Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vondt når en spiller


v-amper

Anbefalte innlegg

heii... eg vet det er en lignende tråd her , men eg lurte på en ting. NÅR eg fast picker foreksempel doomkaer(OLDMANSCHILD) så gjør det vondt i begge håndledda?. og når eg spiller en sang som går fort. etter 1-2min klarer eg ikke å spille lenger eller må ha en liten pause. vha gjør eg feil+

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme når jeg øvde litt på megadeth. Først klarte jeg ikke introen på sangene engang, og når jeg først kunne det, gjorde resten av sangen bare vont. Etter mye øving, blei jeg sikrere på hvilke noter som var feil, og eliminerte dem. Merka da at det gjorde mindre vont.

Det har mye med trening å gjøre. Hvis du løfter vekter, kan du løfte lengere/tyngere etter hvert. Hvis du spiller fort, kan du spille fortere og lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å spille i et tempo som det ikke gjør vondt for håndleddene. Se nøye på hendene dine. Øk tempo til et tempo hvor du merker at noe er feil. Forhåpentligvis kan du se at noe er annerledes. Prøv å ha så lik teknikk som mulig, samma hvor høyt tempoet er. Problemet kan også sitte lenger opp i armen. Det kan komme helt fra skuldre og nakke.

Kort fortalt; prøv å finne ut hva det er som gjør at det gjør vondt. Da er du et langt skritt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er selvfølgelig viktig, men det er likeså viktig å sørge for at du ikke anstrenger deg når du spiller.

Hvis du kjenner at du bruker mye kraft og muskler når du spiller, så prøv å slappe av i handa.

Jeg spiller forøvrig ikke metal etc, men jeg spiller mye blues og rock hvor jeg benytter barre-rytme med lange strekk.

Jeg pleide å bli sliten i armen før, men etter at jeg lærte meg å slappe av ble det mye bedre.

Når jeg ikke er i nærheten av en gitar (f.eks på jobb) benytter jeg en grip-master for å gi handa ekstra trening.

Hjelper masse mener jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trenge å mose ned strengene heller. Så det kan hjelpe og sette strengene nærmere halsen. På "Perfekt" justerte (for noen) gitarer, så er det nesten ikke noe som skal til for å klemme ned en streng.

på venstrehånda di kan du også prøve å ha mindre vinkel i hånleddet, hvis du spiller med gitaren langt nede på knærne kan det bli vanskelig for venstrehånda, fremfor når du sitter med den.

Prøv tynnere strenger? Har du utrolig tykke strenger kan det for noen være litt vanskeligere og tyngere å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er selvfølgelig viktig, men det er likeså viktig å sørge for at du ikke anstrenger deg når du spiller.

Hvis du kjenner at du bruker mye kraft og muskler når du spiller, så prøv å slappe av i handa.

Jeg spiller forøvrig ikke metal etc, men jeg spiller mye blues og rock hvor jeg benytter barre-rytme med lange strekk.

Jeg pleide å bli sliten i armen før, men etter at jeg lærte meg å slappe av ble det mye bedre.

Når jeg ikke er i nærheten av en gitar (f.eks på jobb) benytter jeg en grip-master for å gi handa ekstra trening.

Hjelper masse mener jeg selv.

Ja, litt av det jeg mente med å eliminere feile noter, at du lettere kan slappe av, og ting går glattere

Så den Grip masteren funker altså bra? har sett litt på en sånn, men ser litt "meh" ut <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trenge å mose ned strengene heller. Så det kan hjelpe og sette strengene nærmere halsen. På "Perfekt" justerte (for noen) gitarer, så er det nesten ikke noe som skal til for å klemme ned en streng.

på venstrehånda di kan du også prøve å ha mindre vinkel i hånleddet, hvis du spiller med gitaren langt nede på knærne kan det bli vanskelig for venstrehånda, fremfor når du sitter med den.

Prøv tynnere strenger? Har du utrolig tykke strenger kan det for noen være litt vanskeligere og tyngere å spille på.

vist det har noe å si så spiller eg på en dean dime razorback v255. standar srenger trur eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er selvfølgelig viktig, men det er likeså viktig å sørge for at du ikke anstrenger deg når du spiller.

Hvis du kjenner at du bruker mye kraft og muskler når du spiller, så prøv å slappe av i handa.

Jeg spiller forøvrig ikke metal etc, men jeg spiller mye blues og rock hvor jeg benytter barre-rytme med lange strekk.

Jeg pleide å bli sliten i armen før, men etter at jeg lærte meg å slappe av ble det mye bedre.

Når jeg ikke er i nærheten av en gitar (f.eks på jobb) benytter jeg en grip-master for å gi handa ekstra trening.

Hjelper masse mener jeg selv.

Word!

Du skal ikke få vondt når du spiller. Det krever fint lite krefter å spille gitar så hvis du får vondt bruker du enten altfor mye kraft eller så holder du i en gal vinkel så du belaster henda feil. Finn en spillestilling som er behagelig. Ihvertfall når du øver. Det kipe er at det sikkert ikke ser så kult ut, men det er jo ingen som ser kule ut som spiller bra heller ha ha ha........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt av det jeg mente med å eliminere feile noter, at du lettere kan slappe av, og ting går glattere

Så den Grip masteren funker altså bra? har sett litt på en sånn, men ser litt "meh" ut <_<

Joda, jeg bruker grip-master så ofte jeg kan når jeg ikke har gitaren i nærheten.

Hjelper helt klart på å bygge opp styrken i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg bruker grip-master så ofte jeg kan når jeg ikke har gitaren i nærheten.

Hjelper helt klart på å bygge opp styrken i fingrene.

Grip-master er en fin ting, har brukt denne selv samt 2 av mine sønner brukte dette for å trene opp styrke for å klare å holde barregrep. MEN, du skal jaggu være påpasselig med treningsmengden.. Den er en sak som er lett å ha med overalt, og dermed lett å sitte å trimme med overalt.. Og her ligger faren, det er uhyre lett å overtrene, og dra på seg en senebetennelse.. Klarte dette kunstykket, og det tok innpå et år før det slapp taket..

Det er vel som med det meste, unntatt øl, : "alt med måte" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.