Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig strat neck + Fender/Squier kropp


Nemiz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en stratneck, "kopi" riktignok, som jeg har skallopert og ordnet litt med. Siden jeg ikke har noen kropp til denne, og liker halsen ganske godt, tenkte jeg å forsøke å få tak i en stratkropp som passer... Har tittet litt rundt på ebay etter Squier og billige Mexico-kropper! Finnes jo mye av dette der, men jeg tør ikke bestille noe før jeg har en anelse om at halsen passer. Er veldig usikker på om den gjør det, så er det noen som har prøvd ut det samme før meg? :) Er ikke sikker på hva slags merke halsen er, men lurer på om det kan være Morgan... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Asia produserte halser/kropper har en videre hals-lomme enn Fender/Squier. Faktisk vil du finne ulike specs på Squiere også, kun Standard serien følger vanlige Fender mål omtrent tror jeg. Faktisk vil du kunne finne at masse Mexico Fendere, sepesielt fra 90 tallet, men også fra begynnelsen av 2000 tallet også varierer ganske mye i bredden på hals-lommen.

Hvis du har en hals fra en Morgan, tipper jeg den ikke passer sånn uten videre. Så med mindre du er innstilt på å leve med en glipe i hals-lommen eller tilpasse hals/halslomme, så har du fort problemer. Også radiusen på enden av halsene varierer og kan gi deg problemer med at gitaren ikke intonerer i enkelte tilfeller.

Partsocastere er virkelig Lego, eller rettere sagt Lego med ekstremt dårlig passform. Kjøper du litt bedre ting som All-parts, MightyMite osv i utgangspunktet slipper du så mye gjetting og "juksing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må se på er om halsen er for brei eller for smal for halsfestet for kroppen. Hvis den er for brei, så blir det masse pussing og pirking på kroppen, før den passer inn, og hvis den er altfor brei, så blir strengene liggende litt rart over gripbrettet.

Hvis den er for tynn, så er det litt mere tricky, og det er det ganske vanskelig å få den til å passe uten at det blir seende rart og uferdig ut.

Strat halser av de fleste merker (billige og dyrere kopier) pleier å være ganske nært bredden til en vanlig strat kropp.

Det du MÅ se på, er om halsen er for lang eller for kort i forrhold til hvor brua på kroppen, får du ikke inntonert gitaren uten å korte ned på halsen, eller frese inn i kroppen, og der er det MYE som kan gå galt hvis du ikke har erfaring.

Hvis du har en gitarteknikker eller en gitarmaker i nærområdet bør du ta en tur innom h*n. Jeg hadde samme "problem" som deg, da jeg ville ha en litt dyrere type ESP hals inn i en billig squire kropp. Den hadde inntonerings problemet, og halsen hadde et "firkanet" firkantet feste, mens kroppen hadde et buet feste. Han fikk jobben gjort med å korte ned på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regna egentlig med at det ville komme til å bli litt Lego... <_< Jeg er glad i pirkete arbeid, men innenfor rimelighetens grenser! hehe. Har ikke akkurat lyst på en kropp der halsen overhodet ikke passer! Eller noe annet trøbbel.. Kan jo forsåvidt måle halsbredde og høre med de som selger kropper hvor brede halslommene er! Er jo en mulighet!

MJT frista veldig, men det får bli senere, når jeg bestemmer meg for å bruke bare kvalitetsdeler! Har ikke tenkt å koste på denne gitaren så vanvittig mye! Det var egentlig bare for å få fikla og ordna litt med gitaren på egen hånd :)

Hvordan er det med passform for hals og kropp egentlig? Skal halsen passe så tight inn i halslomma som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regna egentlig med at det ville komme til å bli litt Lego... <_< Jeg er glad i pirkete arbeid, men innenfor rimelighetens grenser! hehe. Har ikke akkurat lyst på en kropp der halsen overhodet ikke passer! Eller noe annet trøbbel.. Kan jo forsåvidt måle halsbredde og høre med de som selger kropper hvor brede halslommene er! Er jo en mulighet!

MJT frista veldig, men det får bli senere, når jeg bestemmer meg for å bruke bare kvalitetsdeler! Har ikke tenkt å koste på denne gitaren så vanvittig mye! Det var egentlig bare for å få fikla og ordna litt med gitaren på egen hånd :)

Hvordan er det med passform for hals og kropp egentlig? Skal halsen passe så tight inn i halslomma som mulig?

Det er utrolig greit om den sitter tight. Det holder tuning mye bedre, og du slipper at skruene begynner å tulle og ødelegge treet i kroppen og halsen. Så hvis du kan dytte den inn der, og den sitter fast uten skruer er det et veldig godt utgangspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regna egentlig med at det ville komme til å bli litt Lego... <_< Jeg er glad i pirkete arbeid, men innenfor rimelighetens grenser! hehe. Har ikke akkurat lyst på en kropp der halsen overhodet ikke passer! Eller noe annet trøbbel.. Kan jo forsåvidt måle halsbredde og høre med de som selger kropper hvor brede halslommene er! Er jo en mulighet!

MJT frista veldig, men det får bli senere, når jeg bestemmer meg for å bruke bare kvalitetsdeler! Har ikke tenkt å koste på denne gitaren så vanvittig mye! Det var egentlig bare for å få fikla og ordna litt med gitaren på egen hånd :)

Hvordan er det med passform for hals og kropp egentlig? Skal halsen passe så tight inn i halslomma som mulig?

Det er jo greiest om den sitter tight i utgangspunktet, men det er ikke noe i veien for å lage noen "foringer" for å unngå problemer med sideveis bevegelse osv.

Hvis du har et skyvelær og måler halsen din, kan jeg nok si noe om halsen vil passe i ymse kropper av Fender/Squier kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da fikk jeg jo oppklart det :)

Jeg har ikke skyvelære for hånden akkurat nå, men har prøvd å måle så nøyaktig jeg kan med en linjal. Blir jo ikke like nøyaktig, men midt i mellom de fire skruehullene er halsen ganske nøyaktig 55 mm bred, ihvertfall ifølge det jeg klarer å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.