Web Analytics
Jump to content

Studio / Musikk produksjon Generelt

Studio7F
 Share

Recommended Posts

Hei!

holder på og lage studio da jeg har stor glede av og høre og lage musikk.

men jeg trenger hjelp angående HVA jeg trenger i mitt studio...

jeg bruker en pc med cubase. Har MXL Usb mic som funker veldig bra, pop filter og alt dette osv...

Men trenger hjelp med hvilken effekter som blir brukt for og lage CD Quality osv...

hjelp hjelp hjelp!

torbjørn

Spille inn gitar og bass så trenger du et eksternt lydkort, ala Line6 Toneport UX2. Hvis du vil spille inn med forsterkerens lyd må du kjøpe en mikrofon til den bruken og. Hvis du skal spille inn et trommesett trenger du dog en del flere innganger, mikrofoner osv.. Ellers er det vel kanskje et midikeyboard og noen synth plugins hvis du driver med den slags. Vet ikke helt hva størrelse du vil ha det studioet på, men noe større skala en det jeg har fortalt nå kan dessverre ikke jeg hjelpe med :P

Litt lite info her, men regner med du har et bra lydkort? USB-mikk får meg til å riste litt lett på hodet, men det er mulig at de begynner å bli så bra at det duger. Cubase er software som skal holde i massevis i hvert fall. Der ligger det jo masse plugins også som er nyttig ifht. å få god lyd på sluttmiksen, og legge effekter på sporene underveis.

Jeg bruker likevel Adobe Audition til å behandle "master-fila" etter miksen for å finjustere EQ, justere nivå, komprimere litt etc.

Et bra lydkort og bra monitorer bør prioriteres høyt om du skal gjøre bra mikser. Det hjelper lite med gode effekter hvis man ikke kan høre hva man gjør. Kjøpte meg mine første ordentlige monitorer tidligere i år og det har gjort underverker for miksene mine.

Hva effekter anngår kan man komme langt med eq/kompressor/fx som følger med Cubase.

Det er ofte slik at det som har best lyd rett fra rålyden og til sluttresultatet, er det som låter best. Det er selvsagt veldig avhengig av sjanger, men det er faktisk noe i klisjeén om "garbage in, garbage out". Cubase kan lage all den "CD quality" du kan drømme om.

Som før nevnt er det ikke mye å gå på her, så jeg skal frastå fra å gjette, det er jeg litt lei, men melder tilbake når du oppgir flere opplysninger enn at du liker musikk, og har en mikrofon og en DAW. :)

Du trenger et bra lydkort (minst 8 kanals hvis du skal ta opp trommer, helst fler), har selv M-Audio Fast Track Ultra 8R, veldig bra men skulle gjerne hatt et til. Bruker selv Cakewalk som inspillingsprogram, helt greit men skal gå over til cubase eller lære meg pro tools. SM57 er gode micer som kan brukes til mye. Til trommer trenger du litt forskjellig type micer, har ikke satt meg inn i det ennå.

Det har veldig mye å si hvor du plasserer micene, vinkling osv. Lek deg med det fram til du får den lyden du vil ha. Få så bra lyd som overhodet mulig i råopptaket. Ikke tenk ''det kan jeg fikse i miksen'', for det blir som regel ikke noe bra sluttresultat.

Som nevnt må vi få vite litt mer om hvilke behov trådstarter har her og ikke minst, hva han allerede har av utstyr. Hva skal han spille inn? Full bandproduksjon? Visesang? Lite poeng i å anbefale haugevis av utstyr uten at vi kjenner behovet.

For å få god lyd i opptakene dine er det viktig at du setter deg litt inn i mikrofonteknikk. Det finnes masse gode billigmikrofoner så det trenger ikke være kjempedyrt å komme i gang. Det viktigste er at du velger rett type mikrofon, og kanskje enda viktigere plasserer den på riktig sted alt etter hva slags lyd du ønsker. Å flytte litt rund på en mikrofon funker litt som å skru på en EQ, så bruk litt tid på dette. En annen ting som bestemmer mye av lyden i opptakene er rommet du tar opp i. Dette gjelder for alle typer opptak og alle sjangere. For å kunne gjøre bra mikser er det som sagt viktig å ha noen greie høyttalere. Headset kan funke greit, men høyttalere er å foretrekke. Av andre ting du trenger så kan det være fint å ha bra mikrofonforsterkere, et lydkort med nok innganger (ofte så holder med med to) og et midibrett. Stort sett alle opptaksprogrammer kan låte både fett og ræva, så her er for mange greit å starte med noe som ikke er alt for avansert. Det er lett å skru seg bort. Effekter skal være krydder og ikke hovedretten. Hvis du gjør bra opptak så er det mye enklere å mikse i etterkant. Mest sannsynlig så har du mer enn du trenger av effekter og plugins i det programmet du allerede bruker så ikke bruk for mye penger på dette.

For å gjøre trommeopptak så er det veldig mange som vil annbefale deg å bruke masse mikrofoner, men dette er ikke nødvendig for at det skal låte bra. Hvis du tenker på trommesettet som et enkelt instument og plaserer to eller tre mikker riktig så kan dette ofte være nok for å få knallfet trommelyd.

Lykke til:)

Ja, som många redan har påpekat här så behöver vi mer info. Vad ska du spela in i studion? Om du ska du spela in dig själv med en akustisk gitarr och vokal så behöver du en annan utrustning än om du ska spela in ett helt band med trummis och grejer. Hur många kanaler behöver du kunna spela in på samtidigt? Vad har du för budget? Generellt sett så behöver du en DAW (vilket du redan har :) ), monitorer, lydkort, mickpreamp, mikrofoner som passar till det du ska ta opp. Angående effekter så kommer du långt med kompressor, reverb och EQ.. men framför allt så behöver du kunnskap om, och erfarenhet med, hur du använder effekterna.

Hei!

Takk for mangen gode svar! :)

Jeg Spiller ikke inn Gitarer eller I nstrumenter i det hele tatt.

Holder på med Rapp, for og lage beats bruker jeg ett MIDI Keybord.

Så For og få ne god start på dette mangler det en Mic, uten Usb Ett eksternt lydkort og Monitorer ?

-Torbjørn

Hei!

Takk for mangen gode svar! :)

Jeg Spiller ikke inn Gitarer eller I nstrumenter i det hele tatt.

Holder på med Rapp, for og lage beats bruker jeg ett MIDI Keybord.

Så For og få ne god start på dette mangler det en Mic, uten Usb Ett eksternt lydkort og Monitorer ?

-Torbjørn

Til rap er det bra mic, et godt lydkort og gode monitorer som gjelder. Mic'en din bør nok gjøre jobben. Et bra headset kan brukes isteden for monitorer men selv de gode hype'er ofte lyden for mye til at man kan gjøre bra mix'er på dem alene.