Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studio for første gang


Knewt

Anbefalte innlegg

Mye viktig dere glemmer her! Men i et studio til 300,- timen så får dere forhåpentligvis veiledningen dere trenger. Men om ikke så kan jeg jo slenge inn mine tips og erfaringer.

Vil på forhånd beklage min skrivestil i kveld, er nærmere drømmeland enn noe annet. Jeg nevner alt fra selvfølgeligheter til ting man kanskje ikke viste.

1. Dere MÅ spille med clicktrack/metronom. Jeg hørte på låta, og det er såpass tempo i den at det vil bli "løs" kvalitet på det hele om dere ikke gjør det.

Om dette er et problem for trommis så er det synd, men det virker på den andre siden ikke som det er et problem for gitaristene, siden gitarene jeg hører er spilt inn etter en trommemaskin.

Om trommissen da ikke klarer å spille etter clicktrack/metronom så avbryt forsøket med en gang, og spill inn gitar og bass først, og la trommene komme etter dette! (Ikke bruk tid på noe noen ikke klarer)

2. Nye strenger på alle instrumenter. (En selvfølge for noen, men ikke for alle). Dette er viktig! 5000kr fra frifond dekker 16 timer i studio om det koster 300kr timen. Dere trenger ikke 16 timer i studio, så noen av pengene bruker dere på nye strenger. Til alle instrumenter. Skift også slagskinn på trommene. Om dere ikke har penger til alle trommene så skift _hvertfall_ skarptromma!!! Pass og på (i den grad dere kan) at alle trommene er stemt og alle gitarer intonert. (Etter dere har skiftet strenger og skinn såklart) En vanlig regel i studio er å bytte strenger hver 2-3 timer med spilling. Om ikke alle så hvertfall de tre tykkeste! (No joke). Så ikke skift strenger to uker før dere skal i studio.

3. Om dere ikke har gode forsterkere og høytalerkabinetter selv så sjekk med studio om de har til utlån. Om ikke så sjekk med alle venner dere har. Metal spiller man inn med rørforsterkere og kvalitetshøytalere fra Celestion stappet inn i et 4x12" kabinett!!!! Ikke noe annet. (Dette er såklart _min_ mening)

4. En annen ting med metal, (Så lenge man har en rør-amp med celestion-lada kabinett), så spilles det inn på høyt nivå. Om lydmann ikke skrur volum godt opp så si det til han. Høytalerelementet SKAL bevege på seg, det er da man får fram denne "lyden" som man finner i gode forsterkere.

5. Når det kommer til vokal, så ikke la vokalisten drikke kaldt vann før opptak. Dette vet dere kanskje, men kaldt og varmt vann har virkning på oppførselen til halsen, og halsen skal ha det så rolig som mulig under innspilling. Det beste er å gå til innkjøp en noen flasker kildevann, eller tappe fra kran selv på flasker, og la det holde romtemperatur. Gjør klar vann dagen før. Det er utrolig hvordan et glass vann kan ødelegge vokalen.

6. Ikke bli sulten! Ta pauser og spis. Og pass på vokalisten. Selv om det er pause så får han ikke drikke kald brus/kaldt vann!!!!!

7. Og sist, men ikke minst, ikke bli "lei". Er det er riff eller et parti eller en dans dere ikke klarer så ta det til sist, ta en pause, eller gå på do en tur. Uansett, ikke bli lei.

8. Ha paracet klar ;)

Kommer sikkert på mer etterhvert, men ikke akkurat nå. Ikke ta meg for seriøst!. Vel, alt jeg skriver her mener jeg blodseriøst, men jeg skjønner at ikke alt er like lett og følge.

Kom gjerne med spørsmål. Eller enda bedre. Kom med ideer som jeg kan bruke. Konstruktiv kritikk tar jeg og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye viktig dere glemmer her! Men i et studio til 300,- timen så får dere forhåpentligvis veiledningen dere trenger. Men om ikke så kan jeg jo slenge inn mine tips og erfaringer.

Vil på forhånd beklage min skrivestil i kveld, er nærmere drømmeland enn noe annet. Jeg nevner alt fra selvfølgeligheter til ting man kanskje ikke viste.

