Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

H (B) Stemme/tune gitar


CountGore

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte på råd og tips ang. og stemme gitaren i H. Jeg har hørt at det anbefales og justere truss rodden i halsen på gitaren viss man stemmer mer en 2 heltoner opp/ned. Men håper det trengs bare intonering, truss rodden er litt for farlig og justere på uten kunnskaper har jeg hørt.. :P

Jeg har en ESP M-II neck-thru, har bare brukt drop-D tuning(DADGBE) på den hele tiden.

Tenkte og bytte om til tykkere strenger, vurderer 12,16,24p,32,44,56 (ernie ball, not even slinky)

Noen som har erfaring med H og oppsett, eventuelt gitar som takler H stemming uten truss rodd justering? Blir veldig takknemlig for råd :)

Endret av CountGore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje gått for noen enda tjukkere strenger på så kort skala, og trussrodden må du nok justere om du skal gå så lavt med gitaren din :)

Ja er kanskje smart med litt tykkere strenger, skal prøve-spille for et band( derfor H tuning) Gitaristen der har barritone på siste strengen.. prøvd gitarn hans, men blir litt tyngre og spille på.

Var det jeg fryktet, må nok da få en gitar teknikker til og justere truss rodden.. tør ikke selv:) Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha på de tykke strengene i en kort periode, så er det ikke på langt nær sikkert at du trenger å justere trussroden. Gitaren bruker noe tid til å tilpasse seg det nye spennet. Skift strenger i ikke så lang vei i forveien. Blir det uaktuelt å spille med et slikt strengesett, bytter du bare tilbake igjen. Det er ikke noe automatikk i at trussroden må justeres. Jeg har en nedstemt gitar der eg skiftet fra 009 til 012, stemte ned en kvart, og trengte ikke å røre trussroden en millimeter.

Men for all del, trussrodjustering i slike sammenhenger er ikke uvanlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha på de tykke strengene i en kort periode, så er det ikke på langt nær sikkert at du trenger å justere trussroden. Gitaren bruker noe tid til å tilpasse seg det nye spennet. Skift strenger i ikke så lang vei i forveien. Blir det uaktuelt å spille med et slikt strengesett, bytter du bare tilbake igjen. Det er ikke noe automatikk i at trussroden må justeres. Jeg har en nedstemt gitar der eg skiftet fra 009 til 012, stemte ned en kvart, og trengte ikke å røre trussroden en millimeter.

Men for all del, trussrodjustering i slike sammenhenger er ikke uvanlig å gjøre.

Tenkte og bytt til tykkere stenger fordi det passer bedre til H stemming, kjører egentlig 09 nå(ernie ball hybrid slinky) Det virker litt for tynt for H stemming. Skal lære meg låtene til et band jeg prøver spiller for, så H stemminga på gitarn blir så og si permanent. Da kanskje like greit og justere truss rodden, så jeg får plettfri intonasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justere truss rod trenger ikke på død å liv farlig, viss du går sakte frem ikke å ikke skrur som en galning. Det kan kanskje være litt vanskelig å vite hvilken vei osv .

Lært meg og skru og intonere gitarer med Floyd Rose.. Men truss rodden har jeg aldri tørt og prøve og justere. Gitarn jeg har kostet rett under 20 lapper og er en limited edition, så kjedelig og drite seg ut da:P Alltid hørt at det anbefales og bruke erfarne gitar teknikkere på justering i halsen.. Så jeg tørr ikke ta sjangsen selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.