Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Låse tremolo-system?


Seb

Anbefalte innlegg

Jeg har en ibanez j custom japan model (som på bildet), som regel "krangler jeg og slåss" mot tremolosystemet dens siden jeg aldri får det helt riktig, gitaren er aldri helt ren, så hørte jeg at du kan låse tremolo-systemet slik at du slipper og tenke på spenninga i fjøringa osv. hvis du skal stemme gitaren.

Er det noen som kan gi meg en forklaring på å låse tremolo-systemet, eller generel hjelp til systemet?

(som dere skjønner er jeg ikke god med tremolo-system og dette er den eneste gitaren jeg har med det systemet)

Link til gitaren:

http://www.ibanez.co.jp/products/page_jp.php?&data_id=109&color=CL03&cat_id=1&series_id=241

post-8284-072066600 1283714200_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre passer ikke en Tremol-no på Edge-Zero tremoloen som sitter i JC'en din. Så da er en metode å bruke trebiter til å kile fast tremoloblokka. En annen mulighet er en Tremolo Stopper eller en Backbox. Jg vet ikke om en Backbox får plass i tremolokaviteten i JC'en, men en Tremolo Stopper tror jeg det er plass til. Den andre veien er jo stabilisert av ZPS systemet.

Ellers har jeg en slik gitar selv (JC med Edge Zero) og opplever den som svært stabil.

Edit: pokkers gips - jeg taster så tregt om dagen at det ofte er noen som poster mens jeg hakker ivei :unsure:

Edit 2: kjøpte du den RG8420ZD'en som lå på Finn på starten av året (Jan/Feb tror jeg det var)?

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Trmol-no er det Tremlo block systemet som blir mest brukt på Ibanez modeller (?).

Har ingen erfaring med det selv, men er oftet nevnt på forumet, med positive reaksjoner.

http://www.allparts.uk.com/online-shop/allparts-guitar-amp-parts/bridge-parts/miscellaneous-bridge-parts/tremol-no-tremolo-locking-device-p-3160.html

Kjøpte meg en Jackson KV3 for en god stund sida, og det første jeg gjorde var å blocke den. Gjorde det så simpelt at jeg fant en planke i kjelleren, og kuttet den ned til et passende kvadrat, og klemte den inn. Masse guider om hvordan du gjør det her på youtube

Eksempelbilde

Det har funka knall for meg, og vill påstå at det ikke er en "Billigløsning". Eric claptons Signatur stratocaster kommer med en Trekloss blokka tremolo, og gitaren har en prislapp på godt over 10 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre passer ikke en Tremol-no på Edge-Zero tremoloen som sitter i JC'en din. Så da er en metode å bruke trebiter til å kile fast tremoloblokka. En annen mulighet er en Tremolo Stopper eller en Backbox. Jg vet ikke om en Backbox får plass i tremolokaviteten i JC'en, men en Tremolo Stopper tror jeg det er plass til. Den andre veien er jo stabilisert av ZPS systemet.

Ellers har jeg en slik gitar selv (JC med Edge Zero) og opplever den som svært stabil.

Edit: pokkers gips - jeg taster så tregt om dagen at det ofte er noen som poster mens jeg hakker ivei :unsure:

Edit 2: kjøpte du den RG8420ZD'en som lå på Finn på starten av året (Jan/Feb tror jeg det var)?

DJ

--

Jeg kjøpte denne i mai 2009 på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å få en gitar med et floyd-type system til å holde stemmingen 100%, så lenge det ikke er noe galt med det. Sjekk at alle skruer sitter fast, sjekk at locking nut'en også er godt skrudd fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå ha prøvd å løst problemet, istedt for å blokke den.

Kan du beskrive mer nøyaktig hva slags problemer du har med å holde den stemt?

Jeg har klart og løse problemet nå, det krevde bare lit tålmodighet. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og løsningen var?

jeg kan skrudde på hjulet bak og stemte gitaren og holdt på slik til floyd rosen var 100% vannrett, men nå har jo denne tråden gått helt feil vei en det jeg trodde den skulle, det egentlige spørsmålet mitt var om det gikk ann og låse floyd rose systemet slik at den ble som en fast bro, og det gikk kun ann med også stappe en trebit inn i systemet, og det er ikke jeg så gira på. (jeg er ikke så god med floyd rose :(, men det kommer seg nå :D )

Men takker for alle svar, det har gjort meg klokere med dette systemet ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.