Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mike Portnoy slutter i Dream Theater


kristoffereide

Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Doble basstrommer er da ikke veldig typisk Dream Theater.. Jeg synes det er ganske mye groove over det Portnoy spiller jeg da. Hør "Chris and Kevins Excellent Adventur" med Liquid Tension Experiment. Den er ganske groovy.

Det med dobble basstrommer var mer en generalisering på hva som imponerer kidsa :)

Jeg liker både (eldre) DT samt LTE jeg, men har altid sett på MP som en ganske "stiv" trommis.

Synnes han spiller tøfft på Images and Words uten at han utfordrer the groovemeisters of the world fordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos diskusjonen om Avenged sevenfold, kunne det vært interessant å diskutere om man kan måle musikk objektivt? Kan man det? hvilke kriterier skal i såfall gjelde? og hvilke kvalifikasjoner skal man ha for å vurdere musikk? kjør diskusjon! :)

Nja...

På hvilket nivå ønsker vi å måle om noe er 'bra' eller ikke? Hva diskuterer vi? Syntaks? Samspillet musikerne i mellom?

En kjip låt kan bli enorm ved godt band/musikersamspill (og her kommer grooveaspektet inn (og hva legger folk i begrepet 'groove' egentlig?)) og 'riktig' lyd (som igjen er et interessant tema), samtidig som en 'bra' låt (selvfølgelig helt subjektivt), rent komposisjonsmessig, kan oppleves fullstendig ræva hvis samspillet musikerne mellom og soundet generelt ikke samsvarer med potensialet som eventuelt ligger i låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"He-he".

Labire er en fantastisk dyktig vokalist. Han har sær stemme, greit nok, men han er jo flink til å synge. Ikke at vocalrangen hans er amazing, det er den jo strengt tatt ikke, men jeg synes stemma hans kler det meste Dream Theater har skrevet, utenom "Train Of Thought".

Jeg liker Labrie, har fått mer og mer respekt for fyren den siste tiden, og kan si meg enig med det du skrev.

Greit nok, han blir aldri igjen den vokalguden han var på Images & Words og Live at the Marquee, men han er uansett en dyktig vokalist som gjør en god jobb, vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Labrie, har fått mer og mer respekt for fyren den siste tiden, og kan si meg enig med det du skrev.

Greit nok, han blir aldri igjen den vokalguden han var på Images & Words og Live at the Marquee, men han er uansett en dyktig vokalist som gjør en god jobb, vanligvis.

Enig i det meste, bortsett fra at jeg får mindre og mindre sans for han.

Labrie var en gigant rundt Images & Words-tiden. Det ligger en del gamle klipp på youtube fra den tiden. Magisk når han virkelig nailer de høyeste tonene på spesielt Learning to live.

Labrie er vel eldstemann i DT så det er forståelig at han har blitt 'dårligere', men... Live er han jo ikke i nærheten av det han gjør i studio (til tider grusom intonasjon kombinert med litt svak kondis er ikke bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrie er vel eldstemann i DT så det er forståelig at han har blitt 'dårligere'

Ikke egentlig. Alder skal ikke ha så mye å si, det går mer på hvor godt man tar vare på stemmen, og om man bruker riktig teknikk. Chris Thompson, tidligere vokalist i Manfred Mann's Earth Band, synger i dag minst like bra som han gjorde på 70-tallet, og fyren er for lengst fylt 60. Da snakker jeg live, ikke bare studio. Treffer alle de høye tonene, og synger rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig. Alder skal ikke ha så mye å si, det går mer på hvor godt man tar vare på stemmen, og om man bruker riktig teknikk. Chris Thompson, tidligere vokalist i Manfred Mann's Earth Band, synger i dag minst like bra som han gjorde på 70-tallet, og fyren er for lengst fylt 60. Da snakker jeg live, ikke bare studio. Treffer alle de høye tonene, og synger rent.

Selvfølgelig, men det høres da ikke ut som om Thompson og Labrie bruker samme sangteknikk? I mine ører høres det ut som om Labrie rett og slett har mistet en del i toppregisteret og bruker munnhulen/halsen/tungen for å kompensere/hjelpe til (jaddajadda, jeg er ingen sangpedagog så jeg aner ikke hvordan det kan forklares på en annen måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det høres da ikke ut som om Thompson og Labrie bruker samme sangteknikk? I mine ører høres det ut som om Labrie rett og slett har mistet en del i toppregisteret og bruker munnhulen/halsen/tungen for å kompensere/hjelpe til (jaddajadda, jeg er ingen sangpedagog så jeg aner ikke hvordan det kan forklares på en annen måte).

De har forskjellige stemmer, men begge når de høye tonene uten bruk av falsett, så det er nok mange likheter rent teknisk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vokalist som ikke kan synge rent er ikke en god vokalist.

Finn en sur note fra "Score"-konserten.

Jeg var på DT-konsert i fjor, og jeg hørte Labrie fucke opp EN gang i løpet av hele konserten. Ble overrasket over hvor bra han sang den kvelden..

Uansett, etter det du sier, så kjenner jeg ingen gode vokalister. Alle vokalister jeg kjenner bommer her og nå, og de tar ikke vokalene på første tagning. Så de er vel ræva hele gjengen.

EDIT: du mente kanskje at en vokalist som alltid synger surt ikke er en god vokalist, og ikke at en vokalist som synger surt iblant er en dårlig vokalist..

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mente jeg. Jeg har vært på tre DT-konserter, og det har vært like forferdelig hver gang.

De andre gutta er virkelig dyktige, men LaBrie kan ikke synge. Om han synger rent 60 % av konserten,

så hjelper det lite når han ødelegger alle høydepunkter og låter der vokalen er spesielt i fokus.

Btw: Score blei jo pitch corrected?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.