1. Dere MÅ spille med clicktrack/metronom. Jeg hørte på låta, og det er såpass tempo i den at det vil bli "løs" kvalitet på det hele om dere ikke gjør det.

Om dette er et problem for trommis så er det synd, men det virker på den andre siden ikke som det er et problem for gitaristene, siden gitarene jeg hører er spilt inn etter en trommemaskin.

Om trommissen da ikke klarer å spille etter clicktrack/metronom så avbryt forsøket med en gang, og spill inn gitar og bass først, og la trommene komme etter dette! (Ikke bruk tid på noe noen ikke klarer)

2. Nye strenger på alle instrumenter. (En selvfølge for noen, men ikke for alle). Dette er viktig! 5000kr fra frifond dekker 16 timer i studio om det koster 300kr timen. Dere trenger ikke 16 timer i studio, så noen av pengene bruker dere på nye strenger. Til alle instrumenter. Skift også slagskinn på trommene. Om dere ikke har penger til alle trommene så skift _hvertfall_ skarptromma!!! Pass og på (i den grad dere kan) at alle trommene er stemt og alle gitarer intonert. (Etter dere har skiftet strenger og skinn såklart) En vanlig regel i studio er å bytte strenger hver 2-3 timer med spilling. Om ikke alle så hvertfall de tre tykkeste! (No joke). Så ikke skift strenger to uker før dere skal i studio.

3. Om dere ikke har gode forsterkere og høytalerkabinetter selv så sjekk med studio om de har til utlån. Om ikke så sjekk med alle venner dere har. Metal spiller man inn med rørforsterkere og kvalitetshøytalere fra Celestion stappet inn i et 4x12" kabinett!!!! Ikke noe annet. (Dette er såklart _min_ mening)

4. En annen ting med metal, (Så lenge man har en rør-amp med celestion-lada kabinett), så spilles det inn på høyt nivå. Om lydmann ikke skrur volum godt opp så si det til han. Høytalerelementet SKAL bevege på seg, det er da man får fram denne "lyden" som man finner i gode forsterkere.

5. Når det kommer til vokal, så ikke la vokalisten drikke kaldt vann før opptak. Dette vet dere kanskje, men kaldt og varmt vann har virkning på oppførselen til halsen, og halsen skal ha det så rolig som mulig under innspilling. Det beste er å gå til innkjøp en noen flasker kildevann, eller tappe fra kran selv på flasker, og la det holde romtemperatur. Gjør klar vann dagen før. Det er utrolig hvordan et glass vann kan ødelegge vokalen.

6. Ikke bli sulten! Ta pauser og spis. Og pass på vokalisten. Selv om det er pause så får han ikke drikke kald brus/kaldt vann!!!!!

7. Og sist, men ikke minst, ikke bli "lei". Er det er riff eller et parti eller en dans dere ikke klarer så ta det til sist, ta en pause, eller gå på do en tur. Uansett, ikke bli lei.

8. Ha paracet klar ;)

Kommer sikkert på mer etterhvert, men ikke akkurat nå. Ikke ta meg for seriøst!. Vel, alt jeg skriver her mener jeg blodseriøst, men jeg skjønner at ikke alt er like lett og følge.

Kom gjerne med spørsmål. Eller enda bedre. Kom med ideer som jeg kan bruke. Konstruktiv kritikk tar jeg og imot.

En del selvfølgeligheter, ja, men lett å glemme og derfor viktige råd å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv på spilling med metronom

Øv på sangen(e) så de(n) sitter som f!

Skift strenger! Liker å bytte strengene en uke før, så de rekker å bli litt brukt

Øv på doubletracking! Om vokalisten kan legge på flere spor med seg selv, kan gjøre låta så utrolig mye større! Det samme med gitar, ha flere lyder klare, Noen med bye bass, og andre litt tynnere, overdrive på en og distortion på en annen, det kan få gitaren til å låte stoooort! Eksempler på doubletracking kan være nirvana. På smells like teen spirit, er det 5 vokal spor i refrenget, 3 med Kurt og 2 med Dave. Og på sangen "Drain You" er det 5 gitarspor!

