Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fretlight Guitar


S-Ove

Anbefalte innlegg

OK...

Da var et 1 stk Fretlight gitar bestilt... Kommer tilbake med en review av selve gitaren og læringsopplegget om noen dager.

Kommer til å be om innspill fra gitarlæreren til mine 2 eldste ang hans tanker rundt Fretlight som pedagogisk verktøy, da jeg ikke har kunnskap nok til å evaluere dette ut fra annet enn et svært amatørmessig ståsted...

Review tråden vil bli lagt ut under Anmeldelser.

fretlight.jpg

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke den nye M-playeren til å virke med gitar pro filer. Den spillte låtene men det kom ikke noe lys på gitaren, derfor gikk jeg tilbake til en eldre versjon.

Som jeg sier kan være Optek har satt en stopper for dette.

Fikk Fretlight gitaren i dag, og er faktisk overrasket over hvor god den var å spille på "rett-ut-av-esken".. Langt fra noe grom-instrument, men en helt grei fjøl..

Kan nevne at det er IKKE no problem å kjøre GP filer gjennom M-playeren. Det må gjøres et lite triks i GP-fila før export til .mid fil, men ellers er det tut og kjør..

EDIT: ser ut til at det er flere versjoner av V.4.x.x sw av M-player. Mulig de har stengt døre på absolutt siste versjon..

Kommer som sagt med en review etter at jeg har gjort meg mer kjent med sw som følger med,

ganske omstendig sw pakke, så her er det mye å gå igjenom...

post-4617-020206700 1284836249_thumb.jpg

post-4617-077986600 1284836257_thumb.jpg

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Nå har Fretlight guitar og Guitar Pro laget en egen Guitar pro software til Fretlight guitar som heter Guitar Pro 6 Fretlight Ready. Jeg kjøpte dette på lørdag og har fått testet dette ut. Jeg vil si at dette er verd hver eneste krone, og er et must å ha om man har denne gitaren. Alt er mye enklere nå, og ikke minst av alt det støtter alle Guitar pro tabs som kan lastes ned fra nettet. Det er plug and play og alle tabs lyser opp på halsen samme hva du henter ned av gtp3,gtp4,gp5,gtp6 :D

Se disse videoene som mer info.

Endret av S-Ove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei....

Jeg har hatt en Fretlight i huset en stund. Ble kjøpt inn for å se om dette var et egnet verktøy for å lære yngstemann å traktere en gitar.

For å vise plassering av fingre for div grep er gitaren rett og slett genial.. og når man lyser opp komplette skalaer et den genial for improvisering for viderekommende. Men som en erstatter for tabs og innøving av solospill funker det ikke for meg/oss. Problemet er at jeg føler man er på etterskudd hele tiden. Når man har lært seg å spille etter tabs (eller noter) så er man på forskudd av musikken, dvs man ser neste akkord før den kommer. Med Fretlight så vises akkorden når den skal spilles, og timing blir helt feil.

Så min konklusjon av Fretlight er at den er knall til den helt uerfarne, og til den mer drevne som vil improvisere over udde skalaer. Men for den erfarne kan gitaren føles for mye som en lekegitar..

Jeg vil helt ærlig heller anbefale å bruke pengene på en gitarlærer for nybegynneren og bygge ferdigheter med å spille etter tabs(noter), og den erfarne får heller pugge skalaer ;-)

Skal i all rettferdighetens navn nevne at gitaren er mer enn helt ok å spille på.... Har byttet til aktive PU's på vår og den låter nå langt bedre...

En artig idé, men har klart sine begrensninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok se for meg at det ikke er det mest praktiske læreverktøyet. Men ser ut som et kjekt leketøy.

Har vel i grunnen bestemt meg å bestille, men ventet for lenge og de er utsolgt nå... :(

Men satt lenge å vurderte om jeg skulle vente, da jeg fant en ny versjon som jeg håpet skulle komme til den norskeleverandøren..

FG-461 Pro

Men speccsa sier meg dessvere litt lite av hva jeg kan forvente. Men hadde vært ok med noe som forhåpentligvis ikke føles like billig å spille på. (Ikke at jeg har tatt de den standard som blir solgt nå.)

Men kjøpe blir nok for å spare litt tid og kunne leke seg med skalaer uten å måtte øve/pugge i times vis først.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.