Web Analytics
Jump to content

Pickuper og dynamikk

schpangen
 Share

Recommended Posts

Heisann hoppsann!

En ting som har irritert meg i det siste, er det dynamiske registeret som man er bundet til når man spiller gitar. Blåsere, pianister, og andre instrumenter har i følge mine ører et mye bedre utgangspunkt og muligheter på dette området.

Jeg har øvd masse på å kunne kontrollere dynamikken uten at det blir til å slå på strengene eller kun puslete annslag. Likevel føler jeg at f.eks soloene mine blir mye flatere dynamisk enn f.eks saksofonisten som jeg bruker å spille meg.

Er det noen som har peiling på om det finnes pickuper som reagerer spesielt godt på dynamikk, eller må man ta steget og investere i volumpedal, og vende seg til det?

Et alternativ er vel å justere høyden på pickupene, men jeg ønsker heller ikke å få mer diskant ved å skru dem nærmere strengene.

Hm, får nesten prøve ut de på en gitarbutikk da. Jeg har aldri prøvd EMG før, det eneste jeg "vet", er at jeg ikke har hørt noe som vil gjøre at jeg forbinder dem med typiske jazz-mikker. Jeg ønsker jo også å ha en mer "akustisk tone", uten at det skal bli helt akustisk heller...