Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til software valg


krisdar

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå bygget en pc som skal brukes til musikkinspilling, jeg har aldri gjort dette før, så er litt grønn på området.

Har lest litt rundtog funnet noen råd. jeg kjører et Presonus Inspire FW lydkort samt win 7 på en kraftig pc.

Nå er Hardwaren i boks, nå trenger jeg software =)

Trenger et enkelt men BRA program til å spille inn i.

Fikk andbefalt Audacity, men noen sa at dette var for begrenset.

Hørte noen nevne reaper også.

Det som er planen er å spille gitar gjennom lydkortet/ut i monitorer, med Guitar Rig 4 / amplitube og spille det inn/redigere i et annet program, hvor jeg kan legge på andre lyder/spor.

- Har dere noen andbefalinger ? Det gjør ikkenoe om det koster penger.

- Er det flere programmer jeg burde skaffe meg som er bra og ha til musikkinspilling/redigering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre programmer som kan "alt" koster gjerne en god del penger.

Det er ikke noe poeng i å kjøpe et program til fem- seks tusen eller mer som du ikke gidder å lære deg og bruke. Skjønner ikke helt holdningen din. Dyre programmer med "alt" av muligheter som det er "dritlett" å bruke, eksisterer ikke. Det kan du glemme.

Skal du ha noe enkelt, så er det også da rimelig. Kikk på Reaper, for eksempel. Inneholder muligheter i massevis.

Hvorfor er Audacity for begrenset? Det har støtte for multisporopptak, VST og en hel rekke andre trebokstaversforkortelser. Kan ikke se at du blir begrenset i forhold til det du nevner i første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innspilling vil jeg tro at Cubase er bra, men har hørt at det er ganske vanskelig å lære seg.

Cubase er bra, og ikke vanskeligere å lære seg enn de fleste andre DAWs. Uansett er det en liten "jobb" å sette seg inn i et DAW uansett type, hvis man aldri har gjort det før. Cubase og ProTools er vel de ledende på markedet i dag, selv om det er mange andre som på mange måter gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelmannssukk/betraktning:

Det finnes ikke noe program som har en Wizard av typen "Velg hva slags musikk du vil lage fra listen ->Velg lengde på sangen ->Lag lyder i mikrofonen -> Klikk OK for å brenne ut en megahit"

Det å lage en vellydende sang med en PC er lettere enn noen gang. Jeg kunne spore av og fortelle om firespors kassettspillere og alt mulig annet, men jeg skal la det være.

La det være sagt- kan man ingenting, er det et ganske langt lerret å bleke får man får til et brukbart resultet, og særlig hvis man skal spille og synge selv, og ikke basere seg på ferdige samples. Det er en prosess man ikke kan kjøpe seg ut av. Handler man utstyr for 200 000, så låter man like fordømt som en amatør. Det er snakk om timer med prøving og feiling, å analysere det man har gjort, hva som gikk feil, leting etter kunnskap på nettet og så videre.

Mange av oss, meg selv inkludert, har en tendens til å hekte oss opp i tekniske detaljer, valg av mikrofon, plugins, og så videre, i stedet for å faktisk bruke tid på å spille inn noe! Moralen er å komme i gang, spill, få erfaring, lær av hva som går galt. Tusen knotter og tusen kroner hjelper ikke noe som helst hvis du ikke har erfaring og vet hva du driver med. "Lydtekniker" er et yrke, ikke en slags hobby man lærer seg på et kvarter, bare man har dyrt nok utstyr. Faktisk så er det slik at jo dyrere og proffere utstyret er, jo vanskeligere er det å bruke, rett og slett fordi det er flere muligheter man må vite hva gjør når man "skrur på knottene".

Hva er målet med å spille inn for en som vil spille inn noe? Er det å få ferdig et brukbart produkt så fort som mulig, uten å legge to pinner i kors, så er det enkleste å gjøre som alle andre som ikke gidder å lære seg ting- betale en mer eller mindre proff til å gjøre det. Det blir mer og mer vanlig.

Husker jeg en gang i tiden ble engasjert av to kjempekule "rappestjerner" for å lære de å bruke en fet mikser de hadde kjøpt seg. Jeg satte meg ned med manualen en times tid, og begynte så så vise de de enkleste tingene (jeg kunne jo ikke noe annet, men hadde god oversikt over enklere miksere fra før) med noen ferdige samples. Etter ett kvarter så jeg bare det hvite i øya på dem. De hadde tydeligvis ønsket seg en magisk boks med én knapp merket "lag en dritfet låt", og så kunne de heller bruke tid foran speilet og øve seg på kule moves. Jeg er sikker på at de syntes jeg gjorde en elendig jobb. Jeg brukte jo termer som "kanal", "panorere", "EQ", "Cue", "Punch" og annet tøys som trendye mennesker ikke trenger å forholde seg til.

Trådstarter- beklager raljeringen. Det er ikke ment spesifikt til deg. Det viktigste er at du starter opp, og ikke kaster bort tiden på å lure på hva du skal bruke, når du kanskje er usikker på hva du trenger. Jeg er helt sikker på at du har masse å lære av Audacity, eller en demoversjon av Reaper som en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor er en klok mann som de fleste her hører på. Jeg er fristet til å legge ut et par låter innspilt på firespors kassett- opptaker gjort på tidlig 90-tall, men av hensyn til både meg selv og dere andre, lar jeg det være, selv om humoren i det er tidløs! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips.

