Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt lakk på Gibson sg?


ingvald

Anbefalte innlegg

Hei!

Har omtrent null erfaringer om el-gitarer. Jeg har en Gibson SG Special Faded (http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2544&partner=kelkoono).

Etter å ha hatt denne gitaren i rundt 2-3 år, merket jeg at det var blitt et fettlag som dekket det meste av halsen. Har aldri rengjort gitaren.

Jeg brukte en litt vått klut til å vaske gitaren, men da merket jeg at halsen ble ujevn på overflaten. Lurer på om det kan ha vært noe av lakken som forsvant da jeg vasket halsen med vann, og evt. hvordan jeg kan fikse dette best mulig?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har omtrent null erfaringer om el-gitarer. Jeg har en Gibson SG Special Faded (http://www.gitarhuse...artner=kelkoono).

Etter å ha hatt denne gitaren i rundt 2-3 år, merket jeg at det var blitt et fettlag som dekket det meste av halsen. Har aldri rengjort gitaren.

Jeg brukte en litt vått klut til å vaske gitaren, men da merket jeg at halsen ble ujevn på overflaten. Lurer på om det kan ha vært noe av lakken som forsvant da jeg vasket halsen med vann, og evt. hvordan jeg kan fikse dette best mulig?

På forhånd takk.

Lakken på faded-modellene er veldig tynn og slites lett bort. Det er i seg selv er ikke noen krise. Gibson bruker nitro-lakk som kan bli litt "sticky" før halsen er ordentlig "innspilt". Det du kan prøve er å pusse lett med fin stålull noen runder, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceton og lighterbensin??? Er dere alvorlige?? Hvis ikke så var vel det litt unødvendige forslag....

er seriøs på ligterbensinen. Det står også på flaska: ideal for all petrol lighters and cleaning fluid for the home, garage and studio. Lighterbensin brukes til å vaske masse med glatte overflater, og egner seg fantastisk bra til å rense halsen (gripebrettet) med.

Men til metaller blir det ofte brukt tabaskosaus. Begge høres ganske useriøse ut, men det er ikke altid du trenger vaskemidler til flere hundre kroner fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bruke lighterbensin på nitrolakk. Men jeg ser ikke noen grunn til å bruke det til daglig rengjøring akkurat, det er vel mest aktuelt hvis gitaren er veldig skitten, og vanskelig å få ren på vanlig vis.

Vil ikke akkurat anbefale å pøse på, eller bløtlegge gitaren i det, men små mengder på en ren klut til rengjøring av ekstra skitne områder på gitaren er trygt :)

Edit: trykkfeil

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bruke f.eks. Duesenberg The Cleaner framfor alle mulige kjemikalier? En sånn flaske varer jo i en evighet, og koster rundt en femtilapp hos en instrumentsjappe. Funker knallbra gjør den også, både på lakk, hardware og strenger...

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bruke lighterbensin på nitrolakk. Men jeg ser ikke noen grunn til å bruke det til daglig rengjøring akkurat, det er vel mest aktuelt hvis gitaren er veldig skitten, og vanskelig å få ren på vanlig vis.

Vil ikke akkurat anbefale å pøse på, eller bløtlegge gitaren i det, men små mengder på en ren klut til rengjøring av ekstra skitne områder på gitaren er trygt :)

Edit: trykkfeil

Ja, mulig det går, men jeg har aldri hatt behov for det, og kommer heller aldri til å prøve.

En runde med gitarpolish ved ca. annenhvert strengebytte, og ellers vanlig stell,

skulle sørge for at en gitar slipper å bli rengjort med bensin.

For å få av fett på gripebrettet bruker jeg Jif før jeg setter inn med olje.

Eneste jeg har hatt behov for å gjøre rent for skikkelig møkk er gamle amper, aldri gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.