis jeg har antatt riktig så tror jeg du vil kunne løse problemet ved å kjøpe to stereo 1/4" jack <-> XLR-kabler og bruke disse for å koble mellom lydkortet og monitorene.

Dette fungerer uten støy;

mic til lykort (Audiofire 4), 2 stk 1/4 til hver av monitorene

firewire fra lykort til pc

Men hvis jeg gjør dette i tillegg eller uten at lydkort er koblet til;

kobler til monitorene for avspilling av musikk med y-kabel og to xlr til hver av monitorerne

kommer støyen. Går bort om jeg tar ut strømkabel fra pc..

Støyen er der hvis jeg kun kobler pc til monitorer med y kabel også

( bare på left monitor)

Hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et vekjent problem!

Det å kople en laptop med power til et lydanlegg lager nesten alltid støy.

Du kan prøve å kople laptop-poweret til en ujordet kontakt. Dette kan løse problemet (Da er problemet det vi kaller brumsløyfe.)

Du kan prøve et såkalt galvanisk skille mellom laptop og monitorer, dvs. en transformatorkopling som skiller disse fysisk fra hverandre.

(vet ikke akkurat nå hvem som leverer disse)

Hjelper ikke dette, er det selve poweret som lager så mye støy at du rett og slett ikke kan kjøre laptopen med power.

Jeg tror du vil finne løsningen i en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.