Castor.. Hvem har sagt at jeg vil ha et program med IWIN knapp ? Jeg tenker ikke på penger av den enkle grunn av at jeg vil høre deres andbefalinger på hva som er gode DAW software, uansett pris.

Det vil derfor ikke si at om dere andbefaler et bra DAW til 200.000.- så kjøper jeg det.

Tror nok at jeg kan skaffe de fleste programmene gratis for den sags skyld.

Det var noen Andre som nevnte at audacity kunne bli litt for begrensa, jeg vet ikke, derfor jeg spør dere..

Du må forstå at jeg kommer hit som en nybegynner som aldri har tatt i noen DAW.

Men jeg vil helst begynne med et programm som er bra og ikke kaste bort mye tid på å lære meg et drittprogram.

Grunnen at det må være litt "enkelt" (allt må jo læres men..) er at det er i hovedsak gamlingen som skal bruke det og han er ingen kløpper på PC.

Derfor vil jeg ikke ha et programm som ligger i øverste tier når det gjelder læringskurve.

Sitter å knokler litt i reaper nå selv for å teste det ut. det virker jo okei.

Men ellers tar jeg gjerne imot flere erfaringer/andbefalinger til musikkrecording software.

Er det noen andre gøye programmer som dere kan tipse meg om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf- vær gjerne småfornærmet du, men hvis du spør- "Jeg vil gjerne ha en veldig bra bil, pris spiller ingen rolle", og jeg foreslår en Ferrari, og så trenger du en bil som kan frakte ti tonn med grus, så fikk du noe godt svar?

For å være helt ærlig- spørsmålene dine så langt i tråden har rett og slett vært elendige, og da blir gjerne svarene elendige, også. Synes jeg.

Det sagt, så er det helt klart et godt poeng i at man ikke skal kaste bort en masse tid på å lære seg en program man ikke kommer til å trives med, og så må man finne et nytt som kan gjøre det man vil. Da er det bedre å bruke tid på å fikle med et program man kan bruke i mange år. Jeg bruker Cubase, og det skal mye til før jeg skifter program, bare fordi et annet program er litt bedre. Hundrevis av timer med erfaring gjør at det skal mye til før jeg velger et annet program. Det betyr ikke at det er riktig for deg.

Det har seg også slik at programmer ikke er "best for alle" Alle dataprogrammer baserer deg i større eller mindre grad på det som kalles metaforer. Kjenner du igjen metaforen, er det konge, gjør du det ikke, er det et møkkaprogram. Slå opp mer om det selv.

Innspillingsprogramvare er i større eller mindre grad basert på signalveien og prosessen fra analoge innspillingsstudioer, og så er det da opp til brukeren å kjenne seg igjen. Derfor er det faktisk klin kramp umulig å gi veldig gode råd ut fra de opplysningene du oppgir. Furt gjerne så mye du vil, du har ikke betalt for tipsene, og vi er ikke forpliktet til å svare.

Problemet er vel at du stiller et enkelt spørsmål til noe som har har et langt mere komplekst svar enn det du forestiller deg.

Derfor- jobb litt med reaper og audacity, så vet du kanskje nok til å spørre fornuftig, eller kan forklare hva det er du er ute etter.

Når det gjelder gøye programmer så er dette det gøyeste jeg vet om. Jeg har prøvd mange! Gratis, garantert virusfritt og kjempegøyt!

http://download.cnet.com/Super-Duper-Music-Looper-XPress/3000-2170_4-10228827.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en type.

Du er helt klart altfor overkvalifisert til å svare på mitt fuckings enkle spørsmål.

Bare ditt eget ego får det til å bli så satans komplex.

Tror nok heller de rapperne hadde lyst å hive deg ut etter ett kvarter. Må være slitsomt å høre på hvor sinnsykt avansert mixeren er, og at de ikke har sjangs til å lære den. bare du i hele verden klarer å bruke den, og det etter bare 1 min i manualen. WOW

Jeg angrer allerede på å ha startet denne Sinnsykt idiotiske tråden.

At du har brukt tiden din på å svare meg er jo helt utrolig mtp. (det betyr forresten "med tanke på") at du sikkert mixer 50 hits i timen på 10 forskjellige lokasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en type.

Du er helt klart altfor overkvalifisert til å svare på mitt fuckings enkle spørsmål.

Bare ditt eget ego får det til å bli så satans komplex.

Tror nok heller de rapperne hadde lyst å hive deg ut etter ett kvarter. Må være slitsomt å høre på hvor sinnsykt avansert mixeren er, og at de ikke har sjangs til å lære den. bare du i hele verden klarer å bruke den, og det etter bare 1 min i manualen. WOW

Jeg angrer allerede på å ha startet denne Sinnsykt idiotiske tråden.

At du har brukt tiden din på å svare meg er jo helt utrolig mtp. (det betyr forresten "med tanke på") at du sikkert mixer 50 hits i timen på 10 forskjellige lokasjoner.

Velkommen ja, men håper du endrer litt holdning til de som prøver å hjelpe og svare deg her og kanskje spesielt til mods. Hvis ikke er jeg redd oppholdet blir kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.