Web Analytics
Jump to content

Trenger tips ang. Engl

Norstorm
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg hade en Marshall JVM410H, og synes det var den sjukeste clean kanalen jeg noen sinne hadde hørt.

Men yet again, så var det ikke helt greia på vrengen når jeg tok frem 7 strengere, så jeg titter litt på Engl sine amper. Alle anbefaler det, og jeg fikk låne en Powerball en gang jeg sku spelle..

Den var jo rimelig tight for å si det mildt. Jeg vurderer Engl, men vet for lite.. Jeg prøver å kikke på hjemmesiden dems, men blir lite klok ass :|

Er det noen her som kan opplyse meg om forskjellen på alle ampene dems, om man ser vekk ifra det innlysende som antall watt i utgangseffekten, og slikt?

En kamerat av meg mente jeg måtte kjøpe powerball II, men finner lite info om oppgraderingen fra version I..

En annen kar på nettet her, mener man bør gå for en Special Edition. Nå var jo prisen på den spesialsaken helt hisides sunn fornuft..

Jeg fikk faktisk min Powerball 2 inn døra i går, med Engl 4x12 cab med Celestion V30's.

Var nede i Tyskland på MusicStore Professional og testet forsterkere i sommer, for å finne ut hva jeg skulle ha, og Powerballen var et selvsagt valg etter å ha testet både Engl, Blackstar, Mesa, Laboga osv.

Jeg har aldri prøvd Savage eller Invader fra Engl, men jeg kan jo nevne litt hva jeg syntes var positivt med Powerballen.

Den har 4 individuelle input gain om gjør den veldig allsidig, og det er ikke bare én kanal som er hi-gain. For det er vel bare kanal 1 som faktisk ikke er i stand til å spille metal. Så her har du evt. 3 kanaler for metal.

Jeg blei veldig overrasket over hvor lett det var å finne "min" lyd i den, noe jeg tror er en fellesnevner for Powerball, Savage og Invader, med tanke på mulighetene man sitter med.

Jeg tror ikke jeg ville valgt Savage eller Invader over Poweball 2 om jeg fikk velge en gang til. Det jeg ser som powerballen ikke har som de andre har er ting jeg ikke kommer til å savne tror jeg. Som midi og 2 fx loops. Midi ordner man lett selv med en ekstra boks til 1200,-. 2 fx loops har jeg rett og slett ikke bruk for, enda. Jeg har heller ikke brukt for Preamp/Tunes out fra amp.

Powerballen er akkurat det jeg trenger. 4 kanaler. clean, rock, metal og METAL!! Med mulighet for forhåndsvalgt midboost på kanal 3-4.

Jeg tror den største forskjellen mellom power, savage og invader er lyden. Alle ampene er lette å ha med å gjøre, så det gjelder bare å prøve de. Men en ting å tenke på er jo at Powerballen er Engl sitt produkt for metal! Der de andre ampene er mer tilegnet andre stiler. (Til en viss grad).

Spør om det er noe jeg kan svare på.

Sparte forøvrig 13000,- på å bestille fra Tyskland!!!

Jeg tror den største forskjellen mellom power, savage og invader er lyden. Alle ampene er lette å ha med å gjøre, så det gjelder bare å prøve de. Men en ting å tenke på er jo at Powerballen er Engl sitt produkt for metal! Der de andre ampene er mer tilegnet andre stiler. (Til en viss grad).

Helt, helt, HELT feil. Savage og Invader har uendelig mye mer vreng, notedefinisjon, trøkk og baller enn Powerball.

Helt, helt, HELT feil. Savage og Invader har uendelig mye mer vreng, notedefinisjon, trøkk og baller enn Powerball.

Det er smak og behag. At Powerball er laget til metal er noe Engl sier selv. For min metaltone så er Powerballen perfekt. Jeg har ikke prøvd Savage eller Invader, men om jeg trøkker mere gain inn i lydbildet mitt nå så blir det ikke mye plass igjen for dynamikk.

Styr unna Powerball hvis du liker mellomtone og har intensjoner om å bli hørt i bandsammenheng :P

Jeg har hatt Powerball v2 . Styr unna. Klarte ikke kutte igjennom i band situasjoner, men bra til innspilling. Altfor stiv pris for hva du får mener jeg. Gikk over til 6505 , aldri vært mer fornøyd. Men har hørt mye bra om Invader og Savage

Har spillt over lengre tid med Powerball i band, og alltid hørt meg selv.

Edit: og ja, jeg liker mellomtone.

Edited by Haarball

Styr unna Powerball hvis du liker mellomtone og har intensjoner om å bli hørt i bandsammenheng :P

Det å bli hørt i bandsammenheng er noe du kan klare uansett utstyr. Det handler om riktig oppmikking og eq. Både eq på ampen og mikser. Dette har aldri vært noe problem for folk som veit å stille lyden sin riktig. Om du ikke klarer å skru en Powerball riktig så blir det fort muddy og grumsette. Men om du faktisk klarer å stille lyden på en Powerball så kan de andre i bandet spille på hva de vil. De handler om frekvenser, ingen ting annet.

Når det kommer til mellomtone så sier jeg bare en ting, mens jeg tenker tilbake på at detta er en metalamp; "scooped mids"!!

Men som med alt annet er det smak og behag. Det er forskjeller i metal og. Spiller du guns'n'roses så er kanskje ikke powerball ditt rette valg.

Savage 120 er helt klart min favoritt Engl.

Hadde en av de tidlige håndbyggde, akurat denne ampen mente produsent Tommy Newton at var bedre enn de nyere, -Ikke vet jeg :)

Men synes den funker mye bedre i bandsammenheng enn Powerball.

Ellers er vel Blackmoreampen basert på Savage`n, men er litt enklere og mange liker den veldig godt.

Scooped mids er en jævla uting. Foretrekker å bli hørt, både på scene, skive og på bandøving.

Det er din mening, det betyr ikke at det er unyttig, eller?

Er det samme som at jeg sier at Fender Stratocaster er en jævla dritgitar fordi den ikke passer inn i mitt lydbile. Hverken på scene, skive eller på bandøving.

Åpne deg opp litt mann, det er en stor verden der ute av muligheter. Kan ikke stenge andres meninger ute.