Liker å bruke Nirvana som studio eksempel, siden det ble brukt veldig lette triks, som gjør sangene så mye større. Videoene til Butch Vig på youtube er noe du kanskje kan se litt på:

Viktigst av alt: Ikke sløs bort tid, for i et studio er virkelig tid penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye viktig dere glemmer her! Men i et studio til 300,- timen så får dere forhåpentligvis veiledningen dere trenger. Men om ikke så kan jeg jo slenge inn mine tips og erfaringer.

Vil på forhånd beklage min skrivestil i kveld, er nærmere drømmeland enn noe annet. Jeg nevner alt fra selvfølgeligheter til ting man kanskje ikke viste.

1. Dere MÅ spille med clicktrack/metronom. Jeg hørte på låta, og det er såpass tempo i den at det vil bli "løs" kvalitet på det hele om dere ikke gjør det.

Om dette er et problem for trommis så er det synd, men det virker på den andre siden ikke som det er et problem for gitaristene, siden gitarene jeg hører er spilt inn etter en trommemaskin.

Om trommissen da ikke klarer å spille etter clicktrack/metronom så avbryt forsøket med en gang, og spill inn gitar og bass først, og la trommene komme etter dette! (Ikke bruk tid på noe noen ikke klarer)

Jeg husket visst feil, eller så har trommisen ombestemt seg. Han har visst ingen problemer med å spille til clicktrack/metronom. Ikke har jeg heller det, og jeg vet at han ene gitaristen ikke har det. Han andre bør nok øve masse.

2. Nye strenger på alle instrumenter. (En selvfølge for noen, men ikke for alle). Dette er viktig! 5000kr fra frifond dekker 16 timer i studio om det koster 300kr timen. Dere trenger ikke 16 timer i studio, så noen av pengene bruker dere på nye strenger. Til alle instrumenter. Skift også slagskinn på trommene. Om dere ikke har penger til alle trommene så skift _hvertfall_ skarptromma!!! Pass og på (i den grad dere kan) at alle trommene er stemt og alle gitarer intonert. (Etter dere har skiftet strenger og skinn såklart) En vanlig regel i studio er å bytte strenger hver 2-3 timer med spilling. Om ikke alle så hvertfall de tre tykkeste! (No joke). Så ikke skift strenger to uker før dere skal i studio.

Det skal nok også gå greit å få tak i nye strenger. Studioet er en del av en musikksjappe, så strenger har vi lett tilgjengelig. Vet ikke hvordan det blir med trommene, det låner vi på studio. Det er i utgangspunktet et dyrt sett (Tama Starclassic, tror jeg han sa).

3. Om dere ikke har gode forsterkere og høytalerkabinetter selv så sjekk med studio om de har til utlån. Om ikke så sjekk med alle venner dere har. Metal spiller man inn med rørforsterkere og kvalitetshøytalere fra Celestion stappet inn i et 4x12" kabinett!!!! Ikke noe annet. (Dette er såklart _min_ mening)

Vi skal også låne forsterkere på studio. Jeg har ikke satt meg helt 100% inn i hvilket utstyr de har, men har snakka (og går i klasse) med en som jobber der. Han snakket om at vi mest sannsynlig kom til å bruke Marshall (lurer på om han sa JCM800) til distortion-lyden og en eller anna Fender til clean-intro.

4. En annen ting med metal, (Så lenge man har en rør-amp med celestion-lada kabinett), så spilles det inn på høyt nivå. Om lydmann ikke skrur volum godt opp så si det til han. Høytalerelementet SKAL bevege på seg, det er da man får fram denne "lyden" som man finner i gode forsterkere.

Dette kan jeg jo snakka med han om, og med lydmannen. :)

5. Når det kommer til vokal, så ikke la vokalisten drikke kaldt vann før opptak. Dette vet dere kanskje, men kaldt og varmt vann har virkning på oppførselen til halsen, og halsen skal ha det så rolig som mulig under innspilling. Det beste er å gå til innkjøp en noen flasker kildevann, eller tappe fra kran selv på flasker, og la det holde romtemperatur. Gjør klar vann dagen før. Det er utrolig hvordan et glass vann kan ødelegge vokalen.

Jeg skal bringe dette videre til vokalistene. Jeg skal også "passe på" de. Jeg var ikke klar over at dette hadde så mye å si, faktisk.

6. Ikke bli sulten! Ta pauser og spis. Og pass på vokalisten. Selv om det er pause så får han ikke drikke kald brus/kaldt vann!!!!!

Dette kan også ordnes. Regner ikke med at alle skal være i studio samtidig. Er vel en fordel om resten av gjengen går ut mens jeg spiller inn bass, sånn som jeg ser det. Kontrollrommet er også lite, og lufta blir fort dårlig.

7. Og sist, men ikke minst, ikke bli "lei". Er det er riff eller et parti eller en dans dere ikke klarer så ta det til sist, ta en pause, eller gå på do en tur. Uansett, ikke bli lei.

Jeg, og de andre, er ganske så nøye på det, så jeg tror ikke dette blir noe problem. Jeg skal i alle øve som bare pokker fremover.

8. Ha paracet klar ;)

Det kan vel også ordnes.

Kommer sikkert på mer etterhvert, men ikke akkurat nå. Ikke ta meg for seriøst!. Vel, alt jeg skriver her mener jeg blodseriøst, men jeg skjønner at ikke alt er like lett og følge.

Kom gjerne med spørsmål. Eller enda bedre. Kom med ideer som jeg kan bruke. Konstruktiv kritikk tar jeg og imot.

Jeg kan prøve å komme med noen tilbakemeldinger etterpå. Kanskje også omforme førstepost/lage en ny tråd med tips til fremtidige studio-gjengere.

Jeg gleder meg i alle fall nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Begynner å nærme seg nå. En uke igjen (og en dag) igjen. Dette skal bli moro. Alle føler seg forholdsvis klare. Vi har også blitt enige om det praktiske rundt det (at vi kun er i studio når vi skal spille + kanskje en til fra bandet. Sånne ting). Vi gleder oss veldig og det gjør de i studio også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha det gøy i studio er viktig. Det påvirker resultatet veldig. Det er fort gjort å få høye skuldre, og tenke "hjelpvieristudiohjelpvieristudio". Det er ikke verdens undergang om en spiller en feil tone. Har man det moro så er det lettere å slappe av - og da tør man gjerne å gasse på litt ekstra :)

Kos dere!

Endret av hr_ansjos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp kos dere, og husk..... Det er verre å spille feil på scenen enn i studio.

Men du hører det mye bedre i studio!

Mitt største studio-problem er at jeg ALDRI spiller helt perfekt. Jeg kan spille "kult" og "tøft" og "fett" og alt slikk, men det er utrolig sjelden det er perfekt rytmisk og teknisk. Så mitt råd er bare å øve skikkelig på forhånd, og ikke ta hvert opptak så høytidelig. Om du sitter å tenker at du må spille alt riktig så spiller du garantert feil! Bare rist løs i armene og ta det cool =p Og soloer burde skrives på forhånd! Å sitte å runke pentaton til det kommer ut noe kult er ikke en veldig tidsbesparende idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hører det mye bedre i studio!

Mitt største studio-problem er at jeg ALDRI spiller helt perfekt. Jeg kan spille "kult" og "tøft" og "fett" og alt slikk, men det er utrolig sjelden det er perfekt rytmisk og teknisk. Så mitt råd er bare å øve skikkelig på forhånd, og ikke ta hvert opptak så høytidelig. Om du sitter å tenker at du må spille alt riktig så spiller du garantert feil! Bare rist løs i armene og ta det cool =p Og soloer burde skrives på forhånd! Å sitte å runke pentaton til det kommer ut noe kult er ikke en veldig tidsbesparende idè.

Veldig enig. Likevel er i utgangspunktet slik at jeg foretrekker at studioinnspillinger høres mest mulig live ut, så jeg lar litt slack gå. Ikke alltid teknikkeren er enig da, men heldigvis er jeg stort sett teknikker selv! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var all innspilling ferdig, lenge før planlagt. Vi hadde beregnet trommer, bass og en gitar og gitar+to vokaler i morra. Vi ble ferdig med alt i dag, 3 timer før vi måtte være ferdig (23, da kan man jo ikke bråke mer, stakkars naboer). Vi var veldig effektive, samtidig som vi var veldig gode. Det var skikkelig moro. Gleder meg til mix og mastering er ferdig. Da skal jeg spille sangen jækla høyt på anlegget. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.