Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ville det vært en ide med vinterens Tubescreamer-løft?


Anbefalte innlegg

Japp, var den jeg tenkte på faktisk. bare lurte på hva som er verdt å bruke penger på :P

Printkortet tror jeg at jeg kan få printe ut på skolen. Samme gjelder komponenter, så det er ikke noe stress.

Men blir nok nødt til å bestille et par tomme skall til pedaler. Vurderer å bestemme 2-3 stykke fra Musikding for å ha de klart.. Eller finnes det rimeligere steder å bestille dem fra? Tenkte å bestille noen store, og bruke den lille jeg har til distortion og kjøpe ny til tubescreameren.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk en del komponenter på skolen idag til å bygge Distortion +

Har nå et par OpAmper som jeg tenkte jeg ksulle eksperimentere litt med.

Men når jeg skulle skrive ut kortet fra Tonepad, så ble kvaliteten rett og slett for dårlig.. Pikslete og grums, så banene ble litt fyfy..

Hvordan gjør dere det? Kunne jo printa ut hele PDFen med god kvalitet, men litt dumt å bruke transparangark bare for å få printe ut en 5cm lang PCB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har loddinga endelig starta, men så lurer jeg på hva jeg skal gjøre med R15, i og med at jeg i utgangspunktet skulle ha en switch for bytte mellom ts9 og 808... Jeg så på skjemaet her som skulle vise måten å lodde på, men forstod ikke helt!

http://home.online.no/~tv79/gitarnorge/TS-9808switch.png

Skal det gå to motstander fra R15 til switch pluss to motstander fra R16? :S Jeg aner ikke hva dette betyr! Hvordan og hvor skal alt dette festes? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser sånn ut ja. Du fester det slik som er mest praktisk for deg. Den switchen gjør da at du kan velge mellom TS9 og 808 på motstanderverdiene. Derfor må du ha to alternative motstandere på switchen. Virker logisk det :)

Det du kan gjøre er at du kan klippe beina til motstanderene litt korte, lodde på en kabel på hver side og isolere med litt isolasjons/plastteip. Da vil det på en måte være en motstander i hver kabel.

Bare en tanke, noen har sikkert litt mer praktiske løsninger. Men bare å være kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men skal det være en motstand i punktet R15 og R16? Eller skal det gå to motstander + ledninger fra hullene i 15 og 16? Kanskje dårlig formulert spørsmål, men :) Sånn som tegningen viser, forstår jeg det sånn at det ikke skal være en motstand i hver av disse punktene, som det ellers ville ha vært hvis jeg hadde loddet den uten ekstra switch :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg gutter!

Hvorfor i he***te skal dere i det hele tatt bruke nanosekunder på å dille med denne TS-808/TS-9 switchen?

Dette er kun et motstandsnettverk for å sende signalet videre til amp. eller neste stompbox.

Meningen med de respektive er at:

De motstandene med lav verdi 100 og 470 ohm står i serie med utgangen. Disse er der for å hindre at noen kortslutter utgangen og ødelegger elektronikken inne i boksen.

De andre som står mot jord 10k og 100k er der for å lade ut koplingskondensatoren på utgangen slik at det ikke smeller når man switcher effekten inn eller ut. (Derfor har de også satt en 2.2M motstand på inngangen av kretsen)

Det man oppnår med en TS-808/TS-9 switch er følgende:

TS-9 mode gir 0,0457dB mer ut enn TS-808........

for å være korrekt er tallet 0,04569851001591193840615928926729dB

Etter min gamle lærdom må man øke eller minke signalstyrken med minst 3dB for at øret hører markant forskjell!

Hvor er vi da med denne switchen?

Jeg ville heller brukt de 30 kronene switchen koster på VG og ei pakke tyggegummi. Det har man i alle fall noe igjen for.

I verste fall kan du la switchen stå der ukoplet med labeling og det hele, så lar du være å si noe,så kan du fortelle gitarfirkene rundt deg at du kan switche mellom TS-808/TS-9, og er du entusisastisk nok kan du overbevise dem om at de hører begge. Dette kalles placeboeffekt.

Og dette handler ikke om noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så lite forskjell, gidder jeg ikke å mase med switchen! Trodde det hadde mer å si.... Men hva er forskjellen på en ts-808 og en ts9 egentlig? Er det noen markant forskjell i lyden? :P

Nei!

Du vil ikke høre forskjell på denne mod'en. Da har jeg mange andre forslag til hva du kan bruke denne switchen til.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Tror du misforstod spørsmålet mitt :P Har ikke tenkt å gjøre denne moden likevel! Sånn jeg har forstått det, så skilles en ts808 fra en ts9 med to ulike motstander. Det jeg lurte på var om det er noen spesiell lydforskjell om jeg velger en ts808 framfor en ts9. Hva er evt forskjellen? :) Jeg må jo velge en av to motstander. Eller, hvertfall hvis jeg har lest tegningene godt nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør velge ts808-verdiene, 100Ω og 10kΩ, siden de er fetest, og siden tilfeldige folk på nett vet nøyaktig hva som er riktig for deg :P

forskjellen er som Hank Annicke Noe sier at man får en spenningsdeler, eller en liten "volumkontroll" som tar bort litt signal. den på TS808 tar bort mer lyd enn TS9, men forskjellen er helt ubetydelig. denne forskjellen vil du neppe høre.

det Hank Annicke Noe derimot glemte å se på var AC-småsignalekvivalentkretsen til emitterfølgeren. TS9 vil ha en utgangsimpedanse på ca. 9.0948kΩ, mens tilsvarende tall for TS808 er 5.0249kΩ. oversatt til norsk betyr dette at en TS808 leverer mer strøm og kan derfor drive kablene og ampen sterkere, bedre og hardere. dette er en forskjell du kanskje kan høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.