Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan man virkelig behandler en rør amp!!


Gnome

Anbefalte innlegg

1. Alltid skru først på Power, så vente litt og så Standby

2. Når man skrur av en amp skal man trykke på Standby først og så Power, Standby vil si at så mye som mulig ikke er i bruk for å ungå slitasje, men allikavel kunne skru den på og den lyder med en gang.

3. Du kan skru like mye på en røramp som på en transistoramp når den er av, eller ikke koblet til noe, et felles problem er at det kan gå utover allt som kommer etter hvis du skrur for høyt kan, spesiellt effektprosessorer og høytalere gå rett til satanheimen

4. Ungå å banke for mye på den, tenk på rør saom lyapærer, så unngår du at de går for lett, ha dem helst i et rack/case.

5. Du kan i praksis banke på Reverben så mye du vil, men fjærer kan løsne, det er litt kjipt, men lett å fikse.

6. Å åpne en røramp er like naturlig som å tørke seg etter men har vært på do, rør går med gjevne mellomrom.

7. Unngå for all del å plassere feil type rør, selv om de passer i samme sokkel, som for eksempel 12AX7 og 12AT7, som kan være lett å forveksle

8. Når du kjøper nye rør må du ikke kjøpe en pakke med de forskjellige rørene du trenger, men det kan være kjekt for folk som ikke vet 100% hva de skal ha.

Noe som jeg har sett på den andre topicen som jeg reagerte sterkt på var at mange av dem påstod at du skulle ta power først deretter standby.

Ok:

Det Standby-knappen gjør er å tømme kondensatorer for strøm, kutte strøm på en del av tingene i den, samt. å holde rørene varme, poenget med denne knappen er å unngå slitasje når du ikke spiller på den.

Powerknappen kutter all strømtilførsel.

Grunnen til at det fortsatt kommer lyd ut er at kondensatorene slipper litt igjennom, uten muligheten til å tømme et langer av strøm som de ikke har, samt. at rørene ikke er 100% aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hva er vitsen med å starte en ny tråd som er helt lik som en som er der fra før??

Forresten: Hvis du spiller på en rørforsterker uten å ha koblet til høyttaler går sluttrinn-røra til helvete. En transistoramp tåler det helt fint.

Skrur du en transistoramp for høyt går høyttalerene til helvete på grunn av at den begynner med noe som kalles "hard clipping" som er veldig skadlig for høyttalerene. Rør-forsterkere derimot kan du skru omtrent så høyt du vil uten at høyttalerene lider, så sant forsterkeren ikke leverer fler watt enn høyttalerene er konstruert for å tåle.

De fleste rørforsterkere (alle tror jeg) tåler fint at du setter inn et 12AT7-rør i steden for 12ax7. Eneste problemet er at du får mindre gain..

Power-knappen skrur på tube-filament heaterene. standby-knappen skrur på resten av forsterkeren

det er viktig at rørene er ferdig oppvarmet før resten ov forsterkeren blir skrudd på. Derfor først power, så standby.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man først skal skru av standby også power? Hvorfor ikke begge samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man først skal skru av standby også power? Hvorfor ikke begge samtidig?

Gnome skrev følgende: (hvis det er svar godt nok)

Noe som jeg har sett på den andre topicen som jeg reagerte sterkt på var at mange av dem påstod at du skulle ta power først deretter standby.

Ok:

Det Standby-knappen gjør er å tømme kondensatorer for strøm, kutte strøm på en del av tingene i den, samt. å holde rørene varme, poenget med denne knappen er å unngå slitasje når du ikke spiller på den.

Powerknappen kutter all strømtilførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.