Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA?


Onizuka

Anbefalte innlegg

:D

1) Hva skal du? Mener du å kjøpe et PA anlegg i stedet for å kjøpe en gitarforsterker?

2) Et PA anlegg er bare funksjonabelt til å arrangere større konserter, og hvis du skal ha et bra PA anlegg så er det i allefall noen hundre tusen kroner.

3) Skal du ha et PA anlegg må du forstatt ha en forsterker (eller fler)

4) Og om du hadde tenkt til å kjøpe PA anlegg for å spille gitar, så må(bør) du forstatt ha en gitarforsterker.

Et Komplett PA anlegg består av Høytalere, Effektforsterkere, Miksepult, kabler, multikabler, Effekter rack opp og rack ned, mer kalber, mer greier for å få alt til å funke. mikrofoner++

Skal du starte et Lydfirma, kjøp deg et PA anlegg, men for gud skyld, skaff deg et lager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva du mener med et PA anlegg. Som Thorød sa, et skikkelig PA-anlegg koster flesk, og du vil sansyneligvis ha bruk for en amp uansett. Et slikt anlegg vil du ikke ha bruk for ved mindre du arrangerer konserter, låner ut osv.

Et øvingsanlegg vil derimot komme på en langt billigere pris. Det er jo hele tiden spørsmål om behov. Trenger du effekter. Hvor mange kanaler trenger du? Hva skal du bruke det til?

Hvis du skal øve med bandet, og du har en pod, vamp etc etc etc, og trenger noe å kjøre vokal igjennom, kan et øvingsanlegg være greit. Da ville jeg anbefalt en 4 kanals preamp-m-forsterker-kasse-ting og et par høytalere. Om du kun spiller aukustisk kan det også være en ide å kjøpe det samme og en di-boks. Alternativet er da en forsterket ala Ibanez trubadur(eller hva den heter, som vil være endel billigere).

Skal du kun spille el-gitar vil jeg ikke anbefale den pa-løsningen. Det er greit å ha en kanal eller to ledig til vokal, men det vil ikke låte det samme som om du har kjøpt et sluttsteg(til pod etcetcetc) eller en forsterker og kabinett(evt kombo).

Løsningene vil da være i grafisk form:



Elgitar-->  Pod,Vamp etcetc--> | Mikser og

Vokal -----------------------> | Forsterker

Annet -----------------------> |    

                                    |

                                Høytalere





Agitar-->  DIboks -----------> | Mikser og

Vokal -----------------------> | Forsterker

Annet -----------------------> |    

                                    |

                                Høytalere





Agitar-----------------------> | Ibanez

Vokal -----------------------> | Trub. e.l.





Elgitar-->  Pod,Vamp etcetc--> | Slutttrinn

                                    |

                                Kabinett





Elgitar----------------------> | gitarforsterker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke betale all verden for ett PA anlegg som låter knall og merket selger verden rundt...Behringer..Jeg har en musikkamerat som har startet ett eget lydfirma..Han er sponsa med Behringer..En liten PA til 35000,- låter knall som bare faen..Den PA`n var egentli helt syk til å være liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke betale all verden for ett PA anlegg som låter knall og merket selger verden rundt...Behringer..Jeg har en musikkamerat som har startet ett eget lydfirma..Han er sponsa med Behringer..En liten PA til 35000' date='- låter knall som bare [sensurert']..Den PA`n var egentli helt syk til å være liten...

Behringer er akkurat som...Fiat eller Lada. De funker jo, på en måte, greit nok for en del mennesker, en stund.

Nei, seriøst, Behringer lager gode effekter ihvertfall, til den prisen. Men da må man leve med støy, klikking, upålitelighet...

Jeg tror jo at det er en grunn til at ting koster mye penger. Midas mixere f.eks, de fleste koster flesk, men så er de også regnet for å være blant de beste, om ikke DE beste bordene i verden. Jeg tror faktisk ikke Behringer kunne laget noe halvparten så bra om de hadde prøvd engang. Men det er det som er saken med Behringer;de prøver ikke å være best. De lager greit utstyr til vanlige folk for en ok penge. Men det er ikke noe mer enn